Industriální architektura, lidský rozměr, příroda a umění, to jsou čtyři základní pilíře, o něž se opírá koncepce domu postaveného v menším městě v Mexiku.

Na pozemek se vstupuje průchodem přes objekt garáže. Obraz Porsche vítá každého příchozího již od vstupu z uliceDům v nové rezidenční čtvrti v oblasti Moralos čtyřčlenná rodina zamýšlela jako víkendové bydlení. Hlavním zadáním pro architekta tedy byla rekreační funkce – dostatek volného prostoru, soukromí, bazén, příroda a uvolněný styl.

Stavba je záměrně umístěna až v zadní části úzkého protáhlého pozemku o ploše 1 000 m2. Od sousedů jej oddělují kompaktní stěny, od vstupu z ulice garáž pro 4 automobily, která tvoří optickou i protihlukovou clonu. V chráněném středu parcely zůstává rekreační travnatá plocha s bazénem, terasou a palmovým porostem, trochu připomínající tradiční španělské patio, kde nesměla chybět zeleň a voda.

Jednoduchý a zároveň dynamický

Architektonickou kompozici tvoří dvě navzájem kolmé obdélníkové hmoty – do proskleného objektu s pultovou střechou je vsazen dřevem obložený hranol, který přečnívá směrem k bazénu a vytváří u něj krytou terasu. Půdorys připomínající písmeno T je čistě funkční, jednoduchý a přehledný: velkou část přízemí zaujímá společný obývací prostor s kuchyní, vysoký přes dvě podlaží. Je oddělen blokem sociálního zázemí od hlavního vstupu a ložnice rodičů. Středem obývacího prostoru vede otevřené schodiště do patra, kde jsou dětské pokoje.

Dlouhý úzký pozemek je od sousedů oddělen vysokou zdí. Umístění stavby až do zadní části parcely umožnilo vytvořit chráněné atrium či patio s terasou a bazénem, kam jde slunce celý den. Od ulice jej odděluje přízemní objekt s garáží a technickou místností

Výrazný tvar dává domu dynamiku a opticky odlehčuje masivní hmotu. „Velké prosklení vytváří transparentní vnitřní prostor a posiluje pocit stálého kontaktu s přírodou, což patřilo k přáním majitelů. Chtěli jsme také dosáhnout rovnováhy mezi modernou a útulností, proto jsme zvolili kombinaci různých materiálů,“ vysvětluje architekt Juan Carlos Baumgartner, autor projektu.

Společnou obývací část v moderním industriálním duchu charakterizují sklo, výrazné ocelové konstrukce z válcovaných profilů a stěny z pohledového betonu. Dětské pokoje a ložnicová část naopak získaly díky dřevěnému obložení a nábytku ze dřeva komornější a útulnější ráz.

Stropní vazníky a konstrukce schodiště z válcovaných ocelových profilů, které jsou ještě zvýrazněné černým nátěrem, dávají společné obývací části domu jednoznačný industriální ráz. Ložnicová část je odlišena dřevěným obložením stěn

Umění integrované do domu

Integrované vybavení či integrované technologie se staly součástí architektury a dnes patří k samozřejmostem moderního bydlení. Architekt Juan Baumgartner šel však v tomto projektu dále za obzor dnešní převážně technologicky a utilitárně orientované architektury. Nábytek v domě je čistě jednoduchý a funkční, v celkovém výrazu spíše potlačený, nedílnou a dominantní součástí vybavení je však moderní umění.

Na první pohled upoutá pozornost široká kompaktní stěna na severní fasádě, kterou architekt navrhl s přímým záměrem umístit sem obraz Porsche 78 o rozměrech 2 krát 6 metrů. V interiéru jsou zakomponovány i další obrazy a výtvarné prvky, například skleněný lustr v obývacím pokoji apod. Umělecké předměty navozují unikátní atmosféru, povznášejí ducha a odvádějí jej od každodenní zátěže a všednosti do jiných, více duchovních dimenzí.

Schody z bílého betonu navazují na světlou velkoformátovou dlažbu, která rovněž imituje beton. Ložnicová část má „teplé“ dřevěné podlahy

Text: Jitka Pálková
Foto: Rafael Gamo

logo MessengerPoslat Messengerem