Narodil se a vyrostl na Lanzarote, vystudoval výtvarné umění a dlouhou dobu žil v Madridu, poté cestoval a vystavoval po celém světě, v šedesátých letech žil v New Yorku. Věnoval se abstraktnímu malířství, sochařství, architektuře, urbanistické činnosti. Byl součástí světové umělecké a kulturní elity, mezi jeho přátele patřili velikáni jako byl Pablo Picasso, Andy Warhole, Jackson Pollock, Josephina Baker, řada světových umělců, politiků, a dalších celebrit.
V roce 1966 se vrátil na Lanzarote a významnou měrou se zasadil o zachování jeho kulturního a přírodního dědictví. V architektonické a urbanistické činnosti vždy prosazoval zásadu souladu výstavby s přírodou a s místními tradicemi. Byl průkopníkem trvale udržitelného rozvoje. Po omezení nekontrolovaného rozvoje dopravy a reklamy na ostrově se mu podařilo prosadit regulaci developerské výstavby a rozvoje masového komerčního turismu.
Navrhl urbanistická řešení letovisek a obcí tak, aby harmonicky zapadala do krajiny a ctila její původní ráz. Jeho zásluhou na Lanzarote nenajdete obří letoviska s betonovou džunglí hotelů, restaurací a obchodů, neomráčí vás žádná změť neidentifikovatelných stylů, ostrov zůstal převážně uchráněn od exploze komerce a nevkusu. Všechny nové budovy včetně hotelů jsou bílé, jednoduché, s plochými či nízkými sedlovými střechami, nanejvýš dvoupatrové. Nepotkáte tu nic rušivého ani křiklavého, dokonce i reklamní poutače jsou vkusné, přizpůsobené okolnímu prostředí.
Symbióza nebe a pekla
Nejnázornější ukázkou Manriqova díla je jeho vlastní dům v Tahíche, dnes využívaný jako muzeum a hlavní sídlo nadace Fundación César Manrique, která pečuje o jeho odkaz, věnuje se pořádání řady kulturních akcí, přednášek a vzděláváních akcí v oblasti ochrany přírody.
Nenápadná bílá moderní budova je usazena na lávovém poli v „zahradě“ mezi množstvím palem, sukulentů a dalších suchomilných rostlin. V horní nadzemní budově se původně nacházela kuchyň, sezení, pracovna a pokoj pro hosty, dnes tu můžete obdivovat jeho obrazy, grafiku a plastiky a také část jeho soukromé sbírky, například grafiky Picassa, Miróa či Tapiése.
To nejzajímavější se ale skrývá v podzemí. V pěti velkých lávových vzduchových bublinách s propadlými stropy, navzájem spojených vytesanými chodbami, Manrique vytvořil prostory pro posezení a odpočinek, vybavené nábytkem a doplňky, které sám navrhl. Krásně vynikají na pozadí černého basaltu, a shora přicházející světlo dotváří démonickou atmosféru. Podle zařízení je autor nazval Bílá, Červená, Černá a Žlutá bublina a Fontánka. Každý prostor je příjemně chráněn před neustálým větrem a horkem, největší „bublina“ je shora zcela otevřená, kromě sezení a venkovního krbu je tu i vodní pramen a malý bazének.
Lávové bubliny a lávové tunely Manrique využil v dalších dílech na ostrově, v rozsáhlých komplexech Jameo del Agua a Cueva de Los Verdes. Velké podzemní a polopodzemní jeskyně, vzniklé sopečnou činností, proměnil v unikátní harmonické spojení přírody, umění, rekreace, zábavy a vzdělávání. Jsou zde přírodní i uměle vytvořené vodní plochy, zahrady, restaurace, koncertní síň a muzeum s expozicí o historii vzniku ostrova a o vulkanické činnosti. Také unikátní Kaktusová zahrada v blízkosti městečka Arieta vznikla v bývalém „jícnu pekelném“ – ve vyhaslém kráteru sopky.
Oáza mezi tisícem palem
V posledních letech svého života umělec toužil v klidu malovat přírodu a v r. 1988 se přestěhoval do svého nového domu ve vesničce Haría, v klidném, zdánlivě zapadlém Údolí tisíce palem. Vybudoval zde jednoduchou přízemní bílou stavbu s dřevěnými podlahami a stropy, přesně v duchu svých zásad – – dokonalou symbiózu lidského ducha, umění a přírody, tradičního stylu a moderní architektury s velkými okny a otevřenými prostory.
Do domu se vstupuje přes uzavřený dvorek na způsob španělského patia – tzv. Citrusový dvůr se sezením a malou fontánkou. Celý interiér zůstal v autentickém stavu včetně veškerého vybavení a osobních věcí. V rozlehlém centrálním obývacím pokoji s krbem, vybudovaným z lávového kamene, můžete vidět jak jeho výtvarná díla (např. charakteristická svítidla), tak knihy, fotografie, suvenýry z cest, vyznamenání a ocenění a další předměty vydávající svědectví o jeho životě a tvorbě.
Celý dům včetně koupelen s velkými prosklenými stěnami byl navržen tak, aby se život uvnitř neustále prolínal s pobytem venku. Ze zadní strany k obývacímu pokoji přiléhá venkovní obytný prostor – velká krytá terasa, bazén a dvě pergoly pro nerušený odpočinek ve stínu palem a banánovníků. Stranou hlavní budovy pak stojí samostatný ateliér, který dodnes zůstává přesně tak, jak jej Mistr zanechal v poslední den svého života.
César Manrique a jeho dílo (1919-1992) |
Po velkém americkém turné a pobytu v New Yorku se v r. 1966 natrvalo usadil na Lanzarote. Věnoval se abstraktnímu umění a formuloval novou estetickou oncepci , kterou nazval Umění-příroda/příroda-umění. Byla založena na harmonii umění, lidské osobnosti a přírodního prostředí. Mezi jeho nevýznamnější architektonická díla patří komplexy Jaméos del Agua a Cueva de Los Verdes, vyhlídková restaurace Mirador del Río, botanická zahrada Jardín de Cactus, muzeum zemědělství Monumento al Campesino. Jeho práce nejdete i na dalších ostrovech – na Tenerife (Costa Martiánez, Puerto de la Cruz), na ostrově La Gomera (vyhlídková restaurace Mirador El Palmajero) a na El Hiero (Mirador de La Peňa), pracoval i mimo Kanárské ostrovy. Kontakt: Fundación César Manrique |
Text: Jitka Pálková, Foto: Fondación César Manrique