Skip to content

Blog

Úsporná variace na středověké sídlo

Z ulice působí novostavba zděného rodinného domu jako moderní oáza za hradbami. Jeho klid a soukromí totiž chrání betonová předstěna členěná výřezy tak, aby do oken mohlo proudit světlo. V budoucnu ji zkrášlí popínavá zeleň.

Kuchyňská linka se nese v kontrastním pojetí jasanové dýhy, oranžového lesklého laku a černé pracovní desky z kompozitního materiálu.Dispoziční řešení do značné míry podmínila poloha parcely, která na severní straně sousedí s lesem, na západě s čtvrtí rodinných domů a na východě s hospodářskými objekty. Přístupová komunikace vede podél východní hranice pozemku.

Autor návrhu, architekt Petr Keil se snažil v duchu přání budoucích majitelů navrhnout prostornou a komfortní dispozici. Druhým důležitým úkolem bylo takové uspořádání, aby se hlavní obytná část a ložnicová zóna navzájem nerušily a život rodiny byl směřován na zahradu, která se nachází na slunné západní straně a od ulice je z velké části odstíněna samotným domem. Co se týče architektonického stylu, klienti se na základě dřívější spolupráce nechali vést jeho invencí.

Velké prosklené plochy

Půdorys se podobá písmenu L, vstupní partie jej rozděluje na podélné ložnicové křídlo s okny orientovanými na východ a severní společnou obytnou část, která za velkými prosklenými plochami pokračuje terasou zalévanou poledním a odpoledním sluncem.

„Jsem velmi rád, že klienti přijali myšlenku volnosti a otevřenosti a podařilo se zde vytvořit příjemně transparentní vzdušný prostor,“ říká Petr Keil. Slunce sem přichází ze tří stran, tedy po celý den, jen v severní obvodové stěně jsou dvě úzká okna do ulice. Z každého místa tohoto prostoru vynikne přehledné rozčlenění na jídelnu, sezení a kuchyňskou část. Otevřené průhledy vznikají díky železobetonovým sloupům, které zde nahrazují středovou nosnou stěnu, optickou zábranu netvoří ani subtilní ocelová konstrukce schodiště, které je situováno uprostřed.

Přízemní ložnicový trakt je obezděn režnou cihelnou přizdívkou. Západní stranu domu lemují velké prosklené plochy a dřevěná paluba z tropického dřeva.Koncept zděného domu využívá svažitosti terénu směrem k severu – pod hlavní obytnou částí se nacházejí garáže s vjezdem přímo z ulice a technické zázemí, v patře je samostatná zóna pro hosty.

Vzdušné zařízení domu

Harmonickému vyznění energeticky úsporného zděného domu napomáhá i skutečnost, že stavba i zařízení interiéru odrážejí tentýž autorský rukopis. Přírodní materiály a přírodní barvy, tlumené neutrální šedí pohledového betonu a šedých obkladových Cetris desek, přecházejí z exteriéru do vnitřního ostění, v souladu s tímto celkovým konceptem jsou i šedé rámy dřevěných oken. Zařízení domu architekt pojal stejně vzdušně jako jeho vnitřní architekturu. Skříňové elementy zabudované do obvodových zdí uvolňují prostor, v místnostech nenajdete jediný kus nábytku, který by postrádal praktický účel.

Nenákladný provoz domácnosti

Schodiště patří k dominantním prvkům interiéru. Stupně jsou provedeny z desek z jasanové mozaiky.Velká užitná plocha a velkorysé prosklení fasády se obvykle pojí s představou horentních účtů za plyn či elektřinu, tato stavba však byla projektována jako energeticky úsporná a provoz domácnosti není vzhledem k velikosti zděného domu příliš nákladný.

Sendvičový zděný obvodový plášť s větranou vzduchovou mezerou a kvalitní okna s tepelněizolační fólií dosahují dobrých energetických parametrů, největší zásluhu na úsporách energie má ale sofistikované vytápění. „Tepelné čerpadlo systému voda-voda využívá odpadní teplo ze sousední hospodářské provozovny, nebyly třeba ani drahé zemní vrty,“ vysvětluje architekt.

text: Jitka Pálková, foto: Andrea Lhotáková a Robert Žákovič

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

202,7 m²

Užitná plocha

352,5 m²

Konstrukce

železobetonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, zděný větraný obvodový plášť (ložnicová část s přizdívkou z režného zdiva, obytná část obložená deskami Swisspearl), železobetonové stropy, zastřešení lepené dřevěné vazníky

Výplně otvorů

dřevěná okna s izolačními dvojskly s fólií Heat Mirror, dveře dýhované vyrobené na míru

Vytápění

ústřední, rozvody v podlaze + radiátory, zdroj energie tepelné čerpadlo systém voda-voda, plynový kotel (spíná se jen při extrémně nízkých teplotách)
Odhadovaná cena stavby 6 500 000 Kč

Autor

Prof. Akad. arch. Petr Keil (1943)

Autorizovaný architekt

Vystudoval architekturu na VŠUP Praha, působí ve společné architektonické kanceláři KMS architects, spol. s r. o., se společníkem Ing. arch. Petrem Svobodou. Od studie až po realizaci navrhují rodinné domy, bytové domy, hotely, školky, průmyslové areály a interiéry. Od roku 1993 vede na VŠUP ateliér architektury A3.

Spolupráce: MgA. Adam Keil (1975), Ing. arch. Lucie Freyová (1972)

Kontakt

KMS Keil Svoboda architects, spol. s r. o.

Pod Radnicí 2a, Praha 5

tel.: 257 225 971, www.arch.cz/kms

Účelný dům v moderním stylu

Kdo by při pohledu na fotografie domu čekal, že návštěva novostavby v jedné z okrajových pražských čtvrtí se bude odvíjet v duchu klišé „modrá je dobrá“, mýlil by se. Barva fasády sice dává domu výrazný vzhled, v celém konceptu je ale až druhotná.

Design zařízení kuchyně se nese v duchu průběžných horizontálních linií.Hlavními důvody pro koupi parcely byly kultivované prostředí starší vilové čtvrti, vybudované komunikace a infrastruktura a dobrá dopravní dostupnost. Klidná atmosféra, vzrostlá zeleň a blízkost lesa propůjčují lokalitě charakter rekreační oblasti, na pozemku se ostatně původně nacházela stará dřevěná chata. Majitelé – mladí manželé se synem předškolního věku – si přáli zachovat mohutné borovice jako přirozenou přírodní dominantu a svůj nový domov si představovali jako jednoduchý účelný  zděný dům v moderním stylu. Konkrétní vizi zpočátku neměli a spolehli se na invenci architektů z ateliéru Vyšehrad.

„Tvar hmoty se vyvíjel v podstatě intuitivně,“ vysvětluje architekt Zdeněk Rychtařík. „Dispozičně“ je hlavní obytná část orientována podélnou osou od severu k jihu a rozděluje tak pozemek na nástupní část se zpevněnou příjezdovou plochou a pobytovou zahradu, která se nachází na západní straně a z ulice není vidět.“

Pultová střecha má atypický sklon

Celý dům je obložen palubkami s tepelnou úpravou thermowood.Půdorys i hmota zděného domu se rozvíjejí na lineárním principu. Jižní část zaujímá obývací pokoj, jehož prostor zasahuje až do druhého podlaží, ostatní místnosti a zázemí jsou řazeny za sebou podél chodby. Na hlavní obytný prostor navazuje terasa v podobě dřevěné paluby. V horním podlaží jsou umístěny ložnice, dětský pokoj, příslušenství a pracovna na galerii nad obývacím pokojem. Podélnou orientaci dodržuje i jednoramenné schodiště. Od jihu k severu se hmota domu pozvolna rozšiřuje a zvyšuje, pultová střecha má atypický sklon v podélném směru.

Dvojgaráž je předsazena před hlavní obytnou část a navenek odlišena obložením z cembonitových desek. Palubkový obklad hlavní obytné části, opatřený modrou lazurou, reaguje na přítomnost borovic.

Vertikální okna různých rozměrů

Na fasádě na první pohled upoutají pozornost vertikální okna různých rozměrů, z nichž část zasahuje prosklenou plochou do střešní roviny. „Toto řešení narušuje průběžnou vodorovnou linii atiky a vytváří na kompaktní fasádě určitý dynamický prvek. Navíc přisvětlení interiéru shora rozptýleným světlem je účinnější a efektnější než osvětlení běžnými okny,“ komentuje architekt. Vnitřnímu prostoru domu dodávají další dimenzi zajímavé průhledy a výhledy na zahradu. Ani schodiště nezůstává utajeno, jeho siluetu naznačuje stěna z průsvitných kopilitových tvarovek.

Plocha šikmé betonové stropní desky začíná stoupat od sezení směrem k vstupní části domu.Dalším výtvarným prostředkem, který v interiéru výrazně promlouvá, je kontrast bílých omítek a stropů z pohledového betonu. Jemu se podřizuje nábytek a zařízení, pojaté v jednoduchém účelném stylu.

Ušlechtilé přírodní materiály

Architekti ze studia Vyšehrad atelier navrhli na míru kuchyňskou linku ve tvaru L s velkou pracovní plochou, většinu ostatních místností postupně zařizuje paní domu: „Zatímco nabídka sedacího nábytku je poměrně bohatá, problém byl například se svítidly. Nakonec se nám podařilo pořídit i doplňky, jejichž design a technická kvalita odpovídají ceně.“

V interiéru i v exteriéru dali architekti přednost ušlechtilým přírodním materiálům v jejich přirozené podobě (pohledový beton, hliník, dřevěné podlahy atd.). Důvody spočívají jak v architektonickém konceptu, tak v praktické stránce věci. Vyšší pořizovací náklady se vrátí v podobě nadčasových estetických kvalit a vysoké trvanlivosti – povrchové kvalitní materiály lépe odolávají zubu času a nevycházejí z módy.

text: Jitka Pálková, foto: Filip Šlapal a Lubomír Fuxa

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

152 m²

Užitná plocha

285 m²

Obestavěný prostor

1 173 m2

Konstrukce

betonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, železobetonové stropní desky, železobetonové schodiště, hliníková okna s izolačními dvojskly

Vytápění

ústřední plynové
Odhadovaná cena stavby 6 000 000 Kč

Autoři

Ing. arch. Jiří Smolík (1970)

Ing. arch. Zdeněk Rychtařík (1971)

Ing. arch. Robert Černý

Autorizovaní architekti Jiří Smolík a Zdeněk Rychtařík vystudovali Fakultu architektury ČVUT Praha. V r. 1996 založili architektonickou kancelář Vyšehrad atelier, která se zabývá navrhováním obytných budov, polyfunkčních objektů, administrativních budov, objektů občanské vybavenosti, urbanistickou činností, interiéry, designem i výstavnictvím. Získali řadu významných ocenění v architektonických soutěžích (hlavní cena v soutěži Interiér roku 2000, čestná uznání v Grand Prix Obce architektů 2001 a 2002 atd.).

Kontakt

VYŠEHRAD ATELIER

Zelený pruh 11, Praha 4

tel.: 241 441 631, www.vysehrad-atelier.cz

Švábenský: Majitel se musí cítit ve svém domě dobře

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.„Časopis Můj dům oslovuje velké množství čtenářů a svým zpracováním přispívá k popularizaci architektury a spoluutváří vkus veřejnosti. Ocenění si proto samozřejmě vážím,“ dodal Švábenský a zároveň zhodnotil minulý rok. „Uplynulý rok považuji z hlediska množství zakázek za úspěšný. Práce bylo kupodivu víc, než jsme byli schopni kapacitně zvládnout,“ prozradil.

celý text

Po vítězném projektu zrealizoval Švábenský řadu dalších zakázek. „Osobně si více cením některé, pro širší veřejnost snad ´méně líbivé´, realizace. Faktem však je, že se na mne klienti často obrací s odkazem na právě tento dům,“ svěřil se pro časopis Můj dům architekt Ivo Švábenský. „Projekt vznikal bezmála před deseti lety a byla to jedna z mých prvních samostatných prací v ateliéru Hexaplan International,“ dodal.

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.Investor měl poměrně jasnou představu jak o obsahu domu, tak i o volbě materiálů a tvaru střechy inspirované anglickým a francouzským venkovem. „Chápal jsem tento záměr jako ´výzvu´ zda budu schopen vizi investora realizovat do podoby přijatelné i pro mne. Osobně si totiž myslím, že nutit stavebníka k formě, která se diametrálně liší od jeho představ, není správnou cestou k dosažení dobrého výsledku. Asi by se mnou řada mých kolegů polemizovala, ale podle mého názoru dům, ve kterém se její majitel necítí dobře, byť by byl z odborného pohledu sebelepší, neplní svou funkci,“ vysvětlil Švábenský.

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.V letošním roce očekává architekt určitý útlum. „Stagnují zejména developerské projekty, protože cena bytů výrazně klesla. To zároveň vytváří určitý tlak na ekonomii staveb a v konečném důsledku i na práci projektanta. Nemyslím si, že by nadále klesala individuální výstavba,“ řekl Švábenský Mému domu.

Nové trendy Švábenský ve stavebnictví neočekává. „Obecně očekávám stále větší důraz na energetické úsporná řešení a snad i kvalitativní posun v materiálovém a konstrukčním řešení. Dispoziční schéma je vždy individuální záležitostí. Myslím ale, že bude určitý útlum v objemu novostaveb a naopak se stavebnictví soustředí na rekonstrukce stávajících objektů popřípadě revitalizace ve starších průmyslových zónách,“ uzavřel Švábenský, jehož individuální projekt si nejvíce získal srdce čtenářů Mého domu.

text: Tomáš Horáček,  foto: www.mujdum.cz, Jana Labuťová

Stále dokonalejší dřevěná okna

Dřevěná okna jsou opředena různými mýty a pověrami. K nejčastějším argumentům proti dřevěným ok­nům patří, že se musejí natírat. Ovšem současná okna se povrchově upravují vy­soce elastickými akrylovými barvami a la­zurami s vynikající odolností proti povětrnostním vlivům a ochranou proti UV zá­ření. Taková úprava povrchu res­pek­tuje vlastnosti dřeva – je pružná, po­hybuje se spolu se dřevem, a proto také nepraská.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

Tajemství odolnosti současných dřevěných oken – označovaných obvyk­le jako euro­okna – tkví ve způsobu zhotovení rámu.Prodloužit životnost takto upravených oken pak opravdu není náročné. Stačí jejich rámy velmi jednoduše ošetřit spe­ciálním přípravkem, který se nanáší hadříkem nebo houbičkou. Tím se zacelí případ­né mikrotrhliny a obnoví hedvábný lesk.

Při správné aplikaci povrchové úpravy výrobcem a při dodržování zmíněné údržby vydrží okna pěknou řadu let. K loupání barvy či laku nedojde, barva se pouze sprašuje, čímž se její vrstva ztenčuje. Ano, jednou bude potřeba barvu obnovit a okna natřít. To ale neznamená, že budete muset opalovat starý nátěr. Pouze očistíte povrch rámu a natřete ho nezávadnou vodouředitelnou barvou.

Můj dům doporučuje

Při montáži je třeba dodržet nezbytnou dilataci. V létě se fasáda rozehřeje i na 50 °C, v zimě může vnější teplota klesnout na -20 °C. Při značných teplotních rozdílech se pochopitelně mění i objem různých materiálů. Bez dilatační spáry se pak okna vlivem smršťování a roztahování kroutí, následně svěšují, klesají a netěsní.

K výrobě oken tuzemské dřeviny

Vysoká izolační schopnost současných dřevěných oken vůči teplu a hluku dovoluje architektům pracovat s velkými prosklenými plochami (Internorm).Tajemství odolnosti současných dřevěných oken – označovaných obvyk­le jako euro­okna – tkví ve způsobu zhotovení rámu. K výrobě okenních profilů se po­užívají výhradně dobře vysušené tzv. eurohranoly. Ty jsou lepeny z několika vrstev (3 vrstvy – profil IV68, 4 vrstvy – profil IV78), čímž se vyloučí možné kroucení profilů. Pohledové lamely jsou bez vad a suků v provedení bez podélného napojení (fix), nebo napojované (cink). K výrobě oken se využívají tuzemské dřeviny: smrk, borovice a dub. Nejobvyklejší a nejměkčí surovinou je smrk a potom borovice.

Součástí výrobního programu české společnosti Slavona je individuální zakázková výroba stylových oken a dveří, jež splňují současné vysoké technické nároky.

Ta je kvalitnější, ale ob­sahuje více pryskyřice, která může pů­sobit problémy. Pro výrobu oken se proto vybírá borovice pocházející jen z určitých oblastí, která není tolik „smolnatá“.
Z exotických dřevin je nejznámější meranti – červené a bílé. Má zajímavou strukturu, podobnou našim ušlechtilým dřevinám, jako je dub, ale je to měkké dřevo podobně jako smrk. Novou exotickou dřevinou na trhu je merawan. Vzhledem se podobá meranti, ale svou tvrdostí se blíží dubu.

Zapuštění skla do rámu

Výrobci oken reagují na náročnější po­žadavky na tepelnou pohodu v budovách a rozšiřují svou nabídku o okna v nových profilech. Těmi nahrazují doposud používaný profil eurooken IV68 (tloušťka rámů i křídel 68 mm) s izolačními dvojskly s hli­níkovým rámečkem.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Zasklení izolačními troj­skly

Nejoblíbenějším se v současné době stává profil IV78. Rám okna pak dosahuje lepší hodnoty Uf (f – frame = konstrukce, rám), navíc umožňuje i zasklení izolačními troj­skly nebo dvojskly s fólií Heat Mirror, sa­mozřejmě s teplými distančními rámečky z plastu nebo z nerezu. Hodnota součinitele prostupu celého okna Uw pak může být asi 0,9 W/m2K (závisí na dřevině rá­mu okna, na hodnotě U skla, na konkrétní konstrukci okna, na vlhkosti dřeva).

I takovéto prosklené dřevěné dveře mohou dostát nynějším náročným normám (Slavona).Taková okna snižují nežádoucí šíření tepla okny, minimalizují tepelné ztráty v zimním období a v létě tepelné zisky. Snižují tedy budoucí náklady na provoz budovy ohledně vytápění či klimatizace a navíc také zamezují možné kondenzaci vodní páry obsažené ve vzduchu.

Skla s teplým okrajem

Významnou částí současného okna, které musí dostát dosti přísným požadavkům normy, je izolační sklo. Již jsme zmínili změnu v mate­riálech distančních rámečků – tepelně dobře vodivý hliník nahrazují materiály s nižší tepelnou vo­divostí. Nejlepších hodnot dosahují tzv. plas­tové rámečky vyrobené ze speciální hmoty obohacené o skelná vlákna (např. Swisspacer). Jen o málo horší parametry mají rámečky nerezové. Oba druhy zlepšují hodnoty U v okraji skla a zvyšují je­ho teplotu na vnitřním povrchu. Izolačním sklům s těmito rámečky se říká skla s takzvaně teplým okrajem (warm edge).

Řada výrobců oken kombinuje dřevo s vnějším hliníkovým pláštěm zatepleným izolační pěnou (Internorm).V posledních měsících se také značně rozšířila izolační trojskla. Dosahují vý­borných hodnot U a ještě teplejšího okraje skla. Nevýhodou je ovšem vyšší hmotnost okna.

Další zajímavou možnost zasklení skýtají izolační dvojskla s fólií Heat Mirror (tzv. tepelné zrcadlo). Jedná se o fólii pokrytou nízkoemisivní vrstvou, která je napnuta uvnitř izolačního dvojskla. Vý­sledkem je tedy třívrstvý systém se dvěma nezávislými komorami. Fólie je průhledná, a tudíž propouš­tí viditelné světlo – odráží však tepelné a ultrafialové záření. Zjednodušeně lze funkci „tepelného zrcadla“ vysvětlit tak, že odráží tepelné záření nazpět k jeho zdroji. To znamená že v létě, kdy nechceme, aby docházelo k pře­hřívání místností, odráží teplo ven, a v zimě, kdy naopak chceme, aby drahé teplo zůstalo uvnitř, ho odráží zase zpět do interiéru.

text a foto: redakce

Kamenický: Design se vrací k funkcionalistickému pojetí

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Na zděném přízemí je osazena lehká dřevěná střešní nástavba, lomená dispozice vychází ze situace na parcele a snahy zachovat vzrostlé stromy. Cena byla udělena za citlivý architektonický návrh, který koresponduje s rázem okolních staveb a ctí přírodní prostředí staré zahrady a sousedního lesa.

Proč si myslíte, že zvítězil právě váš dům a v čem vidíte největší přednosti vašeho projektu v porovnání s ostatními nominovanými domy?

celý text

Těžká otázka o to více, že se v kategorii individuálních domů sešlo podle mého názoru vícero opravdu kvalitních a inspirativních návrhů. Osobně věřím, že porotu oslovily kvality návrhu, o které jsem se snažil a které snad dům v sobě nese:
– zasazení do krajiny (díky usazení na hranici lesa je dům lépe „vrostlý“, lépe si hledá svůj vztah ke krajině a lidské měřítko)
– snaha o jasnou čitelnost (a která mi možná u některých konkurenčních návrhů trochu chyběla)
– výraz reflektující dispozici
– možná zajímavý prvek kontrastu tektonické horní části stavby s uměřeností až jednoduchostí přízemí

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Jakkoli to zní nepřípadně, jeho hlavním kladem byla příjemná spolupráce, kdy se díky designovému souznění s investory podařilo soustředit na vlastní návrh.

Jakou přikládáte tomuto ocenění váhu?

Anketu jsem sledoval, takže věřím, že spousta dalších profesionálů i klientů učinila totéž a to jí dává nesporný význam. Podobná profesní ´klání´ jsou více než potřeba k pozvednutí zatuchlých poměrů místního stavebního mainstreamu bez ambicí. Ocenění si tedy cením.

Jak hodnotíte uplynulý rok z hlediska rozsahu a množství zakázek?

Jako nejhubenější v rámci několika posledních let.

Jaký vývoj situace ve stavebnictví očekáváte v letošním roce?

Očekávám mírné zlepšení. Kromě zpětné vazby od klientů (i v realitním byznysu) tomu napovídá i jisté zvýšení poptávek po práci našeho ateliéru.

Dají se očekávat nějaké nové trendy v oblasti výstavby rodinných domů, máme například na mysli jejich velikost, dispoziční či konstrukční řešení, vnější vzhled apod.?

U nás se díky ´specializaci´ na individuální bydlení těžko generalizuje. Přesto je, myslím, viditelný pohyb směrem od ekologického technického zařízení k ekologickému stavění už v návrhu budovy.

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Mnohý klient přijde s požadavky na nízkoenergetické kvality stavby, ale ne vždy se tento požadavek potkává s představou o rozpočtu. Přínosem nás architektů by měl v takovýchto případech být návrh, který na to nereflektuje pouze množstvím technických vymožeností, ale tvarem a designem celé hmoty, otevření, orientace atd.

Tím zároveň získáváme pevnou půdu pod nohama z hlediska designu, který se vrací k funkcionalistickému pojetí krásy funkčnosti. To je myslím základní hybný moment, kterým může ´krize´ přispět ke zkvalitnění architektury.

V důsledku uvedeného je pak odpovědí určité zkompaktnění dispozic (tj. možná i velmi nepatrné snížení podílu neobytných ploch), solárně motivovaná výšková diferenciace prostor, apod. Vnější vzhled dobrého návrhu by na to měl reagovat, tj. už teď pozorujeme vyšší členění hmot, které ale někdy přerůstá v nečitelnost hmoty a nepříjemnost proporcí i měřítka.
Konstrukčně pozoruji určité vystřízlivění z dřevostaveb (úsměv).

text: Tomáš Horáček, foto:  www.mujdum.cz, Jana Labuťová

Moderní přístup k dřevostavbě

Dřevostavba postavená na okraji malé vesnice na dohled od Prahy je řešena moderně, obdélníkový koncept a využití přírodních materiálů však patří k nadčasovým hodnotám naší venkovské architektury.

Téměř všechny místnosti propojuje jednotná podlaha – průmyslová mozaika. Jednoduchému interiéru sluší elegantní sedací nábytek od Vitry.Majitel domu, který jsme navštívili, se při pořizování bydlení nedal zlákat pohodlnou náručí developerských projektů a vydal se vlastní cestou. Místo pozemku na poli, lokality bez zeleně a bez identity, si vybral koutek na konci vesnice, jejíž urbanistických charakter dosud nenarušila dravá nová zástavba. Romantické místo s pozemkem lomeného tvaru stíněné mohutnými starými duby a sousedním listnatým lesíkem, rušené jen zpěvem ptáků, našeho hostitele na první pohled vzalo za srdce, a to bylo rozhodující. „Vyhovuje mi střídat rytmus města s tichem vesnice, jedno bez druhého by mi chybělo.“

Chybí jen typický štít se sedlovou střechou

Základ architektonického konceptu vyšel ze situace na pozemku. Úzký podélný dům orientovaný kolmo k silnici zapadá do původního charakteru malé obce, jen typický štít se sedlovou střechou chybí. „Mám rád jednoduché, jasné a přirozené věci. S architekty ze studia Olgoj Chorchoj jsme si intuitivně porozuměli a vznikl čistý, funkční a přehledný půdorys,“ říká majitel domu.

Vana ční volně do prostoru a v úzké dlouhé koupelně vytváří zajímavý prostorový předěl. Část podlahy pokrývá rošt z tropického dřeva, kladený na základní vrstvu vysoce odolné a dokonale hladké lité průmyslové stěrky.Podstatou dispozice je lineární vnitřní uspořádání podél komunikační osy, která vede při severní obvodové stěně. Začíná hlavním vstupem (na východní straně), pokračuje přes hlavní obytný prostor a ložnicovou část a je zakončena výstupem na terasu, jakýmsi protipólem hlavního vstupu. Dřevostavbu lemuje ze tří stran krytá dřevěná paluba, obytný prostor tak nenásilně expanduje na zahradu

Propojení interiéru s exteriérem

Druhým základním principem energeticky úsporného domu je otevřenost a transparentnost, propojení interiéru s exteriérem, vytváření průhledů ze severu na jih, od východu k západu. Všechny obytné místnosti přijímají z jihu slunce velkými prosklenými plochami a každá má vlastní výstup na terasu. Život v domě je směřován na jižní stranu k lesu, v severní stěně je zakomponováno několik oken, aby dům komunikoval také s vesnicí.

Na západní straně se dům prodlužuje částečně krytou terasou, konstrukci časem pokryjí popínavé rostliny. Vlevo je vidět severní zeď se šedou omítkou.Také vnitřní prostory na sebe navazují volně, dveře najdete jen tam, kde je to z funkčního hlediska nutné. Průhled z obývacího pokoje do kuchyně dnes již patří k běžnému standardu, propojení ložnice s koupelnou je také velmi příjemné, v Itálii a ve Francii dnes již běžné.

Od funkcionalismu k dřevostavbě

„Původně jsem si představoval betonový minimalistický dům ve funkcionalistickém duchu, dřevo mu ale dodalo ještě další dimenzi,“ vzpomíná majitel domu. „Architekt Ondřej Kopečný mě na základě svých zkušeností z praxe ve Švýcarsku přesvědčil o kvalitě dřevostaveb. Nejde jen o rychlou montáž a příjemné vnitřní klima s přirozenou vlhkostí, ale především o harmonii s prostředím, k němuž přistupoval s velkou úctou a pokorou. Dřevo má živý přírodní charakter a do tohoto místa skvěle zapadne.“

Snímek dokumentuje princip průhledů napříč domem a propojení interiéru se zahradou. Šedě lakované rámy dřevěných oken ladí s betonovou stěrkou na protější zdi a vytvářejí protipól dominantních tónů dřeva.Konstrukce využívá přirozených vlastností materiálů. Montovaná dřevostavba se spojuje s masivní stěnou z keramických tvárnic, která poskytuje ochranu z nejvíce exponované severní strany a uplatňuje svou tepelněakumulační funkci – udrží teplo déle než dřevěný sendvičový plášť. Obklad fasády z katrovaného modřínu se obejde bez náročné údržby, navíc hrubý povrch lépe odolává vodě než upravované dřevo. Postupem let získá přirozeně našedlou patinu a jeho struktura ještě více vynikne. Sjednocení venkovních posuvných žaluzií s obkladem přispívá k harmonickému jednolitému vzhledu a navíc nabízí mnoho variant zastínění.

text: Jitka Pálková, foto: Jakub Vlček, Tomáš Souček, Ota Pajer

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

238 m² (z toho terasy 97 m²)

Užitná plocha

118 m²

Konstrukce

betonové základové pasy, dřevěná rámová konstrukce, sendvičový obvodový plášť, izolace Orsil, vnitřní obložení sádrokarton, obklad fasády katrovaný modřín, zastřešení sbíjené dřevěné vazníky, zelená střecha s intenzivní zelení, severní obvodová stěna zděná z tvárnic Porotherm

Výplně otvorů

dřevěná eurookna s izolačními dvojskly, vchodové a vnitřní dveře dřevěné, vyrobené na míru

Vytápění

ústřední, elektrokotel, kombinace podlahových konvektorů a radiátorů (fancoily), v koupelně elektrická topná rohož v podlaze
Odhadovaná cena stavby 2 500 000 Kč

Autoři

MgA. Michal FroněkMgA. Michal Froněk (1966)

Vystudoval na pražské VŠUP v ateliéru Architektura a design prof. arch. PhDr. Bořka Šípka, v r. 1990 spoluzakládal s Janem Němečkem designérskou skupinu Olgoj Chorchoj na letní dílně Vitra Design Muzea ve Weilu nad Rýnem. Od r. 1999 vede spolu s Janem Němečkem ateliér Design produktů na VŠUP Praha.

MgA. Jan NěmečekMgA. Jan Němeček (1963)

Vystudoval na pražské VŠUP v ateliéru Architektura a design prof. arch. PhDr. Bořka Šípka, v r. 1990 spoluzakládal s Janem Němečkem designérskou skupinu Olgoj Chorchoj na letní dílně Vitra Design Muzea ve Weilu nad Rýnem. Od r. 1999 vede spolu s Janem Němečkem ateliér Design produktů na VŠUP Praha.

Ing. arch. Ondřej KopečnýIng. arch. Ondřej Kopečný (1978)

Vystudoval architekturu na pražské ČVUT (diplomní projekt v ateliéru prof. Ladislava Lábuse). Od r. 2001 je členem studia Olgoj Chorchoj, od r. 2007 působí společně s Danem Paterkem jako hlavní architekt studia.

Spolupráce: Ing. arch. Juraj Smoleň

Kontakt

ARTĚL, s. r. o.

Studio Olgoj Chorchoj

Libeňský ostrov 1555, Praha 8

tel.: 284 811 430

www.olgojchorchoj.cz

Architektura v dialogu cihly s fošnou

Nový dům postavený na okraji většího slezského města nás zaujal kombinovaným konstrukčním systémem, který architekty inspiroval k harmonickému výtvarnému řešení v přírodním stylu.

Ráz obývacího pokoje udává dominantní kamenné obložení obvodového zdiva, dekorativní niky jsou upraveny sytě červeným benátským štukem. Keramická dlažba, vyznačující hlavní komunikační linii, se stýká s plovoucí dřevěnou podlahou, která je určena pro méně zatížené plochy.Pozemek na severozápadním okraji města v oblasti nové rodinné zástavby vzhledem ke své klidné poloze a krásnému výhledu přímo vybízel ke koupi. Přístup ze severu a orientace zahrady na jih byly další body, které hrály pro. Rodině se dvěma dětmi je blízké vše přírodní, proto se rozhodli ve svém domě využít dřevo, kámen, keramiku a další přírodní materiály. Aby se vyhnuli určitým nevýhodám dřevostaveb, rozhodli se pro kombinaci zděné a dřevěné konstrukce.

Dvě hmoty, dvě konstrukce

Vstup do domu začíná krytým automobilovým stáním, které tvoří jednoduchá trámová konstrukce z dřevěných hranolů. Smrkové obložení nižší, jednopodlažní části domu navenek přiznává dřevostavbu, dvoupodlažní zděnou část prezentuje omítnutá fasáda.Přímo z ulice se vjíždí do dvou krytých garážových stání, s nimiž souvisí malý domek na kola a zahradní náčiní. Vlastní dům tvoří dvě základní hmoty, které vytvářejí kompozici ve tvaru L. Na hlavní vstup navazuje na pravé straně dvoupodlažní zděná ložnicová část. V přízemí obsahuje šatnu, technickou místnost, ložnici rodičů a komfortní koupelnu se saunou a WC, patro rodiče přenechali dětem.

Každé má vlastní pokoj, společně užívají velkou koupelnu s WC, vanou a sprchovým koutem. Severojižním směrem „běží“ přízemní společná obytná část, konstruovaná ze dřeva. Začíná kuchyní, která má okno do ulice, v přímé linii následuje jídelna oddělená barovým pultem, krbové těleso a sezení. Hlavní komunikační linie vede přímo od vstupu, ze zádveří se nabízí volný průchod a průhled jižním směrem přes společnou obytnou část až na zahradu.

Terasa s pergolou přechází k bazénu zapuštěnému ve vyvýšené dřevěné palubě.Ve vnitřním nároží rohové dispozice se nachází příjemné zákoutí, chráněné domem a opěrnou zdí – zde majitelé domu vytvořili terasu s pergolou, která přechází k bazénu zapuštěnému ve vyvýšené dřevěné palubě. Okna z obytných místností se obracejí do zahrady, rodinný život se tak odehrává v soukromí, izolován od sousedů.

Souhra vnějšku s vnitřkem domu

Architekti si dali záležet na tom, aby vnější i vnitřní ráz architektury navzájem korespondovaly, a tento přístup jasně vyznívá z interiéru domu. Celou kompozici stavby „svírají“ masivní kamenné zdi, vybíhající po stranách jižním i severním směrem do zahrady. Kamenný obklad z andezitu prostupuje do společných obytných prostor, kde kamenné stěny vytvářejí výraznou zemitou atmosféru. Dalším dominantním materiálem je smrkové dřevo, uplatňuje se na obložení fasády a konstrukci pergoly, v obývacím pokoji upoutá pozornost dřevěný strop.

Otázky pro majitele domu

Proč jste zvolili kombinaci zděné a dřevěné stavby?

Tato kombinace byla zvolena z důvodu mé poněkud naivní představy, že výstavba touto technologií urychlí proces výstavby. Tato představa se ukázala jako mylná.

Pozorujete jiné vlastnosti nebo jiné klima ve zděné a dřevěné části domu?

Klima v celém domě je velice příznivé, klima v dřevostavbě se zásadně neliší díky konstrukci, ale především jej ovlivňuje umístění krbu právě v této části.

Projevuje se energeticky úsporný charakter dřevostavby?

Celý dům je koncipován jako energeticky úsporný.

text: Jitka Pálková, foto: Jana Labuťová, Jiří Vaněk

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

143,7 m²

Užitná plocha

212,6 m²

Konstrukce

betonové základové pasy, zděná část: obvodové zdivo a příčky zdicí systém POROTHERM, stropy POROTHERM, zastřešení pultová střecha ze sbíjených dřevěných vazníků, dřevěná část: dřevěná rámová konstrukce z fošen, sendvičový obvodový plášť (skladba sádrokarton – systémový rošt Knauf – parozábrana – OSB deska – dřevěná konstrukce + TI minerální vata 160 mm – OSB desky – svislý dřevěný rošt + TI minerální vata 60 mm – pojistná hydroizolace prken – vertikální rošt – obklad Termowood, v exteriéru dřevěné obložení Termowood, v interiéru předsazené sádrokartonové stěny, kamenný obklad), stropy z lepených dřevěných trámů

Výplně otvorů

dřevěná eurookna s izolačními dvojskly, vchodové dveře atypické dřevěné, vnitřní dveře dřevěné dýhované do obložkových zárubní

Vytápění

teplovodní s otopnými tělesy, plynový kotel

Odhadovaná cena stavby

6 000 Kč/m3 bez vybavení a interiéru

Autoři

Ing. arch. Jan ZelinkaIng. arch. Jan Zelinka (1971)

Vystudoval architekturu na VUT v Brně, je zakládajícím členem Atelieru 38, působí jako externí pedagog na fakultě stavební VŠB v Ostravě.

Ing. arch. Tomáš BindrIng. arch. Tomáš Bindr (1973)

Vystudoval architekturu na VUT v Brně, je členem akademie architektury, od r. 2003 pracuje v Atelieru 38. Externě vyučuje na stavební fakultě Vysoké školy báňské v Ostravě.

Atelier 38 se zabývá návrhy rodinných domů, bytových domů, občanských a průmyslových staveb i urbanistickými projekty a návrhy a realizacemi interiérů. V roce 2008 a 2009 získal hlavní cenu Stavba roku Moravskoslezského kraje v kategorii rodinné domy a bytové domy, cenu společnosti Wienerberger cihlářský průmysl POROTHERM DŮM 2009 a cenu odborné poroty i čtenářů časopisu Můj Dům.

Kontakt

Atelier 38

Dolní náměstí 13, Opava, tel./fax: 553 626 224, www.atelier38.cz

Úsporné bydlení u Ještědu

Parcela téměř na samotě, u silnice kousek za vesnicí, je výjimečná svou polohou v krásném prostředí. Koncept pasivního domu s kombinovanou konstrukcí proto vycházel ze záměru zasáhnout do přírody co nejméně.

Dům se široce otvírá k jihu. Stavbu tvoří dvě křídla odlišená tvarem i materiálem.Pozemek na hranici přírodního parku Ještěd s nádherným výhledem a přitom v dosahu vymožeností civilizace je dnes výhra, jejíž pravděpodobnost i hodnota se rovná nálezu pokladu. Budoucí stavebník si toho byl vědom.

„Hledal jsem něco moderního, trochu nekonvenčního a zároveň pokorného k prostředí, proto jsem se obrátil na mladé, ještě nepříliš zavedené architekty, a zadal jim pověstné tři úkoly jako v pohádce,“ říká pán domu. „První představa byl bezbariérový jednopodlažní dům. Druhý požadavek byla nízkoenergetická dřevostavba s úsporným vytápěním, uvažoval jsem i o teplovzdušném systému s rekuperací. Třetí přání souviselo se snahou zachovat se ohleduplně a ekologicky, představoval jsem si stavbu se zatravněnou střechou, částečně nebo téměř zcela zasypanou zeminou.“

Energeticky nenáročné bydlení

Autoři projektu pozorují enormní zájem o dřevostavby, protože klienty láká rychlá výstavba a příjemná cena. „Musí se ale také umět s dřevěným domem sžít. Díky pokročilým technologiím není třeba pochybovat o životnosti, ani údržba neklade při správné volbě materiálů vyšší nároky než u zděného domu. Přirozenou vlastností dřevostaveb je ale určitá tvarová nestálost, s níž se musí počítat při provedení nosných konstrukcí i některých detailů. Například vnitřní rohy stěn v místnostech by se neměly pevně spojovat, přirozený pohyb stavby pak zákonitě vede k praskání v těchto místech. Totéž platí pro rámy oken, které by měly mít určitou dilatační spáru,“ tvrdí architekti Balda s Janďourkem.

Příjezd a hlavní vstup do domu je od západu. Z tohoto pohledu vyniká kompaktní tvar s minimem oken, který přispívá k energeticky úsporným vlastnostem stavby. Horizontální dřevěný obklad, tzv. peření, ji opticky snižuje.Odměnou za výše zmíněné těžkosti je energeticky nenáročné bydlení, a to jak z hlediska spotřeby na vlastní provoz, tak i z pohledu energie spotřebované na výrobu použitých stavebních konstrukcí a materiálů.

Dispozice do písmene Y

Návrh pasivního domu se odvíjel od funkčního zadání a terénních podmínek. Dispozice má tvar široce rozevřeného písmene Y, jehož nejdelší rameno tvoří hlavní obytná část, konstruovaná jako dřevostavba. Architekti umístili všechny zóny – kuchyň, jídelnu, sezení a pracovní kout – jedné na sebe navazující linii tak, aby každá sekce měla okna na jižní stranu s panoramatickým výhledem do kraje. Tato část dispozice se měla původně skládat z několika místností. Když už byla postavena dřevěná nosná konstrukce, majitele domu zaujal velký prostor, který tu vznikl. Nechtěl se ho vzdát a proto se s společně s architekty rozhodl vše spojit v jeden celek.

Zbývající dvě křídla – ložnicové a garážové s technickým zázemím – jsou vyzděna z betonových bloků, zastřešena rovnou střechou a ze severní a východní strany zapuštěna do terénu, který přechází v extenzivní zelenou střechu. Ze severní a východní strany není tato část téměř vůbec vidět.

Kuchyňská část je od společného obytného prostoru oddělena ostrovní sestavou skříněk s velkou pracovní a varnou plochou.„Ložnice jsou díky zdivu z betonových tvárnic a násypu zeminy velmi dobře tepelně izolovány a také chráněny proti hluku ze silnice, výborně se tady spí,“ chválí si náš hostitel.

Z klasických na francouzská okna

Projekt vznikal téměř půldruhého roku a vyvíjel se v duchu úsloví „architekt míní, úřady mění“. Z původního návrhu se nepodařilo prosadit zastřešení dřevostavby pultovou střechou, která se podle stanoviska stavebního úřadu vymyká zdejší tradiční architektuře a rázu krajiny. S částečným skrytím domu pod zem naopak úředníci odboru životního prostředí souhlasili, stavba se výrazně opticky zmenšila. Okna na jižní fasádě byla změněna z klasických oken na francouzská, což si vyžádalo přerušení stavby, další povolovací řízení (a tedy další zdržení). Z půdorysu nakonec z úsporných důvodů vypadla kulečníková herna, která kladla velké prostorové nároky.

A jaká je zkušenost po dvou letech bydlení? „Neúsporný půdorys, kombinace dvou konstrukčních systémů a zatravněná střecha sice zvýšily cenu stavby, ale dům se tak lépe přizpůsobil prostředí. Provoz domácnosti je velmi komfortní a finančně nenáročný,“ říká pán domu. „Zatímco návštěvníky zdejšího kraje stavba přitahuje, místní lidé více tíhnou k novodobým roubenkám, které odpovídají konzervativnějšímu vkusu.“

text: Jitka Pálková, foto: Lubomír Fuxa

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

236 m²

Užitná plocha

165 m²

Konstrukce

železobetonová základová deska, hlavní obytná část dřevostavba systém two by four, montovaná na místě, dřevěný krov, střešní krytina titanzinkový plech, garáž a ložnicová část zděná z tvárnic KB blok, betonové stropní panely, zelená střecha

Výplně otvorů

dřevěná okna s izolačními dvojskly, vnitřní dveře dýhované s obložkovými zárubněmi

Vytápění

teplovzdušné vytápění s rekuperací vzduchu a se zemním výměníkem, krb s krbovou vložkou
Odhadovaná cena stavby 5 000 000 Kč

Autoři

Ing. arch. Vladimír BaldaIng. arch. Vladimír Balda (1972)

Po dokončení SPŠ stavební v Liberci studoval na Fakultě architektury ČVUT Praha. Studia zakončil v roce 2001 diplomovou prací u prof. arch. Aleny Šrámkové. V průběhu studia praktikoval v několika libereckých a pražských architektonických ateliérech (Patrný Jakl architekti, SAUL, V. Králíček, Dům a město). V letech 2001 až 2004 pracoval ve firmě Grall Liberec jako specialista CAD programů firmy Autodesk pro oblast stavebnictví a architektury.Od roku 2004 působí v architektonickém ateliéru TU v Liberci.

Současně se na fakultě architektury podílí na výuce jako odborný asistent.

Ing. arch. Jiří Janďourek (1975)

Po dokončení SPŠ stavební v Liberci vystudoval na Fakultě stavební VUT Brno obor pozemní stavby a architektura. Po několikaleté praxi v předních libereckých architektonických kancelářích přidal k předchozímu vzdělání magisterské studium na Fakultě architektury TU v Liberci, které v roce 2007 zakončil diplomovým projektem pod vedením prof. Jiřího Suchomela.

Od roku 2007 působí v architektonickém ateliéru TU v Liberci a současně se na tamní fakultě architektury podílí na výuce jako odborný asistent.

Kontakty

Ing. arch. Vladimír Balda

Na Jezírku 625, Liberec 6

tel.: 777 620 261, e-mail: info@balda.biz

www.balda.biz

ING. ARCH. JIŘÍ JANĎOUREK

jiri.jandourek@volny.cz

tel.: 777 136 729

Přírodní úsporné bydlení

Pod pláštěm napohled výrazné moderní dřevostavby najdeme vztah ke krásné přírodě moravskoslezského venkova. Druhý pilíř stavby tvoří nízké náklady na provoz domácnosti.

Společný obytný prostor se dělí na obývací pokoj se sezením a „jídelní“ část. Kuchyňskou linku rafinovaně zakrývá krbové těleso. Interiér příjemně prosvětluje řada rovnoměrně rozmístěných stropních svítidel.Mladá dvojice si vybrala k bydlení místo na okraji obce na slezsko-polském pomezí, hranice parcely je vzdálena 200 metrů od státní hranice s Polskem. Protože mají vztah k místnímu prostředí, rozhodli se oslovit architekta Michaela Kocycha, který se zabývá tvorbou úsporné ekologické architektury, především nízkoenergetických a pasivních dřevostaveb.

V zóně venkovského bydlení

„Manželé si původně představovali přízemní dům na způsob bungalovu,“ vzpomíná architekt na začátky projektu. „Na sousedních parcelách však již byly postaveny dvoupodlažní rodinné domy. S ohledem na vazbu k okolí jsme nakonec došli ke kompromisu – kombinaci přízemního a dvoupodlažního objektu. Navzájem se navenek odlišují nejen tvarově, ale i barevně a materiálově.“ Vzhledem k tomu, že dům se nachází v zóně venkovského bydlení, zahrnoval územní plán požadavek na sedlovou střechu. I zde je výsledek kompromisní – dvoupodlažní část domu má sedlovou střechu s nízkým sklonem, přízemní trakt ploché zastřešení.

Dispoziční řešení dřevostavby

Vybavení dětského pokoje nakoupili majitelé domu z velké části v obchodním domě IKEA.Stavba je umístěna ve východní části pozemku, v přímé návaznosti na příjezdovou cestu. Směrem k západu se rozprostírá protáhlá, mírně svažitá rekreační zahrada. Ze situace na pozemku se odvíjí i dispoziční uspořádání. S ulicí sousedí dvoupodlažní část, v jejímž přízemí se nachází zádveří, dětský pokoj, technické a sociální zázemí a jednoramenné schodiště. V patře jsou v souladu s dnešním standardem umístěny ložnice rodičů, domácí pracovna a koupelna s WC. Směrem do zahrady navazuje přízemní blok s plochou střechou, který slouží jako společná obytná místnost. Krbové těleso, umístěné volně v prostoru, odděluje kuchyňskou a jídelní zónu a sezení. Z jižní a západní strany navazuje dřevěná terasa.

Interiér domu řešili majitelé zčásti „ve vlastní režii.“ V logické návaznosti na konstrukci stavby se tu uplatňují přírodní materiály, především dřevo, a červená barva. Obytný prostor tak koresponduje s červenou fasádou a propojuje se s exteriérem. Zařízení domu navrhl designér Ivo Prokel.

Energie – základ architektury

V koupelně vyznívá jednoduchý, levný, ale působivý výtvarný efekt – kombinace velkoformátového obkladu a mozaiky. Stěna ze skleněných tvárnic přivádí rozptýlené denní světlo do sousední chodby.Dispoziční i technické řešení domu respektují zásady nízkoenergetických dřevostaveb. „To znamená v první řadě kompaktní tvar a místnosti dimenzované úměrně svému účelu. Prosklené plochy jsou orientovány na jižní a západní stranu a generují pasivní tepelné zisky, severní fasáda má jen minimum oken nezbytné velikosti,“ vysvětluje architekt Kocych. Sendvičový obvodový plášť zajišťuje dobré tepelněizolační vlastnosti, zděné krbové těleso přináší tepelnou akumulaci, která „čistým“ dřevostavbách chybí. Dům je vytápěn tepelným čerpadlem (systém země/voda) a vybaven podlahovým vytápěním, takže roční náklady na provoz domácnosti (vytápění a ohřev teplé užitkové vody) nepřesahují 24 000 Kč.

text: Jitka Pálková, foto: Robert Žákovič

Technické údaje

Technické údaje

Užitná plocha

130 m²

Konstrukce

betonová základová deska, dřevěná rámová konstrukce typu two by four, dřevěný krov, sendvičový obvodový plášť (skladba: sádrokarton, OSB desky, minerální vlna 140 mm, OSB desky, 60 mm minerální vlna, provětrávaná fasáda s vnějším obložením ze smrkových palubek), dvoupodlažní část domu zvenku zateplena kontaktním zateplovacím systémem a omítnuta, střešní krytina titanzinek, asfaltový modifikovaný pás

Výplně otvorů

dřevěná eurookna, vnitřní dveře dýhované do obložkových zárubní

Vytápění

ústřední, tepelné čerpadlo systém země/voda, podlahové vytápění + radiátory, krb s krbovou vložkou

Odhadovaná cena stavby

2 500 000 Kč (bez vybavení interiéru)

Autor

Ing. arch. Michael KocychIng. arch. Michael Kocych (1973)

Autorizovaný architekt, člen České komory architektů. Vystudoval gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku a Fakultu architektury ČVUT v Praze. Odbornou praxi získal v kanceláři Atelier A Praha, od r. 2001 vede vlastní architektonické studio. Zaměřuje se na tvorbu ekologické, nízkoenergetické a pasivní architektury, a to především ve sféře evropských dřevostaveb. V r. 2007 se zúčastnil putovní výstavy Jiné domy 007, která představila veřejnosti architekturu severní Moravy a Slezska. Pravidelně se účastní každoroční přehlídky rámci výstavy Salon dřevostaveb. V r. 2009 založil ateliér Michael Kocych Architects, s. r. o.

Kontakt

Michael Kocych Architects, s. r. o.

Farní 15, Frýdek-Místek

tel.: 595 171 700

U krčského nádraží 376/2,

Praha 4-Krč

www.kocych.cz/studio

Módní bytový textil

Loňský ročník veletrhu se nesl ve znamení nadčasovosti, „trvale udržitelného komfortu“, hledání energeticky úsporného designu, podpory mladých designérů a rozvoje komunikace mezi odbornou a laickou veřejností. V 10 výstavních halách představilo své novinky přes 200 vystavovatelů z celého světa, významně byly zastoupeny především lůžkoviny, záclony, závěsy a záclony, čalounické materiály, koupelnový textil a dekorace.

celý text

Komerční prezentace oživila řada doprovodných přednášek, soutěží a dalších expozic. Inspirativní byla zejména přehlídka škol textilního designu a soutěž pro mladé návrháře Contract Creation Award, letos na téma dekorace stěny v baru v Havaně. K vidění tu byla řada originálních návrhů studentů z České a Slovenské republiky.

Vlády se ujímá orient

Vlády se ujímá orientMezi dekory se stále výrazněji prosazovaly působivé složité orientální motivy vyvedené v kontrastních barvách. Saténové ložní soupravy z kolekce Home od společnosti Esprit představovaly luxus a nadčasovou kvalitu. | www.esprit.com

 

Budoucnost patří kombinacímTýmy renomovaných designérů z Francie, Velké Británie, Holandska, Japonska, Německa a ze Švédska spojili svou kreativitu s analýzou současného trhu a navrhli čtyři různé styly. Temptation symbolizuje eleganci a zdobnost – neobarokní ornament, tlumené barvy od fialové přes zelenou po hnědou a zlatou, luxusní materiály. Styl Hypernature odráží snahu o ochranu životního prostředí, vychází z moderních technologií, recyklovaných materiálů a ledově chladných barev – bílé, stříbrné, akvamarínové, lila, bledé růžové a citrónově žluté.

Budoucnost patří kombinacím

Společnost Nya Nordiska se zabývá vývojem nových technologií a textilních materiálů. Její kolekce Creative Concept je založena na výrazném kontrastu barev, vzorů a struktur. Zářivá oranžová, zelená a červenofialová, potištěná bavlna, úplet, velur, to vše tvoří dynamický interiér. | www.nya.com

 

Dalším trendem je Intuice, hra elementárních geometrických tvarů. Využívá kontrast sytých základních barev – červené, modré, žluté, zelené, černé a bílé. Pohled do budoucna představuje styl Futuristic, který však překvapivě vychází především z přírody. Symbolizují jej organické tvary, měkké plastické struktury, zemité barvy a kvalitní přírodní materiály.

Jaro po celý rok

Jaro po celý rokZatímco v minulých sezónách světu barev jasně kralovala fialová, letos se můžeme těšit na příchod svěžích jarních a letních barev, především azurově modré, tyrkysové a pistáciově zelené. Skvěle se pojí se stylizovanými přírodními motivy. Naše ukázka je z kolekce Čas jara od společnosti Giesswein, která se specializuje na vysoce kvalitní výrobky z čisté vlny, bavlny a filcu. | www.giesswein.com

více informací najdete na www.heimtextil.messefrankfurt.com.

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025