První pokoj svému dítěti zařizujeme obvykle okolo dvou let věku. V tomto období o vybavení rozhodují především rodiče, kteří samozřejmě chtějí pro dítě jen to nejlepší a na rozdíl od dítěte přesně vědí, co to je. Ale řídit se při výběru jen rozumem není optimální. Dobré je přizvat k výběru i dítě, které s ohledem na svůj věk je schopné dát najevo, co se mu líbí. V kvalitních studiích s dětským nábytkem je samozřejmě možné, aby si dítě s vystavenými produkty pohrálo, a rodiče tak snáze vyberou to, v čem se bude cítit dobře.
Více článků z rubriky INTERIÉR na www.dumabyt.cz nebo www.modernibyt.cz. |
Nechte ho růst
Dítě se rychle vyvíjí a na to je třeba myslet právě u prvního zařizování. Samozřejmě se nevyhnete pozdějším úpravám, které jsou spojeny především s obdobím nástupu do školy, ale pokud nechcete obměňovat veškeré zařízení každé tři roky, ideální je zvolit nábytek rostoucí. Ten funguje na principu snadného rozebrání a opětovného sestavení. Například z přebalovacího pultu sestavíme stolek, nebo postel pro předškoláka snadno proměníme na lůžko pro teenagera atd. Dítě tak bude mít v každém období přesně to, co potřebuje. Mnoho sestav dětského nábytku má širokou variabilitu, a je tedy možné stále přikupovat nové komponenty.
Kojenec |
– nepotřebuje vlastní pokoj, ale měl by mít své zákoutí s hračkami a barevnými doplňky, důležitá je bezpečná postýlka s tvrdou matrací |
Dítě do tří let |
– potřebuje dostatek prostoru na hraní, první pracovní stolek pro vývoj zručnosti (při kreslení, stříhání, lepení apod.) |
Předškolák |
– je vhodné dítě zapojovat do zařizování pokoje, pomůžete tak rozvíjet jeho fantazii, dítě v tomto věku také začíná vyžadovat určité soukromí a mělo by mít pocit, že jeho pokoj je opravdovým zázemím |
Ať si hraje
Dětem v předškolním věku by v pokoji neměl chybět pracovní stolek, na kterém si mohou kreslit, stříhat, modelovat, lepit, vybarvovat i psát svoje první písmenka. Také je důležité začlenit do interiéru prvky vybízející k fyzické aktivitě, např. houpačku. Dítě by mělo mít dobře osvětlené místo na hraní a jednoduché úložné prostory na hračky, ke kterým bude mít dobrý přístup bez jakýchkoli překážek, a může se tak učit si po sobě hračky uklízet. Důležité jsou prvky, které podněcují hru. Hra totiž souvisí s tvůrčí fantazií a potenciální uměleckou schopností, rozvíjí chápání abstraktních pojmů i logického myšlení. Vše by tedy mělo hlavně podporovat fantazii – od svítidla až po koberec.
text: Jana Polomová, foto: archiv