Skip to content

Blog

Finančně dostupný dům Praktik

Vzorový dům Praktik 5 + 1 je názorným příkladem toho, že nejlepší informace o typovém projektu jsou trojrozměrné a v měřítku 1 : 1. Jeho návštěvu navíc můžete spojit i s příjemným rodinným výletem.

Dominantou společného obytného prostoru je krbové těleso, které zaujímá pozici na předělu mezi jídelní částí a sezením.Projekt domu Praktik 5 + 1 vyšel z požadavku zákazníků společnosti RD Styl na dům dispozičně řešený jako typový dům Rodina, ale velikostně menší, a tím také finančně dostupnější. Nový typ domu si rychle získal příznivce a v současnosti patří spolu s Rodinou k nejžádanějším projektům společnosti RD STYL. Návštěva vzorového domu Praktik 5 + 1, otevřeného na podzim loňského roku v Olomouci, vám poskytne naprosto realistický pohled na budoucí bydlení a více napoví ohledně správnosti výběru. Kromě vlastního dojmu z prohlídky se každému zájemci dostane přímo na místě odborných informací a odpovědí na všechny s výstavbou spojené dotazy.

Inspirace venkovskými stavbami

Praktik 5 + 1 je dvoupodlažní zděný dům vzhledově inspirovaný tradičními venkovskými stavbami se sedlovou střechou. Společná obytná část se nachází v přízemí. Obývací pokoj je částečně propojen s jídelnou, na niž volně navazuje kuchyň, přístupná zároveň z chodby. Ta tvoří komunikační osu celého domu, z ní se vstupuje také do jediné uzavřené obytné místnosti v přízemí, která může sloužit jako pracovna nebo hostinský pokoj. Tomuto využití nahrává umístění přímo proti vstupním dveřím do domu i možnost přebudovat WC a sousední technické místnosti na kompletní hygienické zázemí. Naproti vstupu do obývací části vede schodiště do podkroví s rodičovskou ložnicí, dvěma dětskými pokoji, koupelnou a samostatným WC.

Díky sanitárnímu vybavení oblých tvarů se do podkrovní koupelny vejde vana i samostatný sprchový kout.Přestože je Praktik 5 + 1 typovým domem, lze jej přizpůsobit osobním potřebám klientů. K nejběžnějším změnám patří otočení domu jak v podélném, tak příčném směru. Dům je možné doplnit přiléhajícím garážovým stáním či garáží.

Úspory energie na vytápění

Velmi důležitou roli sehrála při navrhování domu cenová kalkulace. Cílem byl vyvážený poměr mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Výstavba domu Praktik 5 + 1, která probíhá klasickou zděnou metodou, je cenově srovnatelná s cenou typových dřevostaveb, ale zahrnuje i cenu základové desky. Kombinací tradičního zdiva z pálených cihel, dřevěného krovu a betonové střešní krytiny s novými materiály a technologiemi se podařilo dosáhnout požadovaných tepelněizolačních vlastností a s nimi souvisejících nemalých úspor energie na vytápění.

Plovoucí laminátová podlaha

Vybavení vzorového zděného domu je řešeno částečně v nadstandardním provedení. Oproti základnímu typu má garážové stání, jehož střecha plynule navazuje na střechu domu a zároveň díky protažení nad hlavní vchod umožňuje dojít z auta do domu „suchou nohou“. Vstupní dveře jsou na rozdíl od standardu v dřevěném dezénu s částečným prosklením. Také pro interiér byly zvoleny dveře vyšší kategorie s povrchovou úpravou dřevěnou dýhou. Finální povrch podlah tvoří velkoformátová dlažba a plovoucí laminátová podlaha.

Schodiště je obloženo keramickou dlažbou a opatřeno tradičním dřevěným zábradlím.Nejdražším doplňkem vzorového interiéru je krb, jehož osazení předcházela instalace komínového tělesa. Krb tu však není jen ozdobným prvkem, ale demonstruje možnost doplňkového vytápění například mimo topnou sezónu, kdy je neekonomické uvádět do provozu centrální vytápěcí systém, přijde-li několik chladnějších dní. Jeho užitná hodnota je znásobena rozvedením teplého vzduchu pomocí průduchů do podkroví.

Výlet za užitkem i zábavou

Vzorový dům Praktik 5 + 1 je postaven v atraktivním místě – na Svatém Kopečku u Olomouce, a tak se přímo nabízí varianta spojit poněkud prozaickou cestu za informacemi o bydlení s výletem na známé poutní místo a návštěvou olomoucké zoo.

text: Zuzana Ottová, foto: Robert Virt

Technické údaje

Technické údaje

Dispoziční řešení

5 + 1

Užitná plocha

121 m²

Zastavěná plocha

79 m²

Konstrukční řešení

železobetonová základová deska, obvodové nosné zdivo z pálených cihel příčně děrovaných o tloušťce 240 mm, zateplení fasádním polystyrenem 100 mm, fasáda dokončena minerální omítkou a silikátovým nátěrem, strop monolitická železobetonová deska, schodiště monolitické

Střecha

klasický dřevěný krov, střešní krytina betonová taška

Výplně otvorů

pětikomorová plastová okna s izolačním dvojsklem, střešní okna VELUX, vstupní dveře částečně prosklené v dřevěném dezénu, interiérové dveře Sapeli, obložkové zárubně

Vytápění

plynový kotel s průtokovým ohřevem vody, radiátory

Kontakt

RD STYL, a. s.

Stodolní 31, Moravská Ostrava

tel.: 596 115 638

fax: 596 115 902

www.rdstyl.cz

Vzorový dům Olomouc

Darwinova 254/017a

Olomouc Svatý Kopeček

mobil: 731 505 253

e-mail: olomouc@rdstyl.cz

Bydlení ve dvou fázích

Prvotním cílem majitelů střídmého zděného domu v satelitní čtvrti na východ od Prahy nebyla snaha vybudovat elegantní minimalistickou architekturu, ale úsporné bydlení s potenciálem dalšího růstu.

Lesknoucí se vertikála nerezového komína, procházející středem obývacího prostoru, se stala dominantou obytné části přízemí.Mladá dvojice oslovila architekty z ateliéru Vyšehrad s přáním charakteristickým pro většinu párů vstupujících do společného života: přáli si jednoduchý, účelný a pohodlný dům, jehož cena nepřekročí finanční limit 3,5 milionu Kč. „Po rozboru stavebního programu a požadavků klientů bylo zřejmé, že se do finančního limitu není možné vejít,“ vysvětluje architekt Jiří Smolík. „Bylo by nefér nechat je v přesvědčení, že dům mají šanci za uvedené peníze postavit a pracovat na návrhu a na projektu. S klientem je třeba tuto záležitost na začátku zcela vyjasnit, jen tak můžeme předejít problémům při realizaci.“

Rostoucí dům

Pohled jihovýchodní, 2. etapa výstavbyArchitekti zkusili navrhnout dům jako „rostoucí“, první etapou výstavby řešit aktuální potřeby mladé dvojice, ve druhé etapě pak dům rozšířit a doplnit o plnohodnotné zázemí pro čtyřčlennou rodinu. „Na počátku jsme vytvořili různé varianty. Klienti se rozhodli pro jedno z řešení, dům ve formě černého hranolu s plochou střechou, který se ve druhé etapě rozroste západním směrem v protáhlý kvádr.“

Vjezd na pozemek, vstup do zádveří zděného domu a místnosti zázemí jsou umístěny podél severní hranice pozemku, obytné místnosti mají okna na východ a do jižní části zahrady, kde zůstává volné pole pro rekreaci. Úsporný koncept je založen na kompaktním tvaru a minimalistické dispozici, v níž každé činnosti přísluší jen nezbytně nutná plocha (odvozená od základních ergonomických poznatků).

Ústřední krbové těleso

Na západní straně stojí kryté garážové stání s konstrukcí z ocelových profilů a dřevěných hranolů.Za malým zádveřím následuje vstup do společného obytného prostoru, uspořádaného do tvaru L. Ústřední krbové těleso jej člení na část východní – směrem na východ je orientována kuchyň a sezení – a část západní, která prochází přes dvě podlaží. Vedle krbu je umístěn jídelní stůl pro šest osob, prostorem volně probíhá otevřené jednoramenné schodiště na galerii v patře.

Vysoký strop opticky zvětšuje celou místnost, dodává interiéru na vzdušnosti a propojuje otevřené přízemí s ložnicí v patře. Atmosféru zpříjemňuje také rozptýlené světlo spadající shora bodovými kruhovými světlíky osazenými ve střeše. Na západní stěnu architekt na přání klientů navrhl knihovnu na míru, vysokou přes dvě podlaží. „bude třeba ji řešit atypicky, s posuvným žebříkem, který umožní přístup do vrchní části. Ale to je ještě hudba budoucnosti,“ říká Jiří Smolík. Vedle zděného domu stojí samostatné kryté parkovací stání, které později splyne s domem a promění se v integrovanou garáž.

Druhá fáze růstu domu

Také v koupelnách se uplatnila šedo-bílá barevná kombinace.Ve druhé etapě zůstane stávající část stavebně i funkčně zachována beze změn. Přízemí se rozšíří o nové zádveří, šatnu a garáž, v patře na stávající galerii naváže malá hala s vestavěnými skříněmi, dva dětské pokoje a koupelna s WC, vznikne tedy standardní obytná jednotka pro čtyřčlennou rodinu. Základ půdorysu tvoří čtvercový modul o rozměrech 1,20 x 1,20 m, který vychází z šířky cembonitových desek použitých na obklad fasády. Propojením s přístavbou se původní hranol plynule přemění v protáhlý kvádr s půdorysnými rozměry 15,6 x 7,2 m.

„Minimalistická architektura byla inspirována požadovanou úsporností. Pravidelný deskový obklad fasád, kdy je deska občas zaměněna za okenní nebo dveřní otvor, čisté geometrické těleso bez detailů, to je reakce na stanovený finanční limit i na přebujelou zástavbu v bezprostředním okolí,“ komentuje architekt Smolík.

text: Jitka Pálková, foto: Jiří Ernest

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

83 m²

Užitná plocha

103 m²

Konstrukce

betonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, obvodové zdivo zatepleno minerální vlnou a obloženo deskami Cembonit (provětrávaný obvodový plášť), železobetonové monolitické stropy, plochá střecha s povlakovou izolací

Výplně otvorů

dřevěná okna Thermostar s izolačními dvojskly, vnitřní dveře z MDF desek lakované bezfalcové do ocelových zárubní, bodové kruhové střešní světlíky Gradus

Vytápění

ústřední, plynový kotel, podlahové konvektory a radiátory, krb s krbovou vložkou

Cena stavby

3 300 000 Kč (bez vybavení interiéru)

Autoři

Ing. arch. Jiří Smolík (1970)

Ing. arch. Zdeněk Rychtařík (1971)

(zleva) Jiří Smolík a Zdeněk RychtaříkAutorizovaní architekti. Vystudovali Fakultu architektury ČVUT Praha. V r. 1996 založili architektonickou kancelář Vyšehrad atelier, která se zabývá navrhováním obytných budov, polyfunkčních objektů, administrativních budov, objektů občanské vybavenosti, urbanistickou činností, interiéry, designem i výstavnictvím. Získali řadu významných ocenění v architektonických soutěžích (hlavní cena v soutěži Interiér roku 2000, čestná uznání v Grand Prix Obce achchitektů 2001 a 2002 atd.).

Spoluautor: Ing. arch. Milena Kubiszová

Kontakt

VYŠEHRAD atelier

Zelený pruh 111, Praha 4

tel.: 241 441 631

www.vysehrad-atelier.cz

Perla v zástavbě rodinných domů

Dům, který jsme navštívili, je součástí obytného souboru, koncipovaného jako harmonický celek třinácti staveb na obdobném půdorysu, ale s individuálními odlišnostmi. Nachází se v malé obci na sever od Brna, v sousedství zástavby rodinných domů z druhé poloviny 20. století.

Architekt vkusně zkombinoval moderní interiér se starším nábytkem, který propůjčuje domu osobitého ducha.Na počátku vzniku nové čtvrti byl u nás standardní pravoúhlý urbanistický plán – domy seřazené podél rovné ulice jako podle pravítka. „Základní hodnotu obytnému prostředí dává urbanismus a atmosféra, kterou vyváří,“ říká autor projektu, architekt Ján Strcula. „Ke každému návrhu přistupuji s ohledem na jedinečný ráz místa. Prostředí generuje myšlenku. Snažím se nejdříve formovat celkový rámec, proto jsem stereotypní koncept oživil malým kruhovým náměstíčkem, které dává tomuto malému sídlišti charakter.“ Původně plánovaná rovná uliční fronta se změnila v dynamičtější, mírně nepravidelné uskupení.

„Dobrý architekt musí být především znalcem lidských duší, umět odhadnout i netušená přání klientů a nadchnout je pro svou vizi. Každý dům navrhuji s přesným záměrem, na tělo tomu, kdo v něm bude bydlet,“ pokračuje architekt. „Zde jsem musel najít odpověď na základní otázku: Jaký člověk si zvolí pro život tuto lokalitu? Ten, kdo vyznává přírodu, harmonii, ale zároveň i pohodlí a vyžaduje určitou míru moderního komfortu. V úvahu je třeba vzít i jeho prostorové požadavky na bydlení.“

Okna směřují do chráněné privátní zóny

První princip, z něhož vychází dispoziční řešení, zajišťuje obyvatelům energeticky úsporného domu pocit bezpečí a soukromí oddělením veřejné (kontrolované) a soukromé (individuální) zóny bydlení. Z ulice (kontrolovaná zóna) se dům jeví uzavřeně až odtažitě, za fasádou jsou z této strany umístěna schodiště, sociální zázemí, úložné prostory. Všechna okna z obytných místností směřují do chráněné privátní zóny, na zahradu, kam není z ulice vůbec vidět a kde se majitelům domu naskýtá příležitost projevit svou individualitu.

Koupelna je vybavená akrylátovou vanou a samostatnou sprchou, obklad je opět neutrální a nadčasový.Druhý princip, určující architekturu domu, představuje prostorová úspornost, snaha eliminovat vše zbytečné a maximálně využít každý metr čtvereční užitné plochy. Za malým zádveřím následuje podélná chodba, která je zároveň šatnou i technickou místností. Na tuto komunikaci navazují pokoje s přímými výstupy na zahradu, každý tvoří samostatnou funkční jednotku.

Dispoziční řešení umožňuje vstoupit do každé místnosti jak přes hlavní vchod, tak i ze zahrady. Společný obytný prostor s kuchyňským koutem, jídelnou, sezením i vlastním sociálním příslušenstvím pokračuje v exteriéru terasou a krytým bazénem. Velká francouzská okna a umístění podlahy pokojů a dřevěné paluby terasy v rovině trávníku opticky i reálně propojují interiér s přírodou.

Úspory stavebních a provozních nákladů

Do ulice dům nastavuje kompaktně uzavřenou až odtažitou tvář.Zatímco ložnicová část je přízemní, nad hlavní obytnou částí ve druhém podlaží se nachází další funkčně samostatná obytná jednotka s plnohodnotným zázemím, přístupná po vlastním schodišti. Toto uspořádání nabízí variabilní využití, ať už pro dvougenerační bydlení, zřízení kanceláře či jako provozně oddělený prostor k pronájmu.

Dřevěná trámová konstrukce a dobře tepelně izolovaný obvodový plášť přinesly při poměrně velké obytné ploše významné úspory jak stavebních, tak provozních nákladů. Navíc to byla správná volba pro bydlení s příjemnou atmosférou v přírodním stylu, dobře zapadající do zdejšího prostředí. Ruku v ruce s tímto záměrem jdou také ploché střechy s extenzivní zelení. „Je známo, že zelené střechy zvlhčují vzduch a spoluvytvářejí příjemné klima. Málo se zdůrazňuje, že výrazně zadržují srážky a odlehčují tak dešťové kanalizaci,“ vysvětluje Ján Strcula.

text: Jitka Pálková, foto: Ota Pajer

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

166 m²

Obytná plocha

191 m²

Konstrukce

betonová základová deska, dřevěná rámová konstrukce, obvodový plášť systém VELOX se ztraceným bedněním, schodiště dřevěné s ocelovou schodnicí, zelená střecha

Výplně otvorů

dřevěná okna s izolačními dvojskly, vnitřní dveře dýhované

Vytápění

ústřední podlahové, krb
Odhadovaná cena stavby 4 000 000 Kč

Autor

Doc. Ing. arch. Ján Strcula, PhD. (1943)

Narodil se v Ľubochni na Slovensku, vystudoval architekturu v Bratislavě, kde také působil jako pedagog. Po úspěšném zahájení profesní kariéry v Československu odešel do zahraničí, realizoval řadu významných projektů od územních plánů přes průmyslové zóny po občanské, obchodní a obytné stavby v řadě zemí. Působil ve Francouzském Kongu, Alžírsku, Arabských emirátech, v Kuvajtu, USA a řadě evropských zemí.

Vedle územních plánů nových měst navrhoval Strcula soukromé rezidence arabských šejků, paláce, banky a další významné budovy. V devadesátých letech pracoval čtyři roky v Římě, poté se vrátil do České republiky. Zabývá se rekonstrukcemi a výstavbou nových obytných souborů (od projektu až po realizaci). Získal ocenění Stavba roku 2006 za obytný komplex Bydlení u lesa (za podnikatelský záměr nevšedního pojetí souboru obytných staveb a vynikající kvalitu provedení stavebních prací).

Kontakt

BETA PRAGUE, s. r. o.

Kolínská 12, Praha 3

e-mail: p.beta@seznam.cz

www.gamaprague.cz

Úsporná variace na středověké sídlo

Z ulice působí novostavba zděného rodinného domu jako moderní oáza za hradbami. Jeho klid a soukromí totiž chrání betonová předstěna členěná výřezy tak, aby do oken mohlo proudit světlo. V budoucnu ji zkrášlí popínavá zeleň.

Kuchyňská linka se nese v kontrastním pojetí jasanové dýhy, oranžového lesklého laku a černé pracovní desky z kompozitního materiálu.Dispoziční řešení do značné míry podmínila poloha parcely, která na severní straně sousedí s lesem, na západě s čtvrtí rodinných domů a na východě s hospodářskými objekty. Přístupová komunikace vede podél východní hranice pozemku.

Autor návrhu, architekt Petr Keil se snažil v duchu přání budoucích majitelů navrhnout prostornou a komfortní dispozici. Druhým důležitým úkolem bylo takové uspořádání, aby se hlavní obytná část a ložnicová zóna navzájem nerušily a život rodiny byl směřován na zahradu, která se nachází na slunné západní straně a od ulice je z velké části odstíněna samotným domem. Co se týče architektonického stylu, klienti se na základě dřívější spolupráce nechali vést jeho invencí.

Velké prosklené plochy

Půdorys se podobá písmenu L, vstupní partie jej rozděluje na podélné ložnicové křídlo s okny orientovanými na východ a severní společnou obytnou část, která za velkými prosklenými plochami pokračuje terasou zalévanou poledním a odpoledním sluncem.

„Jsem velmi rád, že klienti přijali myšlenku volnosti a otevřenosti a podařilo se zde vytvořit příjemně transparentní vzdušný prostor,“ říká Petr Keil. Slunce sem přichází ze tří stran, tedy po celý den, jen v severní obvodové stěně jsou dvě úzká okna do ulice. Z každého místa tohoto prostoru vynikne přehledné rozčlenění na jídelnu, sezení a kuchyňskou část. Otevřené průhledy vznikají díky železobetonovým sloupům, které zde nahrazují středovou nosnou stěnu, optickou zábranu netvoří ani subtilní ocelová konstrukce schodiště, které je situováno uprostřed.

Přízemní ložnicový trakt je obezděn režnou cihelnou přizdívkou. Západní stranu domu lemují velké prosklené plochy a dřevěná paluba z tropického dřeva.Koncept zděného domu využívá svažitosti terénu směrem k severu – pod hlavní obytnou částí se nacházejí garáže s vjezdem přímo z ulice a technické zázemí, v patře je samostatná zóna pro hosty.

Vzdušné zařízení domu

Harmonickému vyznění energeticky úsporného zděného domu napomáhá i skutečnost, že stavba i zařízení interiéru odrážejí tentýž autorský rukopis. Přírodní materiály a přírodní barvy, tlumené neutrální šedí pohledového betonu a šedých obkladových Cetris desek, přecházejí z exteriéru do vnitřního ostění, v souladu s tímto celkovým konceptem jsou i šedé rámy dřevěných oken. Zařízení domu architekt pojal stejně vzdušně jako jeho vnitřní architekturu. Skříňové elementy zabudované do obvodových zdí uvolňují prostor, v místnostech nenajdete jediný kus nábytku, který by postrádal praktický účel.

Nenákladný provoz domácnosti

Schodiště patří k dominantním prvkům interiéru. Stupně jsou provedeny z desek z jasanové mozaiky.Velká užitná plocha a velkorysé prosklení fasády se obvykle pojí s představou horentních účtů za plyn či elektřinu, tato stavba však byla projektována jako energeticky úsporná a provoz domácnosti není vzhledem k velikosti zděného domu příliš nákladný.

Sendvičový zděný obvodový plášť s větranou vzduchovou mezerou a kvalitní okna s tepelněizolační fólií dosahují dobrých energetických parametrů, největší zásluhu na úsporách energie má ale sofistikované vytápění. „Tepelné čerpadlo systému voda-voda využívá odpadní teplo ze sousední hospodářské provozovny, nebyly třeba ani drahé zemní vrty,“ vysvětluje architekt.

text: Jitka Pálková, foto: Andrea Lhotáková a Robert Žákovič

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

202,7 m²

Užitná plocha

352,5 m²

Konstrukce

železobetonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, zděný větraný obvodový plášť (ložnicová část s přizdívkou z režného zdiva, obytná část obložená deskami Swisspearl), železobetonové stropy, zastřešení lepené dřevěné vazníky

Výplně otvorů

dřevěná okna s izolačními dvojskly s fólií Heat Mirror, dveře dýhované vyrobené na míru

Vytápění

ústřední, rozvody v podlaze + radiátory, zdroj energie tepelné čerpadlo systém voda-voda, plynový kotel (spíná se jen při extrémně nízkých teplotách)
Odhadovaná cena stavby 6 500 000 Kč

Autor

Prof. Akad. arch. Petr Keil (1943)

Autorizovaný architekt

Vystudoval architekturu na VŠUP Praha, působí ve společné architektonické kanceláři KMS architects, spol. s r. o., se společníkem Ing. arch. Petrem Svobodou. Od studie až po realizaci navrhují rodinné domy, bytové domy, hotely, školky, průmyslové areály a interiéry. Od roku 1993 vede na VŠUP ateliér architektury A3.

Spolupráce: MgA. Adam Keil (1975), Ing. arch. Lucie Freyová (1972)

Kontakt

KMS Keil Svoboda architects, spol. s r. o.

Pod Radnicí 2a, Praha 5

tel.: 257 225 971, www.arch.cz/kms

Účelný dům v moderním stylu

Kdo by při pohledu na fotografie domu čekal, že návštěva novostavby v jedné z okrajových pražských čtvrtí se bude odvíjet v duchu klišé „modrá je dobrá“, mýlil by se. Barva fasády sice dává domu výrazný vzhled, v celém konceptu je ale až druhotná.

Design zařízení kuchyně se nese v duchu průběžných horizontálních linií.Hlavními důvody pro koupi parcely byly kultivované prostředí starší vilové čtvrti, vybudované komunikace a infrastruktura a dobrá dopravní dostupnost. Klidná atmosféra, vzrostlá zeleň a blízkost lesa propůjčují lokalitě charakter rekreační oblasti, na pozemku se ostatně původně nacházela stará dřevěná chata. Majitelé – mladí manželé se synem předškolního věku – si přáli zachovat mohutné borovice jako přirozenou přírodní dominantu a svůj nový domov si představovali jako jednoduchý účelný  zděný dům v moderním stylu. Konkrétní vizi zpočátku neměli a spolehli se na invenci architektů z ateliéru Vyšehrad.

„Tvar hmoty se vyvíjel v podstatě intuitivně,“ vysvětluje architekt Zdeněk Rychtařík. „Dispozičně“ je hlavní obytná část orientována podélnou osou od severu k jihu a rozděluje tak pozemek na nástupní část se zpevněnou příjezdovou plochou a pobytovou zahradu, která se nachází na západní straně a z ulice není vidět.“

Pultová střecha má atypický sklon

Celý dům je obložen palubkami s tepelnou úpravou thermowood.Půdorys i hmota zděného domu se rozvíjejí na lineárním principu. Jižní část zaujímá obývací pokoj, jehož prostor zasahuje až do druhého podlaží, ostatní místnosti a zázemí jsou řazeny za sebou podél chodby. Na hlavní obytný prostor navazuje terasa v podobě dřevěné paluby. V horním podlaží jsou umístěny ložnice, dětský pokoj, příslušenství a pracovna na galerii nad obývacím pokojem. Podélnou orientaci dodržuje i jednoramenné schodiště. Od jihu k severu se hmota domu pozvolna rozšiřuje a zvyšuje, pultová střecha má atypický sklon v podélném směru.

Dvojgaráž je předsazena před hlavní obytnou část a navenek odlišena obložením z cembonitových desek. Palubkový obklad hlavní obytné části, opatřený modrou lazurou, reaguje na přítomnost borovic.

Vertikální okna různých rozměrů

Na fasádě na první pohled upoutají pozornost vertikální okna různých rozměrů, z nichž část zasahuje prosklenou plochou do střešní roviny. „Toto řešení narušuje průběžnou vodorovnou linii atiky a vytváří na kompaktní fasádě určitý dynamický prvek. Navíc přisvětlení interiéru shora rozptýleným světlem je účinnější a efektnější než osvětlení běžnými okny,“ komentuje architekt. Vnitřnímu prostoru domu dodávají další dimenzi zajímavé průhledy a výhledy na zahradu. Ani schodiště nezůstává utajeno, jeho siluetu naznačuje stěna z průsvitných kopilitových tvarovek.

Plocha šikmé betonové stropní desky začíná stoupat od sezení směrem k vstupní části domu.Dalším výtvarným prostředkem, který v interiéru výrazně promlouvá, je kontrast bílých omítek a stropů z pohledového betonu. Jemu se podřizuje nábytek a zařízení, pojaté v jednoduchém účelném stylu.

Ušlechtilé přírodní materiály

Architekti ze studia Vyšehrad atelier navrhli na míru kuchyňskou linku ve tvaru L s velkou pracovní plochou, většinu ostatních místností postupně zařizuje paní domu: „Zatímco nabídka sedacího nábytku je poměrně bohatá, problém byl například se svítidly. Nakonec se nám podařilo pořídit i doplňky, jejichž design a technická kvalita odpovídají ceně.“

V interiéru i v exteriéru dali architekti přednost ušlechtilým přírodním materiálům v jejich přirozené podobě (pohledový beton, hliník, dřevěné podlahy atd.). Důvody spočívají jak v architektonickém konceptu, tak v praktické stránce věci. Vyšší pořizovací náklady se vrátí v podobě nadčasových estetických kvalit a vysoké trvanlivosti – povrchové kvalitní materiály lépe odolávají zubu času a nevycházejí z módy.

text: Jitka Pálková, foto: Filip Šlapal a Lubomír Fuxa

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

152 m²

Užitná plocha

285 m²

Obestavěný prostor

1 173 m2

Konstrukce

betonové základové pasy, zdicí systém Porotherm, železobetonové stropní desky, železobetonové schodiště, hliníková okna s izolačními dvojskly

Vytápění

ústřední plynové
Odhadovaná cena stavby 6 000 000 Kč

Autoři

Ing. arch. Jiří Smolík (1970)

Ing. arch. Zdeněk Rychtařík (1971)

Ing. arch. Robert Černý

Autorizovaní architekti Jiří Smolík a Zdeněk Rychtařík vystudovali Fakultu architektury ČVUT Praha. V r. 1996 založili architektonickou kancelář Vyšehrad atelier, která se zabývá navrhováním obytných budov, polyfunkčních objektů, administrativních budov, objektů občanské vybavenosti, urbanistickou činností, interiéry, designem i výstavnictvím. Získali řadu významných ocenění v architektonických soutěžích (hlavní cena v soutěži Interiér roku 2000, čestná uznání v Grand Prix Obce architektů 2001 a 2002 atd.).

Kontakt

VYŠEHRAD ATELIER

Zelený pruh 11, Praha 4

tel.: 241 441 631, www.vysehrad-atelier.cz

Švábenský: Majitel se musí cítit ve svém domě dobře

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.„Časopis Můj dům oslovuje velké množství čtenářů a svým zpracováním přispívá k popularizaci architektury a spoluutváří vkus veřejnosti. Ocenění si proto samozřejmě vážím,“ dodal Švábenský a zároveň zhodnotil minulý rok. „Uplynulý rok považuji z hlediska množství zakázek za úspěšný. Práce bylo kupodivu víc, než jsme byli schopni kapacitně zvládnout,“ prozradil.

celý text

Po vítězném projektu zrealizoval Švábenský řadu dalších zakázek. „Osobně si více cením některé, pro širší veřejnost snad ´méně líbivé´, realizace. Faktem však je, že se na mne klienti často obrací s odkazem na právě tento dům,“ svěřil se pro časopis Můj dům architekt Ivo Švábenský. „Projekt vznikal bezmála před deseti lety a byla to jedna z mých prvních samostatných prací v ateliéru Hexaplan International,“ dodal.

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.Investor měl poměrně jasnou představu jak o obsahu domu, tak i o volbě materiálů a tvaru střechy inspirované anglickým a francouzským venkovem. „Chápal jsem tento záměr jako ´výzvu´ zda budu schopen vizi investora realizovat do podoby přijatelné i pro mne. Osobně si totiž myslím, že nutit stavebníka k formě, která se diametrálně liší od jeho představ, není správnou cestou k dosažení dobrého výsledku. Asi by se mnou řada mých kolegů polemizovala, ale podle mého názoru dům, ve kterém se její majitel necítí dobře, byť by byl z odborného pohledu sebelepší, neplní svou funkci,“ vysvětlil Švábenský.

Velkorysá stavba má prostornou dispozici a hojně využívá přírodní materiály, především dřevo a kámen.V letošním roce očekává architekt určitý útlum. „Stagnují zejména developerské projekty, protože cena bytů výrazně klesla. To zároveň vytváří určitý tlak na ekonomii staveb a v konečném důsledku i na práci projektanta. Nemyslím si, že by nadále klesala individuální výstavba,“ řekl Švábenský Mému domu.

Nové trendy Švábenský ve stavebnictví neočekává. „Obecně očekávám stále větší důraz na energetické úsporná řešení a snad i kvalitativní posun v materiálovém a konstrukčním řešení. Dispoziční schéma je vždy individuální záležitostí. Myslím ale, že bude určitý útlum v objemu novostaveb a naopak se stavebnictví soustředí na rekonstrukce stávajících objektů popřípadě revitalizace ve starších průmyslových zónách,“ uzavřel Švábenský, jehož individuální projekt si nejvíce získal srdce čtenářů Mého domu.

text: Tomáš Horáček,  foto: www.mujdum.cz, Jana Labuťová

Stále dokonalejší dřevěná okna

Dřevěná okna jsou opředena různými mýty a pověrami. K nejčastějším argumentům proti dřevěným ok­nům patří, že se musejí natírat. Ovšem současná okna se povrchově upravují vy­soce elastickými akrylovými barvami a la­zurami s vynikající odolností proti povětrnostním vlivům a ochranou proti UV zá­ření. Taková úprava povrchu res­pek­tuje vlastnosti dřeva – je pružná, po­hybuje se spolu se dřevem, a proto také nepraská.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

Tajemství odolnosti současných dřevěných oken – označovaných obvyk­le jako euro­okna – tkví ve způsobu zhotovení rámu.Prodloužit životnost takto upravených oken pak opravdu není náročné. Stačí jejich rámy velmi jednoduše ošetřit spe­ciálním přípravkem, který se nanáší hadříkem nebo houbičkou. Tím se zacelí případ­né mikrotrhliny a obnoví hedvábný lesk.

Při správné aplikaci povrchové úpravy výrobcem a při dodržování zmíněné údržby vydrží okna pěknou řadu let. K loupání barvy či laku nedojde, barva se pouze sprašuje, čímž se její vrstva ztenčuje. Ano, jednou bude potřeba barvu obnovit a okna natřít. To ale neznamená, že budete muset opalovat starý nátěr. Pouze očistíte povrch rámu a natřete ho nezávadnou vodouředitelnou barvou.

Můj dům doporučuje

Při montáži je třeba dodržet nezbytnou dilataci. V létě se fasáda rozehřeje i na 50 °C, v zimě může vnější teplota klesnout na -20 °C. Při značných teplotních rozdílech se pochopitelně mění i objem různých materiálů. Bez dilatační spáry se pak okna vlivem smršťování a roztahování kroutí, následně svěšují, klesají a netěsní.

K výrobě oken tuzemské dřeviny

Vysoká izolační schopnost současných dřevěných oken vůči teplu a hluku dovoluje architektům pracovat s velkými prosklenými plochami (Internorm).Tajemství odolnosti současných dřevěných oken – označovaných obvyk­le jako euro­okna – tkví ve způsobu zhotovení rámu. K výrobě okenních profilů se po­užívají výhradně dobře vysušené tzv. eurohranoly. Ty jsou lepeny z několika vrstev (3 vrstvy – profil IV68, 4 vrstvy – profil IV78), čímž se vyloučí možné kroucení profilů. Pohledové lamely jsou bez vad a suků v provedení bez podélného napojení (fix), nebo napojované (cink). K výrobě oken se využívají tuzemské dřeviny: smrk, borovice a dub. Nejobvyklejší a nejměkčí surovinou je smrk a potom borovice.

Součástí výrobního programu české společnosti Slavona je individuální zakázková výroba stylových oken a dveří, jež splňují současné vysoké technické nároky.

Ta je kvalitnější, ale ob­sahuje více pryskyřice, která může pů­sobit problémy. Pro výrobu oken se proto vybírá borovice pocházející jen z určitých oblastí, která není tolik „smolnatá“.
Z exotických dřevin je nejznámější meranti – červené a bílé. Má zajímavou strukturu, podobnou našim ušlechtilým dřevinám, jako je dub, ale je to měkké dřevo podobně jako smrk. Novou exotickou dřevinou na trhu je merawan. Vzhledem se podobá meranti, ale svou tvrdostí se blíží dubu.

Zapuštění skla do rámu

Výrobci oken reagují na náročnější po­žadavky na tepelnou pohodu v budovách a rozšiřují svou nabídku o okna v nových profilech. Těmi nahrazují doposud používaný profil eurooken IV68 (tloušťka rámů i křídel 68 mm) s izolačními dvojskly s hli­níkovým rámečkem.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Zasklení izolačními troj­skly

Nejoblíbenějším se v současné době stává profil IV78. Rám okna pak dosahuje lepší hodnoty Uf (f – frame = konstrukce, rám), navíc umožňuje i zasklení izolačními troj­skly nebo dvojskly s fólií Heat Mirror, sa­mozřejmě s teplými distančními rámečky z plastu nebo z nerezu. Hodnota součinitele prostupu celého okna Uw pak může být asi 0,9 W/m2K (závisí na dřevině rá­mu okna, na hodnotě U skla, na konkrétní konstrukci okna, na vlhkosti dřeva).

I takovéto prosklené dřevěné dveře mohou dostát nynějším náročným normám (Slavona).Taková okna snižují nežádoucí šíření tepla okny, minimalizují tepelné ztráty v zimním období a v létě tepelné zisky. Snižují tedy budoucí náklady na provoz budovy ohledně vytápění či klimatizace a navíc také zamezují možné kondenzaci vodní páry obsažené ve vzduchu.

Skla s teplým okrajem

Významnou částí současného okna, které musí dostát dosti přísným požadavkům normy, je izolační sklo. Již jsme zmínili změnu v mate­riálech distančních rámečků – tepelně dobře vodivý hliník nahrazují materiály s nižší tepelnou vo­divostí. Nejlepších hodnot dosahují tzv. plas­tové rámečky vyrobené ze speciální hmoty obohacené o skelná vlákna (např. Swisspacer). Jen o málo horší parametry mají rámečky nerezové. Oba druhy zlepšují hodnoty U v okraji skla a zvyšují je­ho teplotu na vnitřním povrchu. Izolačním sklům s těmito rámečky se říká skla s takzvaně teplým okrajem (warm edge).

Řada výrobců oken kombinuje dřevo s vnějším hliníkovým pláštěm zatepleným izolační pěnou (Internorm).V posledních měsících se také značně rozšířila izolační trojskla. Dosahují vý­borných hodnot U a ještě teplejšího okraje skla. Nevýhodou je ovšem vyšší hmotnost okna.

Další zajímavou možnost zasklení skýtají izolační dvojskla s fólií Heat Mirror (tzv. tepelné zrcadlo). Jedná se o fólii pokrytou nízkoemisivní vrstvou, která je napnuta uvnitř izolačního dvojskla. Vý­sledkem je tedy třívrstvý systém se dvěma nezávislými komorami. Fólie je průhledná, a tudíž propouš­tí viditelné světlo – odráží však tepelné a ultrafialové záření. Zjednodušeně lze funkci „tepelného zrcadla“ vysvětlit tak, že odráží tepelné záření nazpět k jeho zdroji. To znamená že v létě, kdy nechceme, aby docházelo k pře­hřívání místností, odráží teplo ven, a v zimě, kdy naopak chceme, aby drahé teplo zůstalo uvnitř, ho odráží zase zpět do interiéru.

text a foto: redakce

Kamenický: Design se vrací k funkcionalistickému pojetí

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Na zděném přízemí je osazena lehká dřevěná střešní nástavba, lomená dispozice vychází ze situace na parcele a snahy zachovat vzrostlé stromy. Cena byla udělena za citlivý architektonický návrh, který koresponduje s rázem okolních staveb a ctí přírodní prostředí staré zahrady a sousedního lesa.

Proč si myslíte, že zvítězil právě váš dům a v čem vidíte největší přednosti vašeho projektu v porovnání s ostatními nominovanými domy?

celý text

Těžká otázka o to více, že se v kategorii individuálních domů sešlo podle mého názoru vícero opravdu kvalitních a inspirativních návrhů. Osobně věřím, že porotu oslovily kvality návrhu, o které jsem se snažil a které snad dům v sobě nese:
– zasazení do krajiny (díky usazení na hranici lesa je dům lépe „vrostlý“, lépe si hledá svůj vztah ke krajině a lidské měřítko)
– snaha o jasnou čitelnost (a která mi možná u některých konkurenčních návrhů trochu chyběla)
– výraz reflektující dispozici
– možná zajímavý prvek kontrastu tektonické horní části stavby s uměřeností až jednoduchostí přízemí

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Jakkoli to zní nepřípadně, jeho hlavním kladem byla příjemná spolupráce, kdy se díky designovému souznění s investory podařilo soustředit na vlastní návrh.

Jakou přikládáte tomuto ocenění váhu?

Anketu jsem sledoval, takže věřím, že spousta dalších profesionálů i klientů učinila totéž a to jí dává nesporný význam. Podobná profesní ´klání´ jsou více než potřeba k pozvednutí zatuchlých poměrů místního stavebního mainstreamu bez ambicí. Ocenění si tedy cením.

Jak hodnotíte uplynulý rok z hlediska rozsahu a množství zakázek?

Jako nejhubenější v rámci několika posledních let.

Jaký vývoj situace ve stavebnictví očekáváte v letošním roce?

Očekávám mírné zlepšení. Kromě zpětné vazby od klientů (i v realitním byznysu) tomu napovídá i jisté zvýšení poptávek po práci našeho ateliéru.

Dají se očekávat nějaké nové trendy v oblasti výstavby rodinných domů, máme například na mysli jejich velikost, dispoziční či konstrukční řešení, vnější vzhled apod.?

U nás se díky ´specializaci´ na individuální bydlení těžko generalizuje. Přesto je, myslím, viditelný pohyb směrem od ekologického technického zařízení k ekologickému stavění už v návrhu budovy.

Na vyhlášení tradiční prestižní čtenářské ankety časopisu Můj dům získala od poroty nejvíce hlasů v kategorii Individuální domy stavba, jejímž autorem je ing. arch. Ondřej Kamenický.Mnohý klient přijde s požadavky na nízkoenergetické kvality stavby, ale ne vždy se tento požadavek potkává s představou o rozpočtu. Přínosem nás architektů by měl v takovýchto případech být návrh, který na to nereflektuje pouze množstvím technických vymožeností, ale tvarem a designem celé hmoty, otevření, orientace atd.

Tím zároveň získáváme pevnou půdu pod nohama z hlediska designu, který se vrací k funkcionalistickému pojetí krásy funkčnosti. To je myslím základní hybný moment, kterým může ´krize´ přispět ke zkvalitnění architektury.

V důsledku uvedeného je pak odpovědí určité zkompaktnění dispozic (tj. možná i velmi nepatrné snížení podílu neobytných ploch), solárně motivovaná výšková diferenciace prostor, apod. Vnější vzhled dobrého návrhu by na to měl reagovat, tj. už teď pozorujeme vyšší členění hmot, které ale někdy přerůstá v nečitelnost hmoty a nepříjemnost proporcí i měřítka.
Konstrukčně pozoruji určité vystřízlivění z dřevostaveb (úsměv).

text: Tomáš Horáček, foto:  www.mujdum.cz, Jana Labuťová

Moderní přístup k dřevostavbě

Dřevostavba postavená na okraji malé vesnice na dohled od Prahy je řešena moderně, obdélníkový koncept a využití přírodních materiálů však patří k nadčasovým hodnotám naší venkovské architektury.

Téměř všechny místnosti propojuje jednotná podlaha – průmyslová mozaika. Jednoduchému interiéru sluší elegantní sedací nábytek od Vitry.Majitel domu, který jsme navštívili, se při pořizování bydlení nedal zlákat pohodlnou náručí developerských projektů a vydal se vlastní cestou. Místo pozemku na poli, lokality bez zeleně a bez identity, si vybral koutek na konci vesnice, jejíž urbanistických charakter dosud nenarušila dravá nová zástavba. Romantické místo s pozemkem lomeného tvaru stíněné mohutnými starými duby a sousedním listnatým lesíkem, rušené jen zpěvem ptáků, našeho hostitele na první pohled vzalo za srdce, a to bylo rozhodující. „Vyhovuje mi střídat rytmus města s tichem vesnice, jedno bez druhého by mi chybělo.“

Chybí jen typický štít se sedlovou střechou

Základ architektonického konceptu vyšel ze situace na pozemku. Úzký podélný dům orientovaný kolmo k silnici zapadá do původního charakteru malé obce, jen typický štít se sedlovou střechou chybí. „Mám rád jednoduché, jasné a přirozené věci. S architekty ze studia Olgoj Chorchoj jsme si intuitivně porozuměli a vznikl čistý, funkční a přehledný půdorys,“ říká majitel domu.

Vana ční volně do prostoru a v úzké dlouhé koupelně vytváří zajímavý prostorový předěl. Část podlahy pokrývá rošt z tropického dřeva, kladený na základní vrstvu vysoce odolné a dokonale hladké lité průmyslové stěrky.Podstatou dispozice je lineární vnitřní uspořádání podél komunikační osy, která vede při severní obvodové stěně. Začíná hlavním vstupem (na východní straně), pokračuje přes hlavní obytný prostor a ložnicovou část a je zakončena výstupem na terasu, jakýmsi protipólem hlavního vstupu. Dřevostavbu lemuje ze tří stran krytá dřevěná paluba, obytný prostor tak nenásilně expanduje na zahradu

Propojení interiéru s exteriérem

Druhým základním principem energeticky úsporného domu je otevřenost a transparentnost, propojení interiéru s exteriérem, vytváření průhledů ze severu na jih, od východu k západu. Všechny obytné místnosti přijímají z jihu slunce velkými prosklenými plochami a každá má vlastní výstup na terasu. Život v domě je směřován na jižní stranu k lesu, v severní stěně je zakomponováno několik oken, aby dům komunikoval také s vesnicí.

Na západní straně se dům prodlužuje částečně krytou terasou, konstrukci časem pokryjí popínavé rostliny. Vlevo je vidět severní zeď se šedou omítkou.Také vnitřní prostory na sebe navazují volně, dveře najdete jen tam, kde je to z funkčního hlediska nutné. Průhled z obývacího pokoje do kuchyně dnes již patří k běžnému standardu, propojení ložnice s koupelnou je také velmi příjemné, v Itálii a ve Francii dnes již běžné.

Od funkcionalismu k dřevostavbě

„Původně jsem si představoval betonový minimalistický dům ve funkcionalistickém duchu, dřevo mu ale dodalo ještě další dimenzi,“ vzpomíná majitel domu. „Architekt Ondřej Kopečný mě na základě svých zkušeností z praxe ve Švýcarsku přesvědčil o kvalitě dřevostaveb. Nejde jen o rychlou montáž a příjemné vnitřní klima s přirozenou vlhkostí, ale především o harmonii s prostředím, k němuž přistupoval s velkou úctou a pokorou. Dřevo má živý přírodní charakter a do tohoto místa skvěle zapadne.“

Snímek dokumentuje princip průhledů napříč domem a propojení interiéru se zahradou. Šedě lakované rámy dřevěných oken ladí s betonovou stěrkou na protější zdi a vytvářejí protipól dominantních tónů dřeva.Konstrukce využívá přirozených vlastností materiálů. Montovaná dřevostavba se spojuje s masivní stěnou z keramických tvárnic, která poskytuje ochranu z nejvíce exponované severní strany a uplatňuje svou tepelněakumulační funkci – udrží teplo déle než dřevěný sendvičový plášť. Obklad fasády z katrovaného modřínu se obejde bez náročné údržby, navíc hrubý povrch lépe odolává vodě než upravované dřevo. Postupem let získá přirozeně našedlou patinu a jeho struktura ještě více vynikne. Sjednocení venkovních posuvných žaluzií s obkladem přispívá k harmonickému jednolitému vzhledu a navíc nabízí mnoho variant zastínění.

text: Jitka Pálková, foto: Jakub Vlček, Tomáš Souček, Ota Pajer

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

238 m² (z toho terasy 97 m²)

Užitná plocha

118 m²

Konstrukce

betonové základové pasy, dřevěná rámová konstrukce, sendvičový obvodový plášť, izolace Orsil, vnitřní obložení sádrokarton, obklad fasády katrovaný modřín, zastřešení sbíjené dřevěné vazníky, zelená střecha s intenzivní zelení, severní obvodová stěna zděná z tvárnic Porotherm

Výplně otvorů

dřevěná eurookna s izolačními dvojskly, vchodové a vnitřní dveře dřevěné, vyrobené na míru

Vytápění

ústřední, elektrokotel, kombinace podlahových konvektorů a radiátorů (fancoily), v koupelně elektrická topná rohož v podlaze
Odhadovaná cena stavby 2 500 000 Kč

Autoři

MgA. Michal FroněkMgA. Michal Froněk (1966)

Vystudoval na pražské VŠUP v ateliéru Architektura a design prof. arch. PhDr. Bořka Šípka, v r. 1990 spoluzakládal s Janem Němečkem designérskou skupinu Olgoj Chorchoj na letní dílně Vitra Design Muzea ve Weilu nad Rýnem. Od r. 1999 vede spolu s Janem Němečkem ateliér Design produktů na VŠUP Praha.

MgA. Jan NěmečekMgA. Jan Němeček (1963)

Vystudoval na pražské VŠUP v ateliéru Architektura a design prof. arch. PhDr. Bořka Šípka, v r. 1990 spoluzakládal s Janem Němečkem designérskou skupinu Olgoj Chorchoj na letní dílně Vitra Design Muzea ve Weilu nad Rýnem. Od r. 1999 vede spolu s Janem Němečkem ateliér Design produktů na VŠUP Praha.

Ing. arch. Ondřej KopečnýIng. arch. Ondřej Kopečný (1978)

Vystudoval architekturu na pražské ČVUT (diplomní projekt v ateliéru prof. Ladislava Lábuse). Od r. 2001 je členem studia Olgoj Chorchoj, od r. 2007 působí společně s Danem Paterkem jako hlavní architekt studia.

Spolupráce: Ing. arch. Juraj Smoleň

Kontakt

ARTĚL, s. r. o.

Studio Olgoj Chorchoj

Libeňský ostrov 1555, Praha 8

tel.: 284 811 430

www.olgojchorchoj.cz

Architektura v dialogu cihly s fošnou

Nový dům postavený na okraji většího slezského města nás zaujal kombinovaným konstrukčním systémem, který architekty inspiroval k harmonickému výtvarnému řešení v přírodním stylu.

Ráz obývacího pokoje udává dominantní kamenné obložení obvodového zdiva, dekorativní niky jsou upraveny sytě červeným benátským štukem. Keramická dlažba, vyznačující hlavní komunikační linii, se stýká s plovoucí dřevěnou podlahou, která je určena pro méně zatížené plochy.Pozemek na severozápadním okraji města v oblasti nové rodinné zástavby vzhledem ke své klidné poloze a krásnému výhledu přímo vybízel ke koupi. Přístup ze severu a orientace zahrady na jih byly další body, které hrály pro. Rodině se dvěma dětmi je blízké vše přírodní, proto se rozhodli ve svém domě využít dřevo, kámen, keramiku a další přírodní materiály. Aby se vyhnuli určitým nevýhodám dřevostaveb, rozhodli se pro kombinaci zděné a dřevěné konstrukce.

Dvě hmoty, dvě konstrukce

Vstup do domu začíná krytým automobilovým stáním, které tvoří jednoduchá trámová konstrukce z dřevěných hranolů. Smrkové obložení nižší, jednopodlažní části domu navenek přiznává dřevostavbu, dvoupodlažní zděnou část prezentuje omítnutá fasáda.Přímo z ulice se vjíždí do dvou krytých garážových stání, s nimiž souvisí malý domek na kola a zahradní náčiní. Vlastní dům tvoří dvě základní hmoty, které vytvářejí kompozici ve tvaru L. Na hlavní vstup navazuje na pravé straně dvoupodlažní zděná ložnicová část. V přízemí obsahuje šatnu, technickou místnost, ložnici rodičů a komfortní koupelnu se saunou a WC, patro rodiče přenechali dětem.

Každé má vlastní pokoj, společně užívají velkou koupelnu s WC, vanou a sprchovým koutem. Severojižním směrem „běží“ přízemní společná obytná část, konstruovaná ze dřeva. Začíná kuchyní, která má okno do ulice, v přímé linii následuje jídelna oddělená barovým pultem, krbové těleso a sezení. Hlavní komunikační linie vede přímo od vstupu, ze zádveří se nabízí volný průchod a průhled jižním směrem přes společnou obytnou část až na zahradu.

Terasa s pergolou přechází k bazénu zapuštěnému ve vyvýšené dřevěné palubě.Ve vnitřním nároží rohové dispozice se nachází příjemné zákoutí, chráněné domem a opěrnou zdí – zde majitelé domu vytvořili terasu s pergolou, která přechází k bazénu zapuštěnému ve vyvýšené dřevěné palubě. Okna z obytných místností se obracejí do zahrady, rodinný život se tak odehrává v soukromí, izolován od sousedů.

Souhra vnějšku s vnitřkem domu

Architekti si dali záležet na tom, aby vnější i vnitřní ráz architektury navzájem korespondovaly, a tento přístup jasně vyznívá z interiéru domu. Celou kompozici stavby „svírají“ masivní kamenné zdi, vybíhající po stranách jižním i severním směrem do zahrady. Kamenný obklad z andezitu prostupuje do společných obytných prostor, kde kamenné stěny vytvářejí výraznou zemitou atmosféru. Dalším dominantním materiálem je smrkové dřevo, uplatňuje se na obložení fasády a konstrukci pergoly, v obývacím pokoji upoutá pozornost dřevěný strop.

Otázky pro majitele domu

Proč jste zvolili kombinaci zděné a dřevěné stavby?

Tato kombinace byla zvolena z důvodu mé poněkud naivní představy, že výstavba touto technologií urychlí proces výstavby. Tato představa se ukázala jako mylná.

Pozorujete jiné vlastnosti nebo jiné klima ve zděné a dřevěné části domu?

Klima v celém domě je velice příznivé, klima v dřevostavbě se zásadně neliší díky konstrukci, ale především jej ovlivňuje umístění krbu právě v této části.

Projevuje se energeticky úsporný charakter dřevostavby?

Celý dům je koncipován jako energeticky úsporný.

text: Jitka Pálková, foto: Jana Labuťová, Jiří Vaněk

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha

143,7 m²

Užitná plocha

212,6 m²

Konstrukce

betonové základové pasy, zděná část: obvodové zdivo a příčky zdicí systém POROTHERM, stropy POROTHERM, zastřešení pultová střecha ze sbíjených dřevěných vazníků, dřevěná část: dřevěná rámová konstrukce z fošen, sendvičový obvodový plášť (skladba sádrokarton – systémový rošt Knauf – parozábrana – OSB deska – dřevěná konstrukce + TI minerální vata 160 mm – OSB desky – svislý dřevěný rošt + TI minerální vata 60 mm – pojistná hydroizolace prken – vertikální rošt – obklad Termowood, v exteriéru dřevěné obložení Termowood, v interiéru předsazené sádrokartonové stěny, kamenný obklad), stropy z lepených dřevěných trámů

Výplně otvorů

dřevěná eurookna s izolačními dvojskly, vchodové dveře atypické dřevěné, vnitřní dveře dřevěné dýhované do obložkových zárubní

Vytápění

teplovodní s otopnými tělesy, plynový kotel

Odhadovaná cena stavby

6 000 Kč/m3 bez vybavení a interiéru

Autoři

Ing. arch. Jan ZelinkaIng. arch. Jan Zelinka (1971)

Vystudoval architekturu na VUT v Brně, je zakládajícím členem Atelieru 38, působí jako externí pedagog na fakultě stavební VŠB v Ostravě.

Ing. arch. Tomáš BindrIng. arch. Tomáš Bindr (1973)

Vystudoval architekturu na VUT v Brně, je členem akademie architektury, od r. 2003 pracuje v Atelieru 38. Externě vyučuje na stavební fakultě Vysoké školy báňské v Ostravě.

Atelier 38 se zabývá návrhy rodinných domů, bytových domů, občanských a průmyslových staveb i urbanistickými projekty a návrhy a realizacemi interiérů. V roce 2008 a 2009 získal hlavní cenu Stavba roku Moravskoslezského kraje v kategorii rodinné domy a bytové domy, cenu společnosti Wienerberger cihlářský průmysl POROTHERM DŮM 2009 a cenu odborné poroty i čtenářů časopisu Můj Dům.

Kontakt

Atelier 38

Dolní náměstí 13, Opava, tel./fax: 553 626 224, www.atelier38.cz

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025