Skip to content

Blog

Dokonalou šatnu ocení hlavně ženy

Stavba rodinného domu bývá spíše záležitostí hlavy rodiny, ale do jeho zařizování (pokud interiér nebyl už přímou součástí projektu) začíná mluvit především žena, která má jasnější představu o chodu domácnosti. Podobně tomu bylo u majitelů tradičního domku, jehož anonymně řešené prostory ani po dokončení stavby ještě nevypovídaly nic o způsobu životu konkrétní rodiny. Paní domu vzala události do svých rukou a obrátila se na odborníky – trojice architektů na základě jejích požadavků dokázala vytvořit prostředí, které je nevšední, profesionální ukázkou funkčního moderního interiéru.

celý text

Správná funkce prostoru doplněná o příjemné nápady.Prostor nejen na spaní

Architekti Alena a Jan Lexovi se svými osobitými kusy nábytku patří již několik let mezi přední české designéry (FAST, Interier a Design). Ke spolupráci na této zakázce si přizvali ještě kolegyni Markétu Dubovou, která navrhla celkovou koncepci a zakázku s klientem projednávala.

V rodinném domku autoři vybavili hlavní obytný prostor (dříve zakoupený byl jen sedací nábytek), především však řešili prostor ložnice, od kterého prosklenou posuvnou stěnou oddělili samostatnou šatnu. Podkrovní ložnice je dostatečně velká plošně, ale sešikmené stěny neposkytují příliš mnoho možností, kam umístit dostatečně dimenzované šatní skříně. U štítové stěny je ložnice propojena s balkonem, k protější rovné stěně (do místa s největší výškou) bylo vhodné postavit dvojlůžko. Architekti se rozhodli rozdělit místnost na dvě části a celou jednu stranu se sešikmeným stropem využít jako šatnu.

Zařízení obytného prostoru pro relaxaci a společný pobyt rodiny.Ložnice získala intimnější charakter, podtržený navíc velmi příjemným rozptýleným světlem, které sem z okna šatny prochází přes pískované sklo posuvných dveří. Opticky se ložnice stala jen čistě soukromým místem pro spánek, ale svým skutečným vybavením dovoluje manželům vycházet z ložnice nejen odpočinutým, ale navíc i v „gala“ – perfektně oblečeným a upraveným. Šatna nemá klasické úložné prostory, ale je vybavena systémem kontejnerů, polic a ke stěně kolmých tyčí na ramínka, jaké se používají v obchodech s oděvy. Dovoluje nesmírně jednoduché a přehledné ukládání oděvů, funguje doslova jako přesný stroj. K ještě snadnější manipulaci se tu využívá pojízdný kontejner s šatními tyčemi, s jehož pomocí se může do šatny vozit prádlo po vyprání, stal se prostě univerzální a praktickou pomůckou pro veškeré operace spojené s oděvy.

Více článků z rubriky INTERIÉR na www.dumabyt.cz.

Hravá jednoduchost

Vybavení šatny v detailechNábytek manželů Lexových nemá charakter sériově vyráběných sestav, vzniká po jednotlivých kouscích, které vždy řeší nějaký konkrétní úkol. Design těchto samostatných solitérů má však natolik jednotný rukopis, že vybrané kusy stačí sjednotit použitým materiálem a vzniká dojem uceleného souboru. Základem takového přístupu k návrhu nábytku je vlastní filosofie, vyhraněný názor a dlouhodobý vývoj nejen konstrukce nábytku, ale i způsobu zpracování a všech detailů.

Stejně jako soudobý moderní nábytek, který je možné vidět na zahraničních výstavách designu, i jejich kusy vycházejí z jednoduchých geometrických tvarů, jsou kultivovanou kombinací dřeva v přírodní podobě s bílou dýhou, sklem nebo kovem. To, co je však odlišuje a charakterizuje, vychází ze zcela vlastních představ o bytovém interiéru.

Nábytek nemá charakter sériově vyráběných sestav, vzniká po jednotlivých kouscích, které vždy řeší nějaký konkrétní úkol.Přílišná strohost, se kterou by se mnozí lidé nedokázali ztotožnit, je potlačena laskavou hravostí tvarů a příjemnou nápaditostí, obohacující prvotní funkci. Společenský stolek má jeden z rohů čtverce „vyříznutý“ a nahrazený kulatým stolečkem se skleněnou deskou – při sezení v rohové sestavě pohovky a křesel se totiž pro odkládání nejvíce využijí jen nejbližší plochy a volně přistavený kousek ve vzdálenější poloze se může kdykoliv přemístit tak, aby byl přímo po ruce.

Zalomené police knihovny dovolují srovnání různě vysokých knih, aniž by nad nimi zůstávala volná mezera. Silné desky stolů nejsou jen nevyužitou masou materiálu, vždy na některé ze svých stran překvapí zásuvkou, kterou v uzavřené poloze nejprve ani nepostřehneme. Vysoký sloupový regál má kromě polic a zásuvek na jedné výplni „dvířek“ z pískovaného skla najednou ručičky – nenápadné a krásné začlenění pokojových hodin.

text: Věra Konečná, foto: Iveta Kopicová

Vyhlášení soutěže o krmení pro kočky

Jak jste se mohli zařadit do soutěže o krmení pro kočky?

Pro již registrované čtenáře portálu www.mujdum.cz:

– pošlete na adresu mujdum@bmczech.cz fotografii vašeho mazlíčka ve vašem interiéru, zahradě nebo před domem s popiskem fotografie (do předmětu emailu napište „Soutěž Purina“)

Pro neregistrované čtenáře webu www.mujdum.cz:

zaregistrujete se na www.mujdum.cz a pošlete na adresu mujdum@bmczech.cz fotografii vašeho mazlíčka ve vašem interiéru, zahradě nebo před domem s popiskem fotografie

Fotografie posílejte v rozlišení MAX. 800x600px, 72 dpi. Zasláním fotografie dáváte rovněž souhlas s případným publikováním fotografie na webu www.mujdum.cz.

Co jste mohli vyhrát?

Balení kapsiček kuřecí a hovězíBalení kapsiček mořská ryba a tuňákPurina LIGHTPo skončení soutěže vylosuje redakce časopisu Můj dům 4 VÝHERCE, kteří budou kontaktováni společností PURINA a obdrží:

1x balení Purina LIGHT +

6x balení kapsiček kuřecí a hovězí +

6x balení kapsiček mořská ryba a tuňák

Jste si jisti, že svou kočku krmíte správně? Přijďte se bezplatně poradit!

Vaše kočka vás bude milovat!V populárním českém Večerníčku Mach a Šebestová zaznívá do kouzelného utrženého sluchátka památný slogan: „Haló, haló, haló, proč je koček málo? A tak štěkám jako hrom, ať je koček milion!“ To sluchátko bylo asi opravdu kouzelné, protože v českých domácnostech se v současné době zájmu svých páníčků a paniček těší nejméně milion těchto domácích šelmiček. Víme ale vždy, jaká strava je pro ně nejvhodnější a jak se o ně správně starat?

V běžném denním shonu jsme často rádi, že popadneme v supermarketu nějaké to suché krmivo a příliš neřešíme jeho složení a nutriční hodnoty. Přitom obsah takového krmiva a správné dávkování je pro kočky stejně důležité, jako je lidská strava pro naše zdraví.

MVDr. Ladislav Mladý k tomu říká: „Výživa hraje ve zdraví kočky velkou roli a je jedním z faktorů ovlivňujících věk, proto je důležité kupovat kvalitní krmiva a předcházet potížím. Ty se ovšem se nemusí objevit hned, ale často až po několika měsících, proto radíme krmit kvalitními krmivy a předcházet tak problémům s nadváhou či selháním jater popř. trávicími potížemi.“

Vaše kočka vás bude milovat!Správný druh krmiva se přitom pro jednotlivé kočky může výrazně lišit podle toho, jestli máme doma kotě, mladou kočku nabitou energií, jedince kastrované nebo sterilizované, líné naducané mazlíky nebo třeba kočičího seniora. A tento výčet není zdaleka úplný.

Pokud vám tedy leží na srdci zdraví a délka života vašeho kočičího miláčka, můžete kromě porady u vašeho veterináře využít možnost bezplatného nutričního poradenství, které budou v průběhu června poskytovat sympatické studentky veterinárního lékařství v řadě velkých obchodních center po celé republice. Přesné termíny a místo konání jednotlivých akcí ve vašem kraji zjistíte na internetové adrese www.zdravakocka.cz, kde také naleznete řadu dobrých rad pro péči o vaši kočku.

Termíny a místa konání akce

PRAHA
1. – 3.6. | OC Arkády Pankrác
7. – 9.6. | Metropole Zličín
14. – 16.6. | OC Letňany
21. – 23.6. | Centrum Chodov
BRNO
1. – 3. 6. | Olympia Brno
7. – 9. 6. | Galerie Vaňkovka
14. – 16.6. | Avion Shopping Park

OSTRAVA
21. – 23.6. | Forum Nová Karolina

Přijďte se bezplatně poradit!Víte, jak prodloužit život vašemu mazlíčkovi?

Odlehčená speciální varianta krmiva PURINA ONE Light obsahuje o třetinu méně tuků a tím i nižší příjem kalorii. Zároveň je velice bohatá na proteiny, což pomůže vaši kočce dosáhnout ideální tělesné kondice a snížit nápor na klouby.

V každé porci gurmánských kapsiček Gourmet Perle Duo je lahodné spojení dvou druhů masa či ryb. Jednotlivé kousky jsou nakrájené na tenké filetky a následně vařeny ve vlastní voňavé šťávě. Vaše kočka vás bude milovat!

Kontakt

www.zdravakocka.cz

Využívejte dobrých vlastností dřevostaveb

Ve vyspělých státech, kde je ekologické cítění obyvatelstva na vyšší úrovni než u nás, si tuto skutečnost uvědomují a  podporují využití dřeva nejen v tradičních průmyslových odvětvích, ale i např.  při výstavbě rodinných domů.  Uvážíme-li  ekologické a ekonomické přednosti dřevostaveb, pochopíme, proč jim i uživatelé dávají přednost před jinými technologiemi.

celý text

Tradice

Tradice dřevostaveb byla u nás historickým vývojem přerušena, i když snaha využívat dřevo pro stavby rodinných domů tady byla.Tradice dřevostaveb byla u nás historickým vývojem přerušena, i když snaha využívat dřevo pro stavby rodinných domů tady byla  – vzpomeňme na známé „okály“. Bohužel nízká kvalita práce a některé nevhodné technologie silně poškodily u běžného spotřebitele vnímání dřevostaveb jako kvalitního způsobu výstavby. Začátkem devadesátých let 20. století situaci bohužel neprospěla ani snaha některých firem prosadit se na trhu bez znalosti problematiky oboru. Dnes jsme svědky situace, kdy na západ od našich hranic jsou dřevostavby  na trhu uznávány a respektovány, zatímco u nás si své místo na slunci teprve hledají.

Je ale povzbudivé, že řada jejich výrobců  u nás  důsledně dbá na  kvalitu práce. Mnozí vyvážejí na zahraniční trhy a vlastní certifikáty z evropských zkušeben, které kvalitu práce kontrolují a deklarují. Tito výrobci navíc již získali na zahraničním trhu velké zkušenosti, vědí, jaká kvalita je na západ od našich hranic vyžadována a totéž nabízejí i na našem trhu.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Výhody a nevýhody

Než se začneme dřevostavbami zabývat podrobně, popíšeme  v kostce jejich klady ale i zápory.

Uvážíme-li ekologické a ekonomické přednosti dřevostaveb, pochopíme, proč jim i uživatelé dávají přednost před jinými technologiemi.Výhody

+ Přírodní zdravotně nezávadný materiál, pocitově teplý, regulující vlhkost

+ Vysoký tepelný odpor. Prostor se rychle vyhřeje, povrchová teplota stěn zůstává vysoká, ale teplo se neakumuluje do stěn.

+ Malá tloušťka obvodových stěn (při zachování požadované tepelné izolace). Je dosaženo vyšší obytné plochy při stejné zastavěné ploše jako u klasické zděné stavby. Rozdíl je zpravidla 8-10 %, tzn. že při ploše stavby 100 m2 získáme navíc malý pokoj nebo komoru.

+ Rychlost výstavby bez vlivu na kvalitu. S rostoucí hypoteční podporou výstavby rodinných domů chce řada lidí zkrátit na minimum dobu, kdy již splácí úvěr, ale nebydlí.

+ Detailní dílenská dokumentace stavby, podle které pak dodavatel montuje a staví. Stavebník má jistotu, že to, co je vyprojektováno, bude i postaveno a může si vždy porovnat projekt se skutečností.

+ Nabídka s pevnou cenou. Slušná firma dnes standardně předkládá položkově zpracovanou cenovou nabídku s pevnou cenou a stavebník se tak vyhne sporným vícepracím a dodatečnému navýšení ceny.

+ Suchý výrobní proces, kdy od dokončení základové desky se do stavby nevnáší žádná další vlhkost, mající v konečném důsledku vliv na tepelně technické parametry celé stavby.

Nevýhody

Evropa jde cestou prefabrikace a přísné kontroly kvality již v průběhu výroby v montážním závodě.– Většinou plynou z nedodržení nebo nerespektování specifik dřevěných konstrukcí a jejich vlastností a z přerušené tradice:

– Zvyklost stavět velké a masivní domy na celý život a ještě pro vnuky. Tím nemá být řečeno, že dřevostavba je dočasným provizoriem z nouze. Řada renomovaných dřevařských firem staví velké vily pro zámožnou klientelu s dlouhou životností.

– Ve Švédsku stojí dřevostavby 80 let i více, ale i u nás nebo na Slovensku existují dřevěnice staré i více než 100 let a ve skanzenech i několik století.

– Pošramocená pověst z dob minulých, kdy se obecně stavělo s velmi nízkou kvalitou, na níž jsou dřevostavby náročné.

– Argumentem proti  je často nízká akumulace tepla do stěn a tedy nízká tepelná setrvačnost. Paradoxně tato vlastnost může způsobovat největší problémy v létě, pokud je špatně vyřešena ochrana před osluněním.

– Výstavba dřevostavby svépomocí, kdy stavebník nezná různé detaily, bez kterých kvalitní dřevostavba nevznikne.

– Nedodržením technologických požadavků může dojít i ke vzniku plísní a pronikání vlhkosti do konstrukce.

– Akustické problémy, jež vzniknou nedodržením normových požadavků a konstrukčních zásad.

Technologie výroby

Skeletové stavbyExistují různé typy konstrukcí, my se všk budeme zabývat tou nejužívanější – panelovými stavbami s dřevěným rámem. Na technologii montáže existuje jiný pohled v Severní Americe, jiný  je názor evropský. Zatímco v USA a Kanadě převažuje montáž dřevostaveb z jednotlivých prvků přímo na stavbě systémem „Two By Four“, v Evropě je preferována  výstavba z panelů připravených v montážním závodě, a tedy pod střechou. Americký systém vychází z dokonale zvládnuté modulace 2×4 stopy a přizpůsobení všech prvků systému této modulaci. Minimalizace počtu různých prvků potřebných k výstavbě pomáhá zefektivnit a zlevnit celou stavbu. Samotná montáž na stavbě je velmi rychlá a lze ji zvládnout s poměrně skromným technickým vybavením. Výsledná cena tedy není vysoká a kvalita velmi dobrá.

Výhodou je také možnost změny projektu i v průběhu stavby a vyprojektování v podstatě jakéhokoliv typu domu. Problémem může být kontrola kvality na stavbě a vliv povětrnostních podmínek v době stavby (toto platí obecně pro všechny druhy výstavby i pro stavbu z cihel a betonu). Tento systém lze u nás doporučit tam, kde je od dodavatele záruka udržení kvality po celou dobu výstavby a kde nejen majitel, ale i ostatní pracovníci jsou seznámeni s problematikou dřevostaveb.

Srubové stavbyNaopak Evropa jde cestou prefabrikace a přísné kontroly kvality již v průběhu výroby v montážním závodě. Kvalita začíná  od dokonale vysušeného certifikovaného řeziva a lze říci, že se nezabuduje výrobek, který by neměl příslušné certifikáty a osvědčení. Stupeň prefabrikace je různý, ale zpravidla se pohybuje v poměru 70:30, resp. 80:20, tzn., že 70 % stavby je dokončeno ve výrobním závodě a 30 % na staveništi. Výhodou je rychlost stavby, kdy na zhotovenou základovou desku je řada firem schopna namontovat obvodové stěny, stropy a střešní panely s folií za jediný den. Následující dny probíhá pokládka střešní krytiny, klempířské práce a ostatní práce v interiéru. Stavebník má po odsouhlasení projektové dokumentace  možnost rychle bydlet a ušetřit tak část peněz, které by musel zaplatit za nájemné v době, kdy staví a ještě nebydlí ve svém.

Výhodou je přesnost, s jakou je dřevostavba postavena a nutnost dodržení technologie výroby i montáže. Většina těchto typů výroby u nás i v zahraničí je dozorována příslušnými zkušebnami a firmy v řadě případů již mají certifikát ISO. Stavebník si tak minimalizuje možnost zvolení neodborné firmy.

Nevýhodou tohoto způsobu výstavby jsou vysoké nároky na technologické vybavení a výrobní kapacity, které ovšem stavebníka zajímají jen do té míry, nakolik se promítají do ceny celé stavby.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Požadavky

V současné době jsou na dřevostavby kladeny velké nároky z hlediska uživatelů, ale i státních předpisů. Požadavky na úspory tepla i energií vůbec a na co nejlepší protihlukové a protipožární vlastnosti jsou stále vyšší.

Tepelný odpor

Vzhledem k tomu, že obvodové stěny dřevostaveb jsou tvořeny převážně dřevěným rámem s vloženou minerální izolací a opláštěny deskami zajišťujícími stabilitu rámu, je tepelný odpor těchto stěn značně vyšší i při menší tloušťce stěny oproti stavbám zděným. Nevýhodou je nízká tepelná akumulace konstrukcí. Ta se však eliminuje při použití pružných topných systémů s nepřerušovaným vytápěním. V letošním roce vstupují v Německu v platnost nové, přísnější předpisy požadující vyšší hodnoty tepelných odporů konstrukcí, než jak tomu bylo dříve. Není tedy divu, že po nízkoenergetických domech se začínají v SRN stavět tzv. pasivní domy, tedy domy bez topných a klimatizačních systémů, kde součinitel prostupu tepla k  je menší než 0,15 W/m2K. Domy jsou vytápěny pouze „pasivně“ sluneční energií nebo tepelným čerpadlem.

Akustické parametry

Také německá norma zabývající se akustikou patří k nejpřísnějším v Evropě (přesunutí). Co se týká těchto parametrů, není jistě bez zajímavosti, že  akustické vlastnosti dřevostaveb jsou výrazně lepší – právě díky sendvičové konstrukci v těchto stěnách a stropech – než akustické parametry masivních staveb z cihel a betonu. Jediný akustický parametr je u dřevostaveb horší než u masivních staveb, a tím je kročejová neprůzvučnost stropů. Je to dáno tím, že hluk kroků je nejvíce redukován právě hmotou stropu a stropní systémy v dřevostavbách jsou relativně lehké. Tento nedostatek se ale snadno odstraní přitížením stropní konstrukce vhodnou hmotou nebo podlahovým systémem (např. FERMACELL). Akustické parametry takto upravených stropů pak splňují i požadavky na mezibytové stropy, kde normový požadavek na snížení hluku kroků je nejvyšší. Pro dosažení hodnot požadovaných normou dnes existuje řada řešení a záleží jen na výrobci, pro které se rozhodne.

Požární bezpečnost

Panelové stavby s dřevěným rámemPožární bezpečnost v dřevostavbách se prokazuje zkouškou požární odolnosti konstrukce podle příslušné normy nebo posouzením, které provede oprávněná osoba na základě zkoušek obdobných konstrukcí. V dřevostavbách, resp. v rodinných domcích, tento faktor nepůsobí problémy, protože je vyžadována většinou požární odolnost 30 minut. Dosažení vyšší požární odolnosti je možné i při respektování ekonomického hlediska stavby. S novými deskovými materiály a s novými montážními systémy se podařilo tyto problémy uspokojivě vyřešit.  Na dřevostavby jsou kladeny z hlediska požární odolnosti velmi vysoké nároky (vypustit). Dřevo je sice hořlavý materiál, ale při požáru se chová lépe než ocel. Dřevěný nosník odhoříváním ztrácí svoji pevnost, resp. únosnost postupně. Naproti tomu ocelová konstrukce se vzrůstající teplotou ztrácí svoji pevnost velmi rychle a během několika minut dojde k jejímu zhroucení.

Závěr

Uvážíme-li ekologické a ekonomické přednosti dřevostaveb, pochopíme, proč jim i uživatelé dávají přednost před jinými technologiemi.Dřevostavby jsou plnohodnotným stavebním systémem naší doby a navíc v největší míře splňují požadavky na zdravé a ekologické bydlení. Vzhledem ke stále dotovaným cenám energií není jejich ekonomická výhodnost zřejmá na první pohled. V zemích Evropské unie jsou tyto stavby ekonomicky zcela srovnatelné s ostatními stavebními systémy a navíc poskytují svým obyvatelům příjemné přírodní a ekologické životní prostředí.

Jak roste strom?

S pomocí sluneční energie, kysličníku uhličitého obsaženého ve vzduchu, vody a živin z půdy tvoří svoji strukturu dřevní hmoty. Zároveň stromy odnímají z atmosféry obrovské množství plynu způsobujícího skleníkový efekt (CO2) a vážou jej ve formě uhlíku v biomase se současným uvolňováním kyslíku zpět do atmosféry.

Touto kouzelnou rovnicí života je  fotosyntéza:

6 CO2 + 12 H2O -> C6H12O6 + 6 H2O + 6 O2

text: Tomáš Holenda, foto: archiv

Zahrada musí potěšit srdce

Majitelé tohoto zeleného zátiší jsou milí mladí manželé s ježatým chlapečkem a vlčákem-recesistou. Paní domu je jemná krajková bytost a rozpoutané živly a brutalita zpřevráceného pozemku po skončení stavby ji nejspíš trochu vyděsily, a tak do koncipování zahrady žádnými požadavky nevstupovala; svou vkusnou ženskou rukou vládne uspořádání interiéru domu.

celý text

Disproporce pozemku byla zkrácena vysázením velkých jedlí a modřínů a tajných cípek za nimi je přichystán pro budoucí klidný altánek.O to větší nadšení do boje s haldami stavebního nepořádku projevil majitel toho všeho nadělení. Je to muž přesného technického mozku, perfekcionalista všechna čest. Proto také uměl hned zpočátku to, co by měl znát na začátku cesty každý majitel nového pozemku. Pojmenoval si bez iluzí výhody a vady svojí parcely. Při hloubení základů si prohlédl složení geologických vrstev a hloubku ornice. Hydrogeologickým průzkumem dal určit riziková místa na pozemku (a skutečně tam ohrožená místa byla!). A v neposlední řadě – reálně odhadl budoucí každodenní potřeby rodiny.

Přednosti a vady

Nejspíš existuje dokonalá parcela, kam zahradní architekt přijde v bělostné haleně a za zpěvu ptactva nebeského a pod klenbou z duhy dotvoří lehkým dotykem to božské dílo. Někde taková parcela určitě je, se mnou se zatím minula. Já znám spíš ty stavbou zválené pozemky na vykoupené zemědělské půdě, kde život měl těžký úděl už před tím, než oněch pár set metrů krajiny převálcovaly stavební stroje. Ač zhypnotizováni majetnickou pýchou, snažme se proto objektivně posoudit nejen půvaby, ale i zápory svého budoucího domova.

Mezi cenné vlastnosti parcel pro zahrady obecně patří dobrá vazba na okolí, půvabný výhled do kraje (nebo alespoň na pěknou dominantu), vzrostlé stromy v okolí a také možnost vhodné orientace obytných místností vůči světovým stranám. Můj žebříček favoritů je jihozápad, jihovýchod, jih. K těm vadám, které ale musíme často přibrat jako nechtěné věno, se jistě počítá blízkost rušné komunikace, obtížné vytvoření pohledových clon ochraňujících soukromí, extrémní svažitost terénu, zdroj vody k užitkovým účelům pouze z vodovodního řadu, velké množství polétavých prachových částic z orné půdy v bezprostředním okolí a samozřejmě i ladem ležící zaplevelené pozemky v nejbližším sousedství.

Více článků z rubriky ZAHRADA na www.dumabyt.cz.

Nechtít nemožné, ale neslevovat z možného

Architektonicky velmi umírněné řešení vstupu.V našem případě byl nesporným kladem velkolepý, dá se říci panoramatický výhled do kraje. Jistým hendikepem je poněkud nemastná neslaná modelace terénu. Tak trochu rovina, trochu svážek, žádná významná adresa, jen samé nimrání se s detailem. Vážnějším problémem byla výrazná disproporce půdorysu zahrady – je to špičatě nepřátelský ostrohranný trojúhelník. A ještě si přisadím: hned v sousedství pole, každoročně doorávané do jiné hranice. Každý problém je tu ale od toho, aby se vyřešil.

Proto první rada, kterou by majitelé této zahrady mohli všem budoucím následovníkům dát, zní: Reálně si určete, jaké vlastnosti zrovna váš pozemek má. Nechtějte nemožné, ale neslevujte z možného. Už bylo řečeno, že podívat se na složení geologických vrstev je užitečné. Tyto vrstvy nás informují o propustnosti podorničního podloží pro vodu a také o perspektivách růstu, zvláště stromů. Pokud zjistíme, že se dá očekávat extrémně vodopropustné podloží, například z nějaké zvětralé horniny, neočekávejme, že tam budou dobře prospívat vlhkomilné rostliny, byť sázené do kapes s dobrým substrátem. Naopak některé vrstvy mohou být tak nepropustné, že vykopané sázecí jámy se po dešti naplní vodou jako kuchyňské hrnce a citlivým rostlinám uhnijí kořeny.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Netvařme se, že nemáme děti, když je máme

Mírný svah za domem se mihl výrazně zůžit pomocí svislého ukotvení palisádou.Co to ještě moudrého majitel dnešní zahrady udělal? No přece reálně odhadl praktické potřeby rodiny. Dva zaměstnaní lidé, temperamentní kluk, jeho smečka a pes. Zahrada musí tedy potěšit srdce, avšak zároveň poskytovat prostor pro hru. Zahrady jsou proměňující se živí tvorové a s tím je zde počítáno. Stromy a dřeviny, které nechávají dnes dost místa pro trávník, budou s ubíhajícím časem svým objemem více pronikat do prostoru, rozčlení jej a zaberou své místo na úkor již tolik nepotřebného trávníku.

Takže je na místě další rada: Netvařme se, že nemáme děti, když je máme! Z těchto zadání vznikla zahrada, kterou tentokrát představujeme – obraz potřeb a zálib jejích majitelů. Svahy se neřešily problémovými tradičními skalkami, ale všechny nerovnosti terénu byly zkroceny do terásek kotvených pravými dřevěnými palisádami z penetrovaného dřeva. Vznikla tak dřevěná „skalka“, dřevěná zelinářská zahrada a dřevěné obrubníky. Vše je upravené a k venkovskému domu milé.

Na zpevněných plochách jsou položeny velmi pěkné světloučké teraco dlaždice a je třeba říci, že je to příjemné osvěžení vedle nekonečných ploch stále stejných zámkových dlažeb. Tohle je zahrádka, která vás jistě neomráčí nafouklou divadelní manýrou japonizujících motivů bez významu, patetických večerních iluminací či obřích kamenů trčících bez důvodu jak vykotlaný zub nemohoucího zahradníka. S touhle je to jako když se vkrádá láska. Malý detail vedle jednoduchého obrázku. Neunaví, neomrzí. Zestárne s těmi, kteří ji založili.

text: Eva Vodrážková, foto autorka

Stůl si v domě zaslouží významné postavení

Společenskou úlohu plnil stůl již od dávnověku. Zvláštní hodnotu a váhu pak mělo společné stolování, které neznamenalo pouze bezduchý příjem potravy. Při jídle se totiž řešily mnohé důležité záležitosti a s trochou nadsázky se dá říci, že u stolu se tvořily i dějiny. (Jen vzpomeňte na stůl krále Artuše!) U stolu se scházela rodina ke společné poradě, všichni se drželi určitého řádu, který byl dán společenským postavením. Výjimkou nebyl ani pevný zasedací pořádek u stolu. Ten, kdo měl největší slovo, seděl vždy v čele. Společenskou funkcí stolu se rozumělo pravidelné potkávání u jídla a s tím spojená společná komunikace.

celý text

Rovnováha stolů i lidí

Openhouse Cooking - rozkládací kuchyňský stolek s nastavitelnou výškou nožiček, cena 33 200 Kč.Aby tato komunikace byla dokonalá, musel být dokonalý také stůl. Kvalita jídelního stolu odpradávna spočívá především v jeho stabilitě. Ta může totiž znamenat rovnováhu stolujících, a to jak fyzickou, tak psychickou. Jen si vzpomeňte, kdy naposled vás někde v restauraci rozčílil nestabilní stůl a chtěli jste na číšníkovi, aby podložil jeho nohu?

Stabilita stolu závisí především na konstrukci, a také na použitých materiálech. Je důležité pamatovat na pár údajů, které se při pořizování stolu mohou hodit. Konstrukce stolu by měla umožňovat oddalování kolen každého stolujícího v úhlu 30 stupňů. Záležitost, která trápí především vysoké lidi. Z toho následně vyplývají další rozměry, dané ergonometrií, jako např. výška stolu 72 až 75 cm a výška sedacího mobiliáře – židlí 42 až 45 cm. Konstrukci stolu tvoří deska, lub – čili rám pod deskou, a stojiny. Jestliže všechny rozměry vyhovují, pak se nám jistě bude sedět dobře.

Neméně důležité jsou rozměry stolové desky. Přirozeným měřítkem je přitom vzdálenost mezi lokty všech stolujících osob. Jinak řečeno délka desky je násobkem těchto vzdáleností. Obecně by měla tato vzdálenost být 55–60 cm. Modulace desek se následně odvíjí. Minimální plocha pro jednu osobu u stolu by měla být 60 x 40 cm. Někteří restauratéři na tento fakt rádi zapomínají. Snaží se stůl obsadit co nejvíce a neuvědomují si, že host, který se nenajedl pohodlně a v klidu, se nejspíš nevrátí.

Stůl může být pevný či rozkládací s přídavnými deskami. Podle konstrukce jej můžeme dále dělit na výsuvné, roztahovací, vytahovací, stoly s rozpůlenými deskami, se středními vložkami, stoly s překlápěcími deskami a další. Všechna řešení s sebou nesou množství dalších doplňků, kování apod. Stále nejžádanějším a také nejobvyklejším tvarem je čtverec či obdélník. Atypické tvary i rozměry stolových desek se vyrábějí převážně na zakázku.

Více článků z rubriky INTERIÉR na www.dumabyt.cz.

Návrat kulatého stolu

Stolek značky Design DuroňPo létech se opět zjistilo, že u kruhového stolu je seskupení lidí nejpříjemnější. Všichni na sebe vzájemně vidí, pokud se diskutuje, všichni se i dobře slyší. Všichni stolující mají rovnocenné pozice, stejná je i dostupnost věcí uprostřed stolu. Výborné je centrální světlo nad kulatým stolem, jelikož nevrhá stín. Osvětlení je stejnoměrné a příjemné. Je pravda, že kulatý stůl má značně vyšší nároky na prostor, zejména proto byl v určitých obdobích, konkrétně v 60. a 70. letech často zatracován. Dnes ale slaví svůj návrat a rozšířil tak možnosti designérů i výrobců. Díky kulatému stolu se totiž vrací také zapomenutá sláva židlí, které byly na čas zastíněny tzv. kuchyňskými rohovými lavicemi s úložným prostorem. Dnes už se opět nabízejí židle z různých materiálů a různých designů. Opatrně při výběru! Nevkusné židle „potopí“ jinak skvělý stůl a obráceně.

Atypické stoly pro všední i nevšední příležitosti

Současný italský design nábytku je opět o krok dále, a tak představuje mnoho nadčasových řešení stolů, stolků i stolečků. K mání je například kuchyňský rozkládací stolek „Openhouse – Cooking“ s od designéra Daria Enrica Tauriana z matné oceli a nastavitelnou výškou nožiček. Deska je z bílého lamina o síle 3 cm, s vrstvenou překližkovou hranou. Příslušenství ke stolu tvoří pouzdro na láhve, kořenky a stojan na nože. Jak důmyslné a do zdárného konce dovedené myšlenky italských tvůrců, kteří myslí opravdu na všechno. Charakteristické pro tento stůl je nastavení výšky desky a rozšíření plochy stolu o dřevěné prkénko.

Z nabídky mnoha jídelních stolů jmenujme kupříkladu stůl „Tola“ designérky Laury De Lorenzo, Luca Leonoriho a Stefana Stefaniho. Stůl je vyroben z přírodního buku nebo buku mořeného do barvy třešně. Žebrovaná deska stolu se při prodloužení rozevře v jednotlivá žebra. Stůl je velmi zajímavý a nevšední. Další řešení nabízí stůl značky Bonaldo s názvem „Pitt“ – design C. Dondoli. Jedná se o zajímavý příklad inovace této značky, která zaujme především technologií konstrukce stolu. Zmodernizovaná verze stolu „Pitt X“ má originální tvar skleněné desky. Pevná střední část je širší a zužuje se k okrajům. Délka kovové konstrukce stolu se hladce upraví pomocí plynového pístu. Jiné stoly italské produkce existují v mnoha obměnách nohou a podstavců. Zde se uplatní nejrůznější detaily v návaznosti na okolní pojetí interiéru.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Sám a sám

Stolek značky Design DuroňPro ty, kteří aspoň na čas vyznávají současný životní styl moderního člověka , tzv. „singles“, bude zajímavé řešení stolu s možností polohování výšky desky. Jedním kusem nábytku je zařízení bytu pro jednu osobu vyřešeno, protože stůl nabízí tolik řešení, kolik jedinec pro bezproblémový chod své malé domácnosti potřebuje. Značkový výrobce nábytku Desalto navíc zaručuje zcela nadčasový design a vynikající kvalitu.

Stůl by měl především splňovat úlohu stmelování rodiny a tomu se výrobci přizpůsobují pomocí nových technologií, moderních materiálů, nevtíravého a přitom elegantního a účelného designu. Naštěstí se mu jeho důležitá funkce vrací. Výrobci se zaměřují právě na stoly, které byly v minulosti zastíněny předimenzovanými sedacími soupravami do obývacích pokojů. Stůl je povýšen z pouhého nezbytného kusu nábytku na samozřejmou součást zařízení interiéru s novým, elegantním kabátem. Italský nápaditý design předvádí s citem sobě vlastním Art studio Florida na Malé Straně.

Potěšující je, že parametry světového designu dnes naplňují i některé české firmy. Prohlédněte si pozorně stoly a stolečky značky Design – Duroň. Stoly, jejichž tvar vychází především z funkce a možností, které dávají materiál a technologie výroby. Stoly, které nepotřebují žádný zdobivý dekor, protože jsou zajímavé a krásné už svým čistým, jednoduchým pojetím a dokonalým zpracováním ušlechtilých materiálů. Dřevo v přírodní podobě v kombinaci s kovem a sklem neurazí ani toho nejnáročnějšího estéta.

text: Marta Drahorádová, foto: archiv firem

Bílo-zlatá koupelnová inspirace

S netrpělivostí jsme očekávali den domluvené ná­vštěvy, abychom konečně mohli zjistit, jak se majitel bytu vypořádal se zlatem na stěnách koupelny. Byli jsme příjemně překvapeni, protože zlaté, a to jen převážně v matném provedení, bylo použito poskrovnu.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Podomítková sprchová baterie se dobře vyjímá na obkladu s ornamentálním zlatým dekorem.Koupelna vznikala ve spolupráci s koupelnovým studiem KOUPELNY POD LETNOU a v počátcích nechyběla ani dobrá rada architekta.

Bílo-zlaté vybarvení

V menším prostoru koupelny převládá bílý matný obklad ve tvaru větších obdélníků položených na šířku. Část má na sobě téměř neznatelnou jemnou strukturu proužků a část ornamentální dekor vykreslený širší linkou. Obojí vzorkování je lehce perleťové. Některé díly obkladu jsou zdobeny zlatou ornamentální linkou. Jsou poněkud výraznější, ale v interiéru koupelny byly použity jen ve dvou širších protilehlých pruzích, takže působí decentně. Celoplošné zlaté obklady tvoří pouze dva vysoké úzké pásy podél sprchové zástěny. I zde najdeme náznak jednoduchého lineárního ornamentu. Celou koupelnu jakoby sjednocuje po obvodu vedená matná zlatá listela.

Více článků z rubriky KOUPELNA na www.dumabyt.cz.

Zařizovací předměty

Závěsná toaleta je umístěna hned vedle okna.Hned vpravo za dveřmi najdeme praktickou závěsnou toaletu. Naproti vstupu je okno směřující do vnitrobloku, které je opatřeno dekorativní římskou roletou. Vedle visí nerezový otopný žebřík a u protilehlé stěny má své místo obdélníkové umyvadlo s odkladní plochou po obou stranách. Je osazené jednoduchou stojánkovou baterií a má i dostatek úložného prostoru v podobě dvou výsuvů s pomalým dojezdem.

Čtvercové zrcadlo nad umyvadlem je součástí obkladu a zdobí ho černo-zlatá listela svým jakoby melírovaným dekorem.

Prostor vedle sprchového koutu je vyhrazen pro nerezový otopný žebřík.Koupelně zaručeně vévodí sprchový kout ve speciálně vyzděném prostoru. Je opatřený posuvnou zástěnou z čirého skla v jednoduchém nerezovém rámu. Součástí koutu je i po straně vybudovaný osvětlený výklenek hodící se k odložení toaletních potřeb. Ke sprchování si majitel bytu pořídil podomítkovou baterii s ruční sprchou a nástěnnou sprchu v podobě velkého talíře.

Bílo-zlatá barevnost je doplněna jemným žluto-béžovým odstínem dlažby a malby na stěnách. Důležitý je i vhodný výběr textilií. Tentokrát převládá černá a výrazná bílo-černá kombinace, což působí velmi efektně.

Architektura má duchovní obsah

Pane docente, jako místopředseda Obce architektů vidíte každoročně spoustu realizací, které soutěží o ceny v Grand Prix Obce architektů. Posunula se jejich úroveň od prvního ročníku?

Určitě je na práci architektů zřejmý zcela odlišný přístup k samotné tvorbě. Po roce 1989 se otevřely nové možnosti, objevily se dosud nedostupné materiály a technologie. Architekti najednou mohli ukázat, co dovedou, a většinou se to projevilo přehnaným zdůrazněním formy. Snažili se o „umění“ začlenit do stavby výrazné prvky, na kterých by se využilo nových materiálů. Současná architektura už má svůj řád, je ukázněná, a především je podložená myšlenkou, filozofií. Mnohem více než v prvních letech jde architektům o vlastní obsah a funkci.

celý text

Dům s ordinací a dvěma byty v Písku (2. cena soutěže RD 95).O cenách nerozhoduje Obec architektů, ale porota složená z domácích i zahraničních odborníků, svou roli tedy hraje také pohled na naši architekturu v porovnání se světovou. Čeští architekti pochopitelně světové trendy sledují a nechtějí zůstávat mimo ně. Současně vyznávaný minimalismus jim ani nedovoluje používat příliš výrazné architektonické formy, natož dekor či ornament. Z pohledu odborníků tedy kvalita posuzovaných realizací stoupá.

U nás je neofunkcionalismus nebo minimalismus asi přirozeným navázáním na předválečný funkcionalismus jako poslední kvalitní architekturu v Čechách, v zahraničí k nim shodou okolností ve stejné době architekti dospěli přesycením ze stylů předcházejících, dekorativnějších.

Každá doba se zapíše do historie svými stavbami, které o ní dostatečně vypovídají, a určitě i funkcionalismus nebo minimalismus mají své logické opodstatnění. Ale osobně si myslím, že jsou slepou uličkou, protože nejsou univerzálně použitelné mezi obyčejnými lidmi, nemohou najít oblibu jinde než u odborníků. Z mého pohledu architekta jsou tedy krásné, ale moji klienti budou požadovat úplně jiné domy.

Nedávno jsem na výstavě viděl model známého předválečného obytného souboru Baba pod poklopem z plexiskla a připadlo mi až symbolické, jak tyto funkcionalistické domy zůstávají „v akváriu“, odtržené od života. Mezi lidmi funkcionalismus nikdy nezdomácněl a nemůžeme to očekávat ani od minimalismu. Lidé v takových domech neumějí žít, necítí se v nich dobře, chtějí něco zdobivějšího. Všeobecný vkus bohužel inklinuje spíše ke kýči a rozhodně se nikdy příliš nezmění. Proto jsem obdivoval třeba Dušana Jurkoviče, který se přes jednoznačné názory svých tehdejších kolegů nebál na stavbách použít dekor, dokonce ani folklorní prvky. Vycházel vstříc lidem, pro které stavěl.

Přestože funkcionalismus obyčejní lidé odmítali, právě na nejoblíbenějším domě 70. let, nechvalně proslulém „šumperáku“, se opožděně jeho vliv určitě podepsal – odtržením od terénu, rovnou střechou, pásovými okny.

Dům v Tvarožné u BrnaTo je pravda, ale je třeba zamyslet se také nad tím, z jakého důvodu. Kde jsou pravé příčiny této obliby. Dům mohl být pro venkov symbolem městské výstavby, tedy určitého nadstandardu, ale hlavně byl proti funkcionalismu vyzdoben šikmými stěnami lodžie s typickými kruhovými otvory. Rozhodně měl daleko k jeho strohým, čistě geometrickým tvarům.

Jen málo architektů si může dovolit odmítnout každou zakázku, při které jejich klient nesdílí stejný názor na vzhled stavby. A protože architekturu nemůžeme odtrhnout od života, musíme stavět především pro lidi, kteří v domech budou bydlet. Roli architekta bych tedy spíše viděl v poloze přesvědčování a usměrňování, aby se běžně nestavěly opravdové příšernosti. Nemůžeme však své klienty nutit bydlet v domech, které obdivují jen samotní architekti.

Nemůžeme je zasadit do prostředí, které jim bude cizí. Ale měli bychom je postupně krok po kroku přivést k výsledku, jaký bude odpovídat jejich životnímu stylu, a přesto bude kultivovaný.
V každé době vznikaly domy spíše průměrné, často i podprůměrné úrovně, těch výjimečných bývá vždy jen několik. Ale ani u těch, které dnes obdivujeme jako vynikající moderní architekturu, si nemůžeme být stoprocentně jisti, že za několik desetiletí se pohled na ně nezmění. Ostatně až teprve příští generace posoudí, co z naší doby se zapíše do historie architektury.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Vystudoval jste architekturu v jediném období minulého režimu, kdy naši studenti mohli cestovat a sledovat zahraniční architekturu, kdy vznikla slavná Hubáčkova „Školka“. Jak jste osobně pociťoval tyto vlivy?

Studoval jsem v Brně, kde se vliv Školky moc neprojevil. S některými architekty z této skupiny jsem se setkal až v Praze na akademii, s Emilem Přikrylem jsme studovali ve stejném ateliéru. Samozřejmě tato léta byla pro studenty architektury přínosnější než pozdější roky, ale v té době jsem to tak nevnímal. Jako každá jiná generace jsme chtěli dělat především dobrou architekturu. První příležitostí, kdy jsem mohl realizovat svůj názor na ni, byla malá chatka na svahu vinic s krásným výhledem do okolí Viničných Šumic, mého rodného kraje.

Vesnická chalupa v Jinačovicích (1.cena v soutěži RD 89)Na řadových domcích v Horních Počernicích z roku 1973 nebo na dalším rodinném domě ve Viničných Šumicích je zřetelný vliv funkcionalismu, ale pozdější stavby už v sobě mají zřetelněji vyhraněný vlastní přístup k projektování. Ten se samozřejmě vyvíjí, ale je podle mého názoru důležitější než příslušnost k nějaké názorové skupině za každou cenu. Pro mne bylo vždycky zásadní zůstat sám sebou, ve své tvorbě být svobodný. Z tohoto důvodu jsem nebyl nikdy zaměstnaný v žádném projektovém ústavu, zůstal jsem „na volné noze“. (Pokud nebudu počítat rok, kdy jsem se nechal zaměstnat v Pražském projektovém ústavu jako dělník – v zimě jsem odmetal napadnutý sníh.)

Přístup ke každému rodinnému domu či vile bude určitě jiný, záleží nejenom na tom, pro koho se dům staví, ale také na prostředí, ve kterém bude stát. Rodinný dům v Jinačovicích u Brna vypadá na přání investora jako prostá venkovská chalupa. Snažil jsem se postavit levný dům, který by klientovi přinášel radost, a zároveň se začlenil do krajiny, do venkovské zástavby.

Přitom vnitřní dispoziční řešení zůstává velmi jednoduché, funkční, má tedy k funkcionalismu nebo minimalismu přes svůj vnější vzhled s šikmou střechou velmi blízko. Osobně – kromě projektování klasických staveb – mě zaujal navíc problém geodetických kupolí, které z hlediska usazení do přírody považuji za tvarově nejméně rušivé. Kupole má velmi příznivý geometrický tvar, při nejmenším povrchu poskytuje největší objem (nejmenší tepelné ztráty). Její vnitřní prostor poskytuje možnost velkorysého pojetí interiéru, neohraničeného rovným stropem. Jeden z mých studentů, který se geodetickou kupolí začal také zabývat, její tvar v ročníkovém projektu použil dokonce pro rodinný dům a jeho návrh byl velmi úspěšný ve studentské soutěži.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Považujete dnešní výuku architektury za účinnější, než tomu bylo ještě před deseti, dvaceti lety?

Vesnická chalupa v Jinačovicích (1.cena v soutěži RD 89).Kromě možností kontaktů se světovou architekturou je určitě velkou výhodou, že současní vyučující mají za sebou bohatou projekční praxi. Studenti si svůj ateliér vybírají právě podle osobnosti kantora, podle jeho projektů a realizací. Škola je mnohem více zaměřena na skutečné problémy projektování, na podstatu architektury, v minulosti byla odtržena od reálné skutečnosti. Přeceňovala se například typologie, která řešení stavby často nesmyslně omezovala. Typologie může být jen pomocným vodítkem: velikost 80 x 110 cm pro WC nemůže definovat rozměr této místnosti, znamená minimální rozměr, pod který nemůžeme jít, ale jeho optimální velikost je dána daleko větším počtem faktorů ovlivňujících dispoziční řešení.

Architektura má velmi blízko k dalším oborům, bez kterých se architekt při své práci neobejde: k výtvarnému umění, k řemeslům, k fotografii. Studium tedy musí být zaměřeno také na široké spektrum všech těchto činností – i zdánlivě méně příbuzné fotografii by se studenti měli věnovat stejně jako stavebním konstrukcím nebo jiným odborným předmětům. Myslím si, že tento komplexnější pohled už dnešní studenti mají, navíc se často ještě při škole podílejí na skutečném projektování, získávají praxi v projekčních ateliérech – a většinou se snaží získat práci u nejlepších architektů. Rozhodně dnešní talentovaní studenti mají velké předpoklady stát se dobrými architekty.

text: Věra Konečná, foto: archiv architekta

Kde a proč se vzal sekretář?

Ve všech knihách o starožitnostech se pod názvem sekretář představuje nábytkový kus, který slouží k ukládání knih a současně umožňuje u něj psát na výklopné nebo výsuvné desce.

Psací stolky s výklopnou deskou byly běžné již v 16. století. Deska se vyklápěla obvykle v úhlu 45 stupňů. Angličané takové stoly nazývali „bureau“, zatímco Francouzi takto označovali jakoukoliv formu psacího stolu.

celý text

Sekretář španělské fimy Arrutti navržený v r. 1997 disegnérem M.A.Gigandou.Rozšíření knihtisku v Evropě přineslo revoluci v podobě volně dostupných knih. Ty bylo ovšem třeba nějak ukládat. Tak se zrodila myšlenka psacích sekretářů nebo psacích knihoven s tradiční skříňkovou základnou a s horní nástavnou skříňkou, v níž byly uchovávány knihy.

Na konci 17. století byl oblíben jako psací stůl kabinet na podstavci s velkou svislou sklápěcí čelní deskou, kterému se říkalo „scriptor“. Ve Francii byl v oblibě podobný kus nábytku, nazývaný „secrétaire ‚a abattant“, který byl na konci 18. století napodobován v celé Evropě. Sklápěcí, původně šikmou psací plochu nahradila postupem času výsuvná zásuvka sekretáře, na níž se dalo pohodlně psát.

Více článků z rubriky INTERIÉR na www.dumabyt.cz.

Domácí kanceláře

Sekretáře sloužily v minulosti vždy duševní práci. V interiérech šlechtických a později měšťanských bytů byly určeny k duševním činnostem provozovaným v soukromých interiérech (které mnohdy byly současně interiéry veřejnými) – byly to tedy jakési domácí kanceláře čili home office.

Sekretář s výsuvní pracovní deskou. Model Metha firmy Tisettanta, 1998, CENTO.Mohli si je dovolit pouze lidé bohatí, a protože představovaly skutečný symbol společenského postavení, byly v celé své historii vždy bohatě zdobeny, lakovány, vykládány či malovány.

V různých obměnách přežily sekretáře do období po druhé světové válce – to již měly jednoduché, pravidelné kubické tvary a byly často součástí knihoven a různých kompletů nebo sestav. Sporadicky se ve světě i u nás dostaly do výroby, například v roce 1976 v družstvu Dýha Brno pod označením „pracovní skříň“.

Na hladině moderního nábytku se úspěšně vynořily opět v letech devadesátých. Stejně jako v minulosti jde o krásné kousky solitérního nábytku, který staví na dokonalosti a umu řemeslné práce. Naštěstí však nejsou nijak přemrštěně zdobeny. Přizpůsobují se potřebám současného člověka jak rozměry, tak vnitřním vybavením a funkcemi. Obvykle se dnes řadí k jedné větvi domácích kanceláří – home office ve skříni.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Secretum, sekret, secretary, secrétaire?

Proč sekretář? Zkusme zapátrat po původu tohoto označení. Etymologický slovník z roku 1971 uvádí termíny „sekret, sekrýt, v češtině doložené od roku 1495, odvozené z latinského secretum, tj. tajné“ (slovník dále uvádí, že jde o „tajné, totiž pečetidlo“).

Latinsko-český slovník z roku 1910 uvádí pro termín „secretus“ překlad skrytý, tajný a pro „secretum“ tajnost, tajemství, tajné dopisování. Angličtina nabízí pod „secrecy“ tajnost, diskrétnost, pod „secret“ tajný, tajnůstkářský, ukrytý, nevyzpytatelný, tajemství, pod „secretaire“ sekretář (psací stůl) a konečně pod „secretary“ tajemníka až v úrovni ministrů. Také francouzština umožňuje vybrat si u termínu „secrétaire“ mezi tajemníkem a stolem.

Musí mít tajnou zásuvku

Italský sekretář Gli Abbina-Bili, 1991, KTC INTERIÉR.Není tedy daleko k tomu pochopit, proč se nějaký kus nábytku nazýval již v historii tak tajuplně. Jak jinak, když roli hrají tajné pečetidlo, tajné dopisování a ukrytá tajemství! Koneckonců, každý správný sekretář – ať historický, nebo současný – musí mít tajnou zásuvku, o které nesmí vědět nikdo jiný než výrobce a majitel, jiná by totiž nebyla tajná. A pokud nábytkový kus označený jako sekretář takovou tajnou schránku nemá, nemůže to být sekretář!

Vzpomeňte také na francouzské historické filmy, kde je vždy něco podstatného, třeba listina nebo dokument, o něž bojují král, královna, jejich milenka či milenec, služky i sluhové, mušketýři a celá vojska, ukryto – kde jinde než za tajnými dveřmi v obraze či knihovně, v tajné místnosti nebo v tajné schránce sekretáře!

Pak se dá také vysvětlit označení pro pohledné sekretáře-tajemníky, muže chránící tajemství myšlenek i listin ukrytých v sekretářích. Jistě vnímáte i vy nuanci v označení pro tajemné pány sekretáře a slečny sekretářky či tajemnice.

text a foto: Jaroslav Hejzlar, Petr Žáček a archiv firem

Odkud se vzali jiřinky? Z Mexika!

České jméno jiřina, jiřinka vzniklo z latinského jména Georgina, které bylo používáno v Německu začátkem 19. století. Později se ovšem německá nomenklatura vrátila ke jménu staršímu, Dahlia. V té době ale – takříkajíc z trucu – jméno Georgina (jiřina) v Čechách natolik zdomácnělo, že se stalo symbolem národního obrození.

celý text

Krásná kaktusovkaNa „Jiřinkových slavnostech“ se v 19. století předváděly nové výpěstky, nejlepší dostávaly jména slavných předků z historie Slovanů a českého národa (Božena, Vlasta, Přemysl, Žižka, Profesor Smetana). V hodnotících komisích zasedaly významné osobnosti, plesů pořádaných při této příležitosti se účastnily kulturní veličiny jako Alois Jirásek, Božena Němcová, Václav Kliment Klicpera a další. Postupem času však sláva jiřin a věhlas jejich slavností uvadaly, jiřiny ztrácely na významu a staly se jen „obyčejnými“, vytrvale zdobícími květy pozdního léta.

Více článků z rubriky ZAHRADA na www.dumabyt.cz.

Exotické a proměnlivé

Vysoké odrůdy s velkým květem rozláme déšť a vítr.Původ jiřin ovšem „hezky český“ zdaleka není: pocházejí z Mexika. Do střední Evropy byly první jiřinky z Nového světa dovezeny koncem 18. století. Upoutaly tím, že ze semen daly květem i růstem pestré potomstvo. Proto dostala Dahlia přídomek variabilis, tj. proměnlivá.

Díky podivuhodné proměnlivosti jiřinek mohly vznikat z výsevů stále nové odrůdy, které se množily dělením trsů nebo řízkováním. Objevily se malé liliputky, vysoké dekoračky, kaktusovky, náhrdelníkové, pomponky a mnohé další. Dnes se pěstují jak odrůdy množené dělením, tak i seté. Šlechtěním se u nich ustálily základní vlastnosti – výška rostlin, plnokvětost, fialová barva listů. Jejich proměnlivost již není dobrodružstvím, stále znovu překvapující hrou přírody.

Tady asi vzniká rozdíl v pojmenování: jiřiny se množí vegetativně, jiřinky se sejí. Jiřinky obyčejně bývají nižší, do 40 až 50 cm, a hodí se spíše na plošné výsadby či lem větších záhonů. Jiřiny na sebe strhávají více pozornosti, tvoří dominantu – proto jsou zpravidla sázeny samostatně nebo v menších skupinkách. Předností výsevů je zdravotní stav; semenáče netrpí žádnými virózami.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Jak na jejich pěstování

Původně ploché květní plátky se změnily v kornoutek.Jiřinky i jiřiny vytvářejí pod zemí hlízy, díky nimž mohou v bezmrazé místnosti přežít zimu. Po prvních mrazech je vyjmeme ze země, očistíme od ní, osušíme a uložíme. Mohou zimovat bez zakrytí ve sklepě s bramborami, mohou být zasypány rašelinou či hoblinami. Proti houbovým chorobám můžeme preventivně použít přípravek proti plísni šedé.

Ven sázíme od poloviny dubna, časně rašící rostliny chráníme před jarními mrazíky. Zaléváme jen v době sázení, poté až když nasazují první poupata. Vysoké rostliny vyžadují oporu proti větru a dešti, odkvetlé květy odstraňujeme.

Květy se mohou řezat do vázy. Velké květy narostou na výhonech s vyštípanými postranními květy. Jiřinky sázené do truhlíků a květináčů, chráněné před mrazy, kvetou dlouho do podzimu i v bytě nebo zimní zahradě.

Poloplná odrůda z výsevu.Tomu, kdo nemá zájem uchovávat jiřiny přes zimu doma, se každé jaro nabízí v zahrádkářských prodejnách pestrý sortiment odrůd domácích i zahraničních. Tyto výpěstky by měly být zdravé, bezvirózní – což lze doma zaručit jen omezeně.

Pokud jsou jednotlivé rostliny napadeny (mění se vzrůst, barva květů, listy se zkracují a „krabatí“, květy se vyvíjejí jen částečně, objevují se nezvyklé čárky a skvrny na listech apod.), můžeme doporučit jen jediné: likvidaci. Viry totiž přenášejí nejen mšice a křísi, nýbrž i člověk na noži, nůžkách i na rukou, kterými vylamuje květy na více rostlinách. Hygiena je někdy skutečně náročná, ale jakmile se viry objeví, je třeba (vedle nezbytné likvidace napadených rostlin) dbát přísných pravidel. Chceme-li mít jiřiny a jiřinky stále stejné jako v okamžiku zakoupení, měli bychom si na ošetření každé rostliny umýt ruce i nářadí.

text: Ivan Dvořák, foto: Zdeněk Prchlík

Trendy dřezy do kuchyně

Obecně lze současnou nabídku dřezů rozdělit podle materiálu, tvaru a způsobu montáže. Kromě estetických požadavků by se ale při výběru neměla opomenout praktická hlediska. Jiný dřez zvolí početná domácnost, ve které se pravidelně vaří, a jiný člověk, který žije sám.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Dřez KBG 100Tvary a rozměry dřezů jsou rozmanité, obecně se dělí na čtvercové, obdélníkové, kulaté, rohové, jedno nebo dvojdřezy. Důležitý je i způsob ukotvení do pracovní desky. U nejjednodušší montáže shora vznikne mezi dřezem a pracovní deskou spára, která vyžaduje pravidelnou údržbu.

Další možností je montáž zespodu nebo do roviny. Dřez v rovině s pracovní deskou působí kompaktně a zabraňuje usazování nečistot. Ještě donedávna byla montáž dřezů do roviny možná pouze u pracovních desek z přírodního nebo umělého kamene. I u velmi kvalitních laminátových desek totiž hrozila možnost zatékání vody a následného bobtnání dřevotřískových hmot. Díky patentované technologii se začaly montovat dřezy do roviny s laminátovou deskou u kuchyní značky Rotpunkt a nyní podobnou technologii nabízí také značka Koryna. Elegantní řešení představují kompozitní materiály, které umožňují zhotovení dřezu jako bezespárové součásti pracovní desky.

Celý článek a více fotografií na www.modernibyt.cz.

Klasika vede

Křehký dekor La RoseI přes nové možnosti barevných dřezů se stále velkému zájmu těší různě tvarované dřezy z nerezu. Kromě leštěné oceli, jejíž zářivý lesk se hůře udržuje, je možné zvolit nerezový dřez s povrchovou úpravou (takzvanou tkanou strukturou), na které nejsou zaschlé kapky vody tolik patrné. Výhodou dřezů z nerezu je, že se hodí ke všem stylům kuchyní a mají takřka neomezenou životnost.

Možnosti nerezu a kompozitních materiálů na dlouhou dobu omezily zájem o keramické dřezy. Nyní se ale k tomuto materiálu výrobci znovu vracejí. Keramické dřezy se těší oblibě zejména v Británii a Itálii, kde jimi vybavují hlavně stylové klasické kuchyně. Najdete je i na českém trhu a kromě rustikálních jsou v nabídce také moderní minimalistické kusy.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Praktický granit

Hitem posledního desetiletí jsou dřezy z kompozitních materiálů. U granitových dřezů oceňují návrháři i uživatelé škálu barev a designů, které umožňují dokonalé barevné sladění kuchyňského interiéru.

Nanogranitový dřez Vero s volitelným LED osvětlením.S takzvaným umělým kamenem se na trhu setkáte pod rozmanitým obchodním označením (corian, kerrock, hi-macs, fragranit, silgranit, cristadur, luisigranit, staron, varicor a mnoho dalších). Základem je vysoké procento mletého přírodního kamene, který je doplněn akrylátovým pojivem. Při zahřátí na vysokou teplotu se dobře tvaruje, umožňuje spoje beze spár a v konečné podobě má řadu praktických vlastností. Je odolný, tvrdý, stálobarevný, není křehký, snadno se udržuje a opravuje. V současnosti je na trhu široká nabídka forem, rozměrů a barev, takže jimi lze vybavit i zcela atypické prostory. Výrobci kompozitních materiálů stále hledají další možnosti jejich zkvalitnění. Nejvyšší vývojový stupeň dnes představuje takzvaný neogranit, který využívá značka Schock.  Je obohacen o ionty stříbra, které mají antibakteriální vlastnosti. Povrch dřezů z neogranitu je extrémně tvrdý a příjemně hladký. 

Více článků z rubriky KUCHYNĚ na www.modernibyt.cz.

Volte originál

Dřez GeoNa výrobu kvalitního granitu je zapotřebí směs různých drcených minerálů a akrylátové pryskyřice. Na českém trhu ale najdete i napodobeniny granitových dřezů, u kterých je kompozitní materiál použit pouze na potažení tenkou jednomilimetrovou vrstvou. Poznáte je jednak podle výrazně nižší ceny, odlišný materiál ale odhalíte v místě otvoru nebo bočního řezu, kde je nanesená vrstva patrná (kompozitní materiál je v celé ploše řezu stejný). Takto zhotovené dřezy mají výrazně nižší životnost a zcela postrádají užitné vlastnosti kvalitních granitů.

Romantická varianta

Trendem posledního roku jsou romantické dekory aplikované na nábytku a dalších zařizovacích předmětech moderních puristických linií. Křehký dekor La Rose představila značka Villeroy & Boch u koupelnové kolekce La Belle. Nyní je možné jeho aplikaci objednat i u keramických dřezů z řady Timeline a Subway. Na keramickém povrchu je vzorek růžového poupěte vytvořen kombinací matné a lesklé glazury.

zdroj: www.modernibyt.cz

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025