Dům postavený v nové čtvrti středně velkého moravského města za střízlivou elegantní architekturou ukrývá promyšlený interiér s množstvím unikátních řešení a perfektních detailů. Dokonalost provedení přidává k vysoké „umělecké známce“ i vysokou hodnotu technickou.

Manželům se dvěma dospívajícími dětmi se podařilo získat poslední hezkou parcelu v nové zástavbě – pozemek v mírném jihozápadním svahu s hezkým výhledem na starou část města a do okolní krajiny přes střechy níže položené zástavby. Parcela ve tvaru oválného rondelu je ze všech stran obklopena komunikací, což umožnilo domu ideální orientaci ke světovým stranám – přístup je ze severu a obytné prostory a rekreační část zahrady směřují k jihu. Po obvodě vysázený listnatý plot časem vytvoří přirozenou zelenou clonu, poskytující i uprostřed obytné čtvrti potřebnou oázu soukromí pro žití rodiny majitelů domu.

Bezbariérový vjezd a vstup do domu byl navržen jako promyšlený otevřený parter se zakomponovanou zelení a nenápadnou nikou pro popelnici. Zatímco většina vstupů rodinných domů budí dojem izolace, zde je vyjádřena sounáležitost stavby s okolím.

Stavebníky při stavbě domu motivovala především potřeba volného prostoru, bydlení otevřeného do zahrady, se vším moderním komfortem, který současný technologický vývoj nabízí. Volba architektonického ateliéru byla nasnadě. Velkoformátové prosklené plochy, čistě funkční interiér s originálním konceptem, vysoce kvalitní materiály a technologie, to je charakteristický styl brněnského architektonického ateliéru Kareš–Rais, který je pokračovatelem díla architekta Ivana Rullera, jednoho z vůdčích představitelů brněnské funkcionalistické avantgardy.

Obytné místnosti jsou orientovány do zahrady s velkou dřevěnou terasou a bazénem. Zpevněné plochy, zeleň, živý plot i jednotlivé solitéry byly přesně navrženy s ohledem na výhledy z domu, stínění a ochranu soukromí obyvatel domu.

„Lidé, kteří nacházejí v tomto stylu cosi přitažlivého a líbí se jim čisté linie staveb a funkční řešení interiérů, se na náš ateliér často obracejí,“ vysvětluje jeden z autorů domu, architekt Martin Kareš. „Nesnažíme se funkcionalistický styl kopírovat, modernizovat či přizpůsobovat k obrazu svému ani tvořit ve stylu retro. Vycházíme z jeho myšlenek a principů a uplatňujeme je pro soudobé potřeby.“ Se stavebníky si architekti velice rychle porozuměli, což se na výsledku každého projektu vždy odrazí. „Od začátku jsme se snažili dívat do budoucna. Aby dům odolával času, udržel si hezký vzhled a byl maximálně pohodlný, bezúdržbový a perfektně fungoval i za deset dvacet let. Abychom se vyhnuli následným úpravám, přestavbám a podobně,“ vysvětlují majitelé svůj velkorysý přístup ke stavění.

Ve společném obývacím prostoru „září“ sezení provedené ve žluté kůži. Podlaha je dvojúrovňová, na schodišťové stupně navazuje přesně navržená a precizně zabudovaná skříňka s otevřenými policemi.

Nad obzorem běžného standardu

Zádveří je vybaveno vestavěnou skříní, na míru vyrobenou lavicí a zrcadlem. Výrazným prvkem je žlutá barva, která oživuje daný prostor a opakuje se v dalších částech domu. Bílými bezzárubňovými dveřmi vede přímý vstup do dvojgaráže se žlutým epoxidovým nátěrem podlahy.Atypický je již vstup do domu – z ulice se dá přímo projít k vchodovým dveřím a k vjezdu do garáže, bez bariéry plotu a vjezdové brány. Otevřený parter s automobilovým stáním a upravenou zelení působí na rozdíl od obvyklých masivních vrat a betonových zdí vstřícně, takřka domácky. Ze zádveří se prochází na mezipodestu, která je součástí otevřeného dominantního schodiště. Zde se cesty domem rozdělují – směrem dolů vede přístup do přízemí, do společné obývací části, kuchyně, jídelny, obývacího pokoje a dále na terasu a zahradu, čtyři schodišťové stupně nahoru přivádějí návštěvníky do soukromého ložnicového podlaží. Dané řešení reaguje architektonickým konceptem na svažitost pozemku.

Celé společenské obývací části jasně dominuje čelní prosklená stěna směřující výhled návštěvníka do zahrady. Tato stěna je provedena z velkoformátových hliníkových oken se zapuštěnými okenními rámy. Převládající bílá barva na stěnách i nábytku ještě umocňuje roli zeleně za oknem. Zvláštní atmosféru tu vytváří bílý klavír – dar majitele domu své ženě k novostavbě vily jako by vyjadřoval harmonii panující mezi domem a zahradou. Součástí přízemí je také pánská klubovna (původně zamýšlená jako fitness), rovněž s přímým výstupem na zahradu, a samozřejmě nechybí potřebné technické zázemí.

Pánská klubovna byla rovněž vybavena na  míru . Obložení z tmavého eukalyptu jí dodává decentní atmosféru. Krásně do ní zapadají i křesílka  moravské značky TON  z ohýbané překližky.

Střízlivé vybavení kuchyně, jídelny i relaxační části, stejně jako zbývajících prostor v domě, bylo navrženo a realizováno přesně na míru pro daný objekt s důrazem na každý detail jak z praktického, tak z estetického hlediska, vzniklý soulad interiéru stavby s architekturou domu je patrný na první pohled. Bezzárubňové interiérové dveře, přesné kladení velkoformátové dlažby, zapuštené sokly a linky LED osvětlení v podhledu, rafinované a precizně zpracované nábytkové detaily a přesná práce s eukalyptovou dýhou posouvají kvalitu bydlení do nejvyšší kategorie obytných staveb.

Také ložnicové podlaží se vymyká řešením u nás běžných rodinných domů. „Chtěli jsme velké pokoje, alespoň s plochou 20 metrů čtverečných, s hezkým výhledem, bez objemných šatních skříní, zato s velkými koupelnami,“ komentuje majitel domu. Architekti proto navrhli prostornou šatnu, ze které se vstupuje do koupelny majitelů a následně do jejich ložnice. Je tak vytvořeno uzavřené soukromé apartmá. I oba dětské pokoje mají vlastní samostatnou šatnu, velká okna do zahrady a výstup na balkon, jsou vybaveny na míru nábytkem v pastelových barvách a vlastní samostatnou šatnou a koupelnou.

Ložnice rodičů dopřává panoramatický výhled rohovým oknem. Aby dokonalý relax nebyl ničím narušen, architekti navrhli speciální obložení stěny ukrývající mřížky vzduchotechnického systému a další instalace.

Umně skryté technologie

Vysoké nároky na tepelnou pohodu a bezproblémový provoz domácnosti se neobešly bez nejmodernějšího energeticky úsporného technologického zázemí. Ať už jde o podlahové vytápění, LED osvětlení, mřížky řízeného větrání, chlazení či další technické prvky, zůstávají nenápadně skryté tak, aby dobře sloužily, a přitom nenarušily kultivovanou estetiku interiéru. Podobně jako personál v luxusním hotelu, který poskytuje samozřejmý servis, aniž byste jej viděli.

Autoři

Ing. arch. Martin Kareš, MBA, PhD. (1977), Ing. arch. Robert Rais, MBA, PhD. (1977)

Robert Rais a Martin Kareš jsou absolventi Fakulty architektury VUT v Brně, dříve členové ateliéru prof. arch. Ivana Rullera, žijící legendy brněnského funkcionalismu. V r. 2003 založili vlastní architektonický ateliér Europrojekta, zabývají se výhradně projekcí rodinných domů, zejména technologicky nadstandardních vil. V této oblasti jsou autoři více než stovky realizací. Dosavadní ocenění ateliéru: cena Státního fondu rozvoje bydlení, cena Fasáda roku, cena rodinný Dům roku 2016/ 2017/ 2018 v kategorii Individuální domy, Cenu v soutěži Stavba roku Zlínského kraje a Jihomoravského kraje a mnohé další. Oba architekti se věnují vědecké, akademické činnosti.

Kontakt: Karesrais.cz

Text: Jitka Pálková, Foto: Lukáš Hausenblas a Robert Rais

logo MessengerPoslat Messengerem