Skip to content

Blog

Místo pro úklidové prostředky

Nevýhoda je, že k udržování pořádku a čistoty potřebujeme různé kbelíky, smetáky, košťata, lopatky, mopy, kartáče, lavory a umyvadla, houby, hadry na mytí, prachovky, prášky, detergenty a v neposlední řadě vysavače, které jsou dnes sice výkonné, barevné a dají se různě skládat, vždy však zaberou dost místa.

celý text

Kam s nimi?

Drátěný program Antonius, ukládat lze nejen prádlo, ale také úklidové prostředky.V žádném případě by neměly být „dekorací“ na WC ani v koupelně. To jsou místa naší nejintimnější hygieny, a ta si podobné sousedství nezaslouží.

Proto musíme úklidovým prostředkům vyčlenit speciální prostor, který se najde vždy, neboť v každém obydlí existuje nějaký hluchý kout. Rozdělíme-li jej racionálně pomocí různých háčků (na ty zavěsíme smetáky, smetáčky, košťata a lopatky), drátěných prvků, košíků, kapsářů, zásuvek, papírových krabic (třeba i od bot), vejdou se nám všechny zmíněné předměty do prostoru širokého 40 až 50 cm.

Uzavřít jej můžeme dveřmi, roletou, závěsem či paravánem. Mělké plastové lavory lze skladovat například v zásuvkách pod spodními skříňkami kuchyňských sestav.

Takto uspořádanou úklidovou skříň je nejvýhodnější mít v předsíni, hale nebo v hospodářské místnosti. Racionálně členěné skříně na úklidové prostředky jsou součástí nabídky každého dobrého kuchyňského nebo hospodářského skříňkového programu.

Více článků z rubriky INTERIÉR najdete na www.dumabyt.cz.

Když máme dostatek prostoru

Podobná místnost by jistě potěšila každou ženu.Ve větších bytech a v rodinných domcích si můžeme dovolit luxus vyčlenit pro hospodářské činnosti samostatnou místnost nebo její část. Výhodné je to především v početnějších rodinách, kde se hodně pere, žehlí, mandluje a šije. Obvykle stačí plocha 6-8 m2.

Do hospodářské místnosti se pak umisťuje pračka (event. sušička), mandl, žehlicí prkno, šicí stroj a větší pracovní plocha na stříhání. Potřebné jsou skříňky na šicí potřeby a různé materiály, police a regály, stojan na zavěšování prádla apod. Každý přístroj musí být pořádně osvětlen samostatným svítidlem, protože všechny při používání namáhají oči. Šicí stroj by měl být u okna nasvětlen přirozeným denním světlem. Nutná je dobrá pracovní židle a velké zrcadlo.

Na podlahu patří krytina, která se snadno ošetřuje – nejlépe PVC či keramická dlažba. Součástí samostatné hospodářské místnosti by mělo být ocelové nebo plastové umyvadlo s tekoucí vodou a odpadem, doplněné o jednu zvlněnou stěnu (valchu). Potřebné jsou koše nebo skříňky na špinavé prádlo a úklidová skříň popsaná výše. Místnost musí mít dobré větrání. Někdy slouží také jako sušárna.

Kam s hospodářskou místností

Výhodné je umístění v blízkosti kuchyně, protože se činnosti vykonávané v daných prostorách vzájemně doplňují a kombinují. Tuto polohu ocení ženy s malými dětmi, které tak nad nimi při domácích pracích neztrácejí dohled, a také ty hospodyně, jež jsou rády v kruhu rodinném.

Zásuvky pod kuchyňskými skříňkami slouží jako úložný prostor.Hospodářské místnosti se často, zvláště v rodinných domcích, umisťují do suterénů domů v návaznosti na prádelnu a sušárnu. Hospodářský kout lze prostorově vyšetřit i v sídlištních dvougeneračních bytech, kde bývají dvoje stoupačky a odpadní šachty. Protože se pak musí hýbat i některými zdmi, je třeba konzultaci se statikem, architektem a majitelem domu. Pokud se ovšem chystáte na zásadní rekonstrukci bytu či domu, na hospodářskou místnost nezapomeňte.

Když prostor nemáme

Není-li prostor na samostatnou hospodářskou místnost, nezbývá než se s některými hospodářskými činnostmi přemístit do kuchyně. V případě nutnosti sem umístíme pračku. Nikdy zde však neshromažďujeme špinavé prádlo určené k praní!

Na žehlení v kuchyni si zvyklo mnoho žen – mohou sledovat, co se děje na plotně, v rodině nebo na televizní obrazovce. Žehlicí prkno musí být vždy dobře nasvětleno. Je to také předmět, který vždy, všude a v každé domácnosti překáží. Výrobci nábytku vymysleli speciální skříňky, do kterých se prkno buď skládá, nebo se z nich vyklápí. Stejný princip je uplatněn v případě sklápění šicích strojů.

Uložná skříňka z plechových polic ukotvených do stěny a ze skleněných dvířek se zrdcadlem.Žehličky zdrojem dětských úrazů

Italové zase stvořili žehlicí prkno, které je škoda skrývat. Po složení z něj vzniká hezký barevný objekt, který se zavěšuje na zeď. Na ukládání žehliček dnes existuje řada zavěsných košíků, v nichž se žehličky doslova skryjí i před nenechavými a zvědavými dětmi. Žehličky jsou totiž zdrojem četných dětských úrazů.

Pro příležitostné šití stačí v kuchyni (případně v ložnici, hale) víceúčelový pracovní stůl nebo výklopná či výsuvná deska.

Horší je to s mandlem. Obvykle se nedá přenášet (i když samozřejmě přenosné plošné mandly také existují) – proto musí mít vyhrazeno stálé místo. Pokud to není možné ve víceúčelové kuchyni nebo hospodářské místnosti, zbývá jediné: přemístit jej do ložnice.

text: Lenka Žižková, foto: Petr Žáček, archiv firem a autorky

Zahradní umění a design

Spojení domu a zahrady se děje nejlépe přes terasu, která si do venkovního prostředí přenáší materiál (mramor) z domu.Málokterá zahrada je dokonale izolovaný prostor za vysokými zdmi. Často existuje pohledové propojení s okolní krajinou nebo sousedními zahradami. Přirozenou součástí zahrady jsou i budovy, například obytný dům. Jak okolí, tak především dům mají svůj styl a charakter, který může být nevýrazný, ale také velmi vyhraněný. Správně chápaná a navržená zahrada by měla na takový styl navazovat, motiv dále rozvíjet a se svým okolím vhodným způsobem komunikovat. Cílem je pak umělecká jednota, kdy dům, zahrada a potažmo i okolí vytvářejí jednotné dílo, u kterého je definován styl.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Především v malých prostorech určených pro pohled je vhodné symetrické řešení, které sem vnáší klid a logiku.Nejde o nějaký přísný akademický kánon, ale spíše o schopnost, jak pomocí harmonie nebo kontrastu vystihnout a zdůraznit (nebo také potlačit) určité typické znaky. Toto pravidlo by mělo zastřešovat všechny zahradní úpravy a být jakousi nedotknutelnou hodnotou, od které se vše odvíjí.

Umělecká jednota byla dovedena k dokonalosti v epoše baroka a ne nadarmo se říká, že každý velký umělecký sloh jde k baroku. Přesně to vyjádřil legendární zahradní architekt a tvůrce parku ve Versailles Le Nôtre: „Celek se skládá z jednotlivých vysoce cenných prvků, které jsou však celku umělecky podřízeny; zároveň však celek nemůže bez těchto prvků existovat.“

Až do konce 19. století toto pravidlo fungovalo, s nástupem modernismu a funkcionalismu však zahradní architektura již neudržela krok. Zahrady 20. a 30. let 20. století proto patří k nejhorším v dějinách vůbec! Dnes je někdy situace spíše opačná…

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Prolnutí dvou sfér

Výrazná osa v podobě cesty vychází z domu a její proporce se orientuje podle šíře okna.Uměleckou jednotu dosahujeme nejrůznějším způsobem, mezi hlavní patří opakování materiálů, tvarů a barev z domu v zahradě a naopak přiblížení zahradních prvků co nejvíce k domu. Smyslem je prolnutí obou sfér, kdy zeleň vchází do domu a obytná funkce se rozšiřuje do zahrady. Výborným příkladem je dnes stále oblíbenější terasa, která se využívá i ke stolování a podobně.

Na rozdíl od běžné budovy má zahrada zpravidla přednost v tom, že má mohutnější rozměry. Pocit svobody a nezávislosti je spojen s vnímáním prostoru a v dnešním stále stísněnějším světě je tak i významnou psychologickou kvalitou. Proto si velikosti zahrady považujme a snažme se ji spíše zdůraznit nežli potlačit. K tomu nám slouží především velké a volné plochy a průhledy. Průhled je koridor ohraničený vyšší zelení, kterým běží náš pohled do dáli.

Podobný smysl má i pohledová osa (jedna nebo více), jež vychází zpravidla z domu a prochází zahradou. Tvoří v zahradě jakousi páteř, kolem níž se kompozice odvíjí. Na svém konci může ve vzácných případech pokračovat dále do krajiny, ale častěji ji zastavíme na nějakém výrazném prvku, kterému říkáme bod pohledu (point-de-vue). Ten je tvořen zajímavou dominantou, solitérní dřevinou, kašnou, skulpturou.

Umělecká jednota byla dovedena k dokonalosti v epoše baroka a ne nadarmo se říká, že každý velký umělecký sloh jde k baroku.Pod pojmem osa si však nepředstavujme jen rovnou linku s charakterem průhledu, ale i oblouk či křivku, u kterých nevidíme ihned až na konec. Takové řešení pak provokuje zvědavost a nenásilně nás vtahuje do zahrady.

Vztah mezi hmotou a velikostí

Důležitým kritériem pro vědomé i podvědomé pocity je většinou vztah mezi hmotou domu a velikostí zahrady. Častým problémem však bývají i proporce jednotlivých zahradních struktur, jako je pergola, bazén, odpočivadlo, trávník, záhony, stromy a mnoho dalších vzhledem k sobě navzájem nebo k zahradě jako celku. Proto vnímáme zahradu jednou jako přeplácanou a jindy jako prázdnou. Smyslem je opět nalézt rovnováhu mezi hmotami. V krajině se jako optimální uvádí poměr 2:3 mezi plochou volnou a porostem dřevin.

Na zahradách se podle toho však nelze řídit, protože jsme limitováni velkým množstvím dalších faktorů. Především je to plocha zahrady samé a na ní umístěného domu. Pak ještě chceme dostačující místo pro trávník, jezírko, záhonek s květinami – a rychle zjistíme, že na keře nebo dokonce stromy už mnoho nezbývá.

Pro prodloužení pohledu a zvětšení prostoru lze podobně jako v interiéru i v zahradě použít zrcadla jako iluze.Jsou to tedy především vertikální hmoty mohutnějších dřevin, pro které se těžko hledá místo. Do jisté míry se dají nahradit pergolami, trelážemi a podobnými oporami pro popínavé rostliny, které nám dojem výšky a hmoty zajistí. Přesto se ale snažme i do menších zahrádek umístit alespoň jeden méně vzrůstný strom a několik zajímavých keřů.

Pravidlo „zlatého řezu“

Zahradu tedy nelze plánovat pouze na plochém půdoryse projektu, ale musíme si ji stále představovat i ve třetí dimenzi. S tím souvisí i střídání světla a stínu na zahradě, které vedle budov a staveb zajišťuje především vyšší zeleň. Pokud je plocha vystavena velkému žáru po celý den, není to zcela vyhovující. Předně se tak ochuzujeme při výběru o celou a krásnou skupinu stínomilných a podrostových rostlin. Dále nám zahrada neúměrně vysychá a neposkytuje příjemná letní zákoutí.

Střídání světla a stínu nám velmi zvýrazňuje kompozici, postupující stín je zajímavým a dynamickým elementem.

Už jsme si řekli, že zahrada má určitou kompozici. Je to široký pojem, jenž zahrnuje vhodné a krásné rozmístění jednotlivých prvků v rámci celé zahrady, ale i detailní řešení trvalkového záhonu se všemi rostlinami. Kompozici chápeme nejsnadněji při pozorování z určitého místa. Za tím účelem se v zahradní tvorbě mluví o „zarámování“ určité scenérie. Jde vlastně o živé obrazy, které komponujeme jako obrazy pravé. Zřejmě proto byli v minulosti někteří malíři i výbornými tvůrci parků. Součástí správné kompozice je i pravidlo „zlatého řezu“. Oč jde? Věděli to již staří Římané, že není vhodné umisťovat dominantní linie a body do středu, a proto byl vytvořen a matematicky definován poměr velikosti mezi dvěma rozměry. Pro představu je to vztah, jako existuje mezi kratší a delší stranou na listu papíru A-4.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Jak pracovat s iluzí

Smyslem je prolnutí obou sfér, kdy zeleň vchází do domu a obytná funkce se rozšiřuje do zahrady.Co ale potom, když máme opravdu malou zahrádku, na které se výše uváděné metody dost dobře nadají uplatnit? Pak je vhodné sáhnout do arzenálu takzvaných iluzí. Kdo z nás by je neznal… V zahradní tvorbě se však jedná o vizuální a vjemové pomůcky, které na základě optického klamu vytvářejí iluzi většího nebo vyššího prostoru. Klasickým příkladem je iluzivní malířství, při kterém se na stěnách vytvářejí perspektivní obrazy navozující dojem pokračujícího prostoru.

Zjednodušenou verzí jsou různé treláže a mříže s podobným účinkem. Dojem prodlužování vzdálenosti však způsobuje i vodní plocha, stejně působí i rovná cesta, která se směrem dozadu zužuje a prodlužuje tak perspektivu. Namodralé a sivé barvy zase navozují pocit dálavy a proto se dávají do zadních částí záhonů i zahrad. Podobných příkladů je celá řada a jsou využívány v zahradách odnepaměti.

Jak tedy vidíme, zahradní tvorba je oborem, u kterého se uplatňuje velká dávka fantazie a hravosti spolu s přesným technickým myšlením.

text: Jiří Prouza, foto: autor

Zahrada propojená s krajinou

Dům ze 17. století s hospodářskými staveními a krásně vydlážděným kamenným dvorem si manželé koupili v roce 1964, nejdřív jako venkovskou chalupu pro úniky z velkoměsta, kde tenkrát žili. Pán býval poměrně významným architektem, paní zase velmi dobře znala rostliny. Vzájemně se tak skvěle doplňovali a doplňují – své dílo stále nepovažují za hotové. Pořád je co vylepšovat, doplňovat.

celý text

Na přelomu května a června předává vládu modrá wistárie a Ceanothus spoustě popínavých růží.Přes zahradu do krajiny

Pozemek se rozkládá na západním svahu údolí potoka. Na začátku se zahradě podobalo jen bezprostřední okolí domu, zbytek pokrývaly pastviny s křovinami. Při zakládání zahrady byly velké stromy ponechány jako kostra budoucí zahrady, která se nyní přirozeně prolíná s okolní krajinou.

Od domu vejdete do tajemného království kovanou brankou v kamenné zdi. Ocitnete se na terase s kamennou studnou a spoustou voňavých květin. Po schodech sejdete na perfektní plochu rekreačního trávníku, oddělenou od volných ploch živým plotem z tisu.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Vstupujete do otevřeného údolí

Plín zahrady: 1) Přední dvůr, 2) Kamenná terasa, 3) Rekreační trávník, 4) Tisový živý plot, 5) Žlutý záhon, 6) Živý plot z červeného buku, 7) Cesmíny, 8) Keřové (parkové) růže, 9) Jeřáby (Sorbus sp.), 10) Břízy (Betula sp.), 11) Okrasné jabloně (Malus sp.), 12) Hlohy (Crataegus sp.), 13) Kaliny (Viburnum), 14) Pokryvné růže, 15) Vodní zahrada, 16) Japonské třešně, 17) Pivoňky, 18) Trvalkové záhony, 19) Dlážděný dvorek, 20) Modro-růžový záhon, 21) Štěrkový záhon se skalničkami a nízkými keříky, 22) Bílý záhon před živým plotem z červeného buku.Opakem pravidelných ploch je navazující terén, který majitelé vymodelovali do plynulých vln; vypadají jako by je vyhladil během tisíců let potok. Vstupujete do otevřeného údolí a míjíte další zajímavé místo: menší uzavřenou zahrádku obklopenou živým plotem z červeného buku.

Scházíte do mělkého údolí a můžete se dát několika směry – k jezírku, ke sbírkám dřevin na jižní straně anebo k potoku do hajních porostů na hranici pozemku.

Kontrasty i harmonie

Kontrast nespočívá jen v celkovém řešení. Záliba v protikladech se projevila i při zakládání smíšených záhonů: tmavě zelená tisová stěna je vynikajícím pozadím pro bílý (bílo-stříbřitý) záhon, ovšem ještě víc vás probudí žlutý záhon odrážející se od červenohnědého listí bukové stěny.

Krásná je vodní zahrada – v mělkém terénním zářezu do čistých travnatých ploch leží jezírko elegantního tvaru. Již na první pohled je patrná harmonie měkkých křivek terénu a pobřežních linií. Zdůrazňují je bohaté pobřežní porosty, s dominantní skupinou mohutných vlhkomilných rostlin.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Sluneční hodiny bývaly kdysi oblíbeným zahradním doplňkem - dnes se do módy zase vracejí.Pověstná sbírka

Tvoříte-li zahradu na velké ploše padesát let, nejspíš stejně jako majitelé shromáždíte úctyhodnou sbírku rostlin. Výběr rostlin je přizpůsoben místním podmínkám: zásaditá půda, mrazová kotlina. Mnohé druhy jsou vzácné, jiné naopak úplně běžné, osvědčené. Kamenné stěny domu i zahradní zdi jsou obrostlé sbírkami popínavých dřevin. Odrůdy keřových i popínavých růží tu počítají na stovky (počet kolísá mezi dvěma až třemi sty). V kompozicích se uplatňují nejen rostliny okrasné květy, ale i druhy, které mají zajímavý list.

Hra s barvami

Kromě bílého a žlutého záhonu tu najdeme také další: romantický modro-růžový, lehce „dekadentní“ šarlatově-fialový nebo letní záhon ve žhavých tónech od žluté přes oranžovou až po červenou. U staré stodoly, kde je příjemná místnost pro posezení s pohledem do zahrady, je záhon osázený sezonním modrým a bílým agapantem (Agapanthus). Po něm rozkvétá Kniphophia („Kleopatřina jehla“) s vysokými limetkovo-citronovými květenstvími.

Pod stříbřitou hrušní vrbolistou (Pyrus salicifolia) a čínským šeříkem (Syringa chinensis) bují romantický záhon (růžová žluťucha - Thalictrum a kakost - Geranium, modré pomněnky - Myosotis), růžové kouličky česneku - Allium, kapradí a čevenolistý dřišťál - Berberis thunbergii (Atropurpurea).Stále se něco děje

Od časného jara rozkvétají jarní cibuloviny – na záhonech a také v podrostu stromů hajní partie. Po nich přijdou ke slovu vistárie a okrasné třešně a skalničky ve štěrkovém záhoně. Bahenní prvosenky, kosatce, čechravy, denivky a spousta dalších druhů kolem vody jsou nejkrásnější v červnu. Jejich krásu postupně podpoří pivoňky a spousty plaménků a růží. Létu kralují trvalkové záhony a květináče s exotickými sezonními rostlinami a neúnavně zdobí až do podzimu. Ani pak zahrada nevypadá smutně: rozhoří se barevnými listy s červenými ohníčky šípků a dalších nápadných plodů.

text a foto: Jana Pyšková

Aspekty řešení interiérů

Sideboard D02 - MDF, bílý lak ve vysokém lesku (160/240 x 35/60 cm. v. 74 cm), cena 52 000 Kč.Josef Považan vystudoval střední školu v Německu a pak se přihlásil na Státní akademii ve Frankfurtu n. M. Pod vlivem otce, který byl malíř, ho zpočátku lákala čistá tvorba, a proto začal studovat sochařství u skvělého sochaře Petera Knappa. Dodnes na něj s úctou vzpomíná a patrně díky této osobnosti mu sochařina zůstala v krvi. Po studiích si ale uvědomil, že mu u tohoto oboru schází přímý ohlas konzumenta-zákazníka. Sochař, který vytvoří monumentální dílo pro veřejné prostory, se může jen v omezené míře dozvědět, jak na ně reagují lidé, jimž je vlastně určeno.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Koncentroval se proto na design nábytku, šperku a interiérů, kde je zpětná reakce rychlá a adresná, zejména tehdy, pokud je vyráběn pro konkrétního zákazníka do konkrétního prostoru. Hned po skončení vysoké školy založil ve Frankfurtu n. M. své studio, které dobře prosperovalo.  Se změnou politických poměrů se vrátil do vlasti a vzhledem ke zkušenostem, které už získal, spoluzaložil opět architektonický ateliér.

Ing. Josef Považan

Ing. Josef Považan– studium na Státní akademii ve Frankfurtu nad Mohanem, design a sochařství u profesora Petera Knappa

– zde založil ateliér JP DESIGN

– v r. 2000 spoluzakladatel architektonické a designového studia DE FAKTO – návrhy nábytku a zařizování interiérů

Jak přistupujete ke svým klientům?

Stůl T08 - MDF, dýha zebrano, bílý lak ve vysokém lesku (150/240 x 90 cm, v. 70/110 cm), cena od 59 000 Kč.Podle mého názoru musí architekt svého zákazníka natolik oslovit, že nebude docházet ke kompromisům, ale k souladu požadavků klienta a architekta. Většinou už při prvním rozhovoru zjistí obě strany, jestli spolupráce může či nemůže vzniknout. Naším cílem je vždy služba zákazníkovi – chceme mu pomoci, poradit mu a vést ho správným směrem k cíli. Nejdůležitější je přitom stoprocentní servis, což může v praxi znamenat, že se k němu vypravím třeba jen kvůli jedné židli nebo světlu. Na základě takového přístupu získá klient k architektovi důvěru, která je v tomto obchodním vztahu velmi důležitá, a je možné, že namísto jedné židle mu svěří mnohem rozsáhlejší úkol.

Více článků z rubriky INTERIÉR najdete na www.modernibyt.cz nebo www.dumabyt.cz.

V čem spočívá největší problém takové vyladěné spolupráce, protože jistě není možné, aby mezi oběma stranami vládla jen shoda?

Kávový stolek , nerez a protiskluzový plech (67 x 40 cm, v. 23 cm), cena 28 000 Kč.Klienti mají často dva problémy – vlastně spíš jeden či druhý. První spočívá v tom, že sledují nejrůznější časopisy zaměřené na bydlení a potom chtějí všechno, co se jim kde zalíbilo, zakomponovat do jednoho interiéru. Anebo přesně vědí, co chtějí, a nechtějí od své představy ustoupit ani o milimetr.

Jak v takovém případě reagujete?

Barevnost kuchyně ve „fabrikantově vile“ byla podřízena přání majitele.Podle mého názoru musí architekt postupovat citlivě tak, aby si zákazník ani nevšiml, že byl  nějak ovlivněn. Je ale nutné mu ponechat prostor, protože při realizaci často vznikne zajímavé řešení, které je jeho nápadem. Když ho pak akceptuji,  je klient o to víc spokojen.

Při získávání cenných, jinak prakticky nesdělitelných informací o způsobu života budoucích obyvatel neváhá Josef Považan vyzkoušet atmosféru prostoru tím, že v objektu jistou dobu doslova bydlí. Teprve realita ukáže skutečnou hodnotu nápadu a až tehdy je možné získat jistotu, že zvolené řešení je správné. Celým životem Josefa Považana prochází umění ve všech podobách. Na design proto nenahlíží jen z funkčního a estetického hlediska, ale neustále hledá pomocí vzájemné komunikace tu nejlepší cestu k cíli, kterým je realizace, s níž je spokojen on sám i klient.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

text: Bea Fleissigová, foto: Marie Votavová a archiv

Salon dřevostaveb zpestří zahraniční architekti

Jako hlavní doprovodný program veletrhu Dřevostavby 2012 letos opět proběhne již tradiční Salon dřevostaveb. Jeho hlavní součást – výstava – shrnuje 33 nejdůležitějších staveb z české dřevěné architektury, mezi něž byly tento rok opět zařazeny i stavby z Rakouska a Slovenska. K výstavě je každoročně vydáván také katalog pod názvem Ročenka dřevostaveb. Výstava a Ročenka budou následně představeny i v dalších českých městech.

Salon dřevostaveb 2012 je nesoutěžní přehlídka kvalitní moderní architektury dřevěných staveb. Přehlídka má těžiště na veletrhu Dřevostavby 2012, který se každoročně koná na výstavišti v pražských Holešovicích. Formou výstavy, přednášek, projekcí dokumentů a prezentace odborné literatury nabízí jedinečnou příležitost zhlédnout na jediném místě výběr toho nejlepšího z nejen české architektury. Salon dřevostaveb 2012 probíhá v termínu 23. -26. února 2012.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Andrea Deplazes s modelem dřevostavby Neue Monte Rosa Hütte; Zdroj: www.holcimfoundation.org.Unikátní horská chata Neue Monte Rosa Hütte; Foto: Tonatiuh Ambrosetti.Páteční návštěvníci Salonu budou mít od 16:00 možnost poslechnout si prezentaci staveb přímo z úst jejich autorů v rámci Mozaiky dřevostaveb. Své projekty představí architekti Ivan Jarina, Jakub Murla, Prodesi|Domesi, ARS ateliér a další studia.

Sobotní program nabídne přednášky zahraničních hostů, objeví se zde jednak architekti z norského AtelierOslo, jejichž posledním úspěchem bylo vítězství v soutěži o novou centrální knihovnu v Oslo. Soustředit se budou především na svůj netradiční dřevěný projekt „Lanternen“.

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz

Rodinný dům od Prodesi | Domesi v Klánovicích; Foto: Lina Németh.Promítání krátkého filmu o horské stavbě

Dalším hostem bude švýcarský architekt Andrea Deplazes, autor celosvětově uznávané alpské chaty Neue Monte Rosa Hütte, která bude hlavním tématem jeho přednášky. Součástí jeho semináře bude i promítání krátkého filmu o této pozoruhodné horské stavbě.

Kromě přednášek si návštěvníci Salonu i veletrhu vyslechnout diskuzi odborníků z různých odvětví stavebnictví i vědy. Co bude jejím tématem?

PROGRAM

Čtvrtek 23. 2.

– 10.00 | Zahájení výstavy Salonu dřevostaveb 2012

Pátek 24. 2.

– 15.00 | Promítání filmu o Neue Monte Rosa Hütte
– 16.00 | Mozaika dřevostaveb (přednášky českých architektů ke stavbám uvedeným v rámci výstavy a Ročenky)

Sobota 25. 2.

– 10.00 | Promítání filmu o Neue Monte Rosa Hütte
– 11.00 | Diskuze na téma „Nulový a aktivní dům“ (moderuje David Šťáhlavský)
– 14.00 | Přednáška – Andrea Deplazes
– 16.00 | Přednáška – AtelierOslo

Neděle 26. 2.

– 16.00 | Ukončení výstavy Salonu dřevostaveb 2012

Ve dnech 3. – 28. února probíhá v rámci Salonu výstava WOODEN BOXES v Galerii NTK

Architekti ze studia AtelierOslo; Zdroj: AtelierOslo.„V letošní diskuzi bych se rád věnoval aktuálnímu tématu aktivních a nulových domů a projektu Solar Decathlon. Beru to tak, že věci, které se dříve zdály pouze jakýmsi snem, jsou dnes skutečností,“ říká Ing. arch. Pavel Horák, hlavní organizátor Salonu dřevostaveb. „A to jak po stránce technologické, tak v rámci konkrétních projektů a událostí. Zajímá nás téma soběstačných budov a podmínek potřebných k jejich realizaci (legislativa, podpora státu, technologie). Co se změnilo, že podobných projektů přibývá? Je to tlak ze strany legislativy, klientů, nebo jen módní záležitost? Přitom však pasivní dům není zdaleka stále běžným standardem.“

Veškerý program Salonu je volně přístupný všem návštěvníkům veletrhu Dřevostavby 2012 (ceny vstupenek jsou k dispozici na webových stránkách veletrhu).

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

text: www.mujdum.cz, www.salondrevostaveb.cz, foto: Lina Németh, Tonatiuh Ambrosetti, Jonas Adolfsen

Markýzy, sluneční clony a další stínění

Stínění je obzvlášť významné u staveb z moderních materiálů (sklo, kovy, různé prefabrikáty) a u návrhů obytných domů, které v současnosti často pracují s velkoplošnými průhlednými prvky. Zde totiž má přímé slunce mnohem větší vliv na vnitřní prostředí, než tomu bylo u staveb z klasických materiálů (kámen, cihla, omítka) a spíše menšími okny. Možná ještě významnější než světelná pohoda je přitom energetický účinek stínicích prvků u moderně koncipovaných staveb. V letním období totiž mohou do značné míry příznivě ovlivňovat teplotu uvnitř místností a snižovat tak náklady na klimatizaci nebo chlazení.

´Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Markýzy na elektrický pohon jsou pohodlnější i šetrnější, v případě nouze lze všechny ovládat i manuálně (SOLAR TECHNIK).Markýzy, sluneční clony, pergoly a další ochrana proti slunci ale nemají jen praktický užitek. Jsou také významným estetickým faktorem dotvářejícím celkovou podobu objektu. Proto by mělo být jejich navrhování nedílnou součástí projektu novostavby, ale i každé důkladněji pojaté rekonstrukce. Při rekonstrukcích se však obvykle nevyhneme dodatečným instalacím, protože v minulosti se stínicím prvkům věnovala jen malá pozornost. I v těchto případech je samozřejmě nutné přihlížet nejen k jejich funkční stránce, ale i k estetickému vyznění.
Stínicích zábran a dalších prvků regulujících tok světla do oken, na balkony, terasy atd. je dnes na trhu velké množství různých typů. Rozeznáváme zastínění vnější a vnitřní, zábraby umístěné uvnitř budovy však vykazují nižší účinnost. Zde se proto budeme zabývat jen vnějšími slunečními clonami, které nejsou integrované do systému okna.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Markýzy

Kazetová markýza Harol TC 130 má profil s půlkulatým průřezem, který při zasunutí přesně zapadne do otevřeného ústí kazety. Kazeta tak v sobě uschová všechny součásti markýzy (MARON).Markýzy jsou stínicí prvky, které se z vnější strany zavěšují před jižní fasádu v oblasti okenních překladů. Mohou být průsvitné i neprůsvitné. Ochraňují interiéry před přemírou slunečního světla, aniž by výrazně bránily výhledu ven, netvoří tedy překážku v optické komunikaci mezi interiérem a exteriérem. Stále častěji se využívají také jako estetický prvek dotvářející vnější podobu budovy. Většinou je rozdíl mezi okenními markýzami, které jsou relativně malé, a typy, které zakrývají větší plochy (balkonové markýzy, zastínění teras, fasádní markýzy, zastínění částí obytných zahrad a podobně).

Pro zastínění ploch na zahradách a velkých terasách se používají tzv. motýlkové samostatně stojící markýzy. Jde o dvojici rovnoběžně umístěných navíjecích válců, z nichž se vysouvají fólie – každá na opačnou stranu. V krajní poloze tak pod sebou vytvoří zastíněný prostor v podobě jakéhosi stanu s odkrytými bočními stěnami.

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz.

Pevné markýzy jsou jednodušší a levnější

Pergola Harol TR 850 plní i funkci baldachýnu. Rozsah stínění je určován pohybem ve vodicích kolejnicích (MARON).Existují pevné a pohyblivé typy markýz. Pevné markýzy jsou obvykle jednodušší a levnější a jejich instalace nevyžaduje velkých zásahů. Nedokážou se však přizpůsobovat měnícím se potřebám v závislosti na roční době a na změnách počasí. Proto je stále častěji dávána přednost pohyblivým markýzám, ať už s ručním nebo motorickým pohonem. Ručním pohonem se rozumí ovládání klikou, motorický využívá sílu elekřiny. Udává se, že přibližně polovina všech markýz v Evropě využívá motorického pohonu. I u těchto typů ale zůstává obvykle zachována možnost manuálního ovládání pro případ výpadku proudu nebo jiné neočekávané okolnosti. Někteří výrobci nabízejí i markýzy s ručním pohonem, které lze vybavit elektromotorem dodatečně.

Klasická pohyblivá markýza se skládá z navíjecího válce, přední lišty, kloubových ramen, pohonu a potahu. Potah musí být zhotoven ze speciální vysoce odolné tkaniny, nebo fólie, která dokáže beze změn mechanických vlastností i barvy vzdorovat UV záření, dešti i plísním. Lišty a kloubová napínací ramena po stranách tvoří kovové prvky s důkladnou protikorozní ochranou (elox na hliníkových slitinách, práškové barvy atd.), které udržují fólii vypnutou v každé poloze. Z přední lišty často volně visí ozdobný závěs, tzv. volán.
Barevné řešení povrchu potahu obvykle firmy nabízejí v mnoha variantách. Protože markýzy představují nepřehlédnutelný velkoplošný prvek na fasádě domu, je vhodné se o volbě barvy či vzoru poradit s odborníkem.

Nejvýznamnější vnější stínicí prvky

– markýzy (pevné nebo pohyblivé)
– svislé sluneční clony
– pohyblivé stínění zimních zahrad
– pergoly
– usměrňovače světla

Solární energetika a sluneční clony

Možnost využívat stínicí plochu markýz výhodně umístěných na jižní fasádě k výrobě energie se nabízí skoro sama – tím spíš, že ceny energií neustále rostou. Solární markýzy jsou pevné konstrukce, protože je pokrývají fotovoltaické články z neohebných křemíkových desek, pevně zabudovaných do pouzder odolávajících povětrnostním vlivům. U větších může být takto získaná elektrická energie prodávána do rozvodné sítě za státem garantované zvýhodněné ceny. U menších objektů je energie shromažďována prostřednictvím akumulátorů a v kombinaci s ovládáním podle intenzity denního světla pak může sloužit třeba pro noční osvětlení vchodu, terasy atd. Ukládání do akumulátorů je ovšem značně ztrátové.
Dnešní řešení fotovoltaických markýz a dalších stínicích prvků je poměrně drahé a díky stávajícím typům článků těžkopádné. Předpokládá se však, že během několika let přijdou na trh levné a odolné fotovoltaické fólie, které by mohly nahradit běžnou fólii dnešních motorizovaných markýz.

Ovládání pohyblivých markýz

Pro životnost markýzy je stěžejní kvalita látky a stabilita mechanické konstrukce (ramen atd.) (SOMFY).U většiny moderních konstrukcí pohyblivých markýz je motor společně s dalšími prvky integrovaný do navíjecího válce, takže je zvenčí prakticky neviditelný. Požaduje se, aby byl bezhlučný, s minimální potřebou údržby a vysoce odolný vůči nepříznivým vlivům prostředí, zejména případné vlhkosti a prachu. Je vybavený převodovkou, koncovými spínači a elektromagnetickou brzdou, která zaručuje plynulý doběh. Díky tomu nedochází k nepříznivému namáhání potahu při navíjení a zvyšuje se tak jeho životnost.

V nejjednodušším případě se motorem poháněná markýza ovládá prostřednictvím vypínače. Pohon přitom může mít nastavitelnou mezipolohu, která umožňuje jen částečné vysunutí markýzy podle okolností a potřeby uživatele.

Stále častěji však jsou pohyblivé markýzy vybavovány i dalšími elektronickými prvky, které z nich dělá vysoce sofistikované zařízení. K nejčastějším patří větrné čidlo reagující na rychlost větru. Pokud vzdušné proudění překročí určitou mez, čidlo samo vydá pokyn ke stažení markýzy. Zabrání se tak jejímu poškození větrem i v případě, že majitel je nepřítomný a nemůže tedy provést příslušný zásah. Podobně mají některé markýzy i čidlo vlhkosti. Je totiž třeba si uvědomit, že primárně nejde o dešťovou zábranu a že příliš prudký déšť by ji tedy mohl poškodit.

Zákazníci se také už mnohdy nespokojují s prostým ovládáním pomocí elektrického vypínače na stěně a požadují dálkové ovládání, na jaké jsou zvyklí z televize a dalších elektronických zařízení. V takovém případě pak je součástí pohonné jednotky i přijímací a ovládací elektronika. Ta má často i možnost uživatelského programování podle nejrůznějších denních, týdenních či jiných režimů.

Detail ukazuje celohliníkovou kazetu ukrývající tkaninu markýzy ve svinutém stavu. Hliníkovou slitinu lze lakovat do libovolného odstínu RAL (MARON).Výhodou dálkového ovládání je mimo jiné i to, že minimalizuje nutné stavební zásahy při instalaci markýzy. Jediný kabelový přívod je pak nutný vybudovat k motoru, zatímco všechno ostatní se děje bezdrátově. Samotné dálkové ovladače jsou napájeny bateriemi či akumulátory. Nezřídka obsahují displej graficky znázorňující nastavené režimy i další funkce.

Baldachýny, slunolamy a další prvky

Baldachýny jsou vlastně – zjednodušeně řečeno – markýzami vysouvajícími se po vodicích prvcích. Používají se obvykle k zastínění povrchu zimních zahrad, zasklených krytých bazénů atd. Pro jejich řešení, ovládání a požadavky na materiály platí stejné zásady jako u markýz. Na rozdíl od markýz se zde však pohyblivá část obvykle posouvá ve vodicích lištách nebo po nerezových lankách. Nejsou zde tedy napínací ramena. Baldachýn je možné navrhnout tak, aby byl schopen pokrýt povrchy nejrůznějších tvarů a velikostí. Zejména u zimních zahrad je téměř nezbytný, protože jinak by se ve slunných dnech letních měsíců interiér proměnil ve skutečné peklo.

Kazetová markýza Armony 3000 se montuje na stěnu nebo strop zavěšením markýzy na dvě a více konzol. Maximální šířka může dosahovat 7 m, vyložení 3,6 m (SOLAR TECHNIK).Dalším prvkem sloužícím k zastínění jsou tzv. slunolamy – buď svislé, nebo vodorovné. Jsou pevné předsazené, nebo naklápěcí (polohovací). Svislé slunolamy představují jakési kolejnice upevněné do fasády, v nichž jsou vodorovně uchycené tenké kovové lamely s důkladnou protikorozní ochranou. Jinou variantou tohoto řešení jsou horizontální slunolamy. Jde o konzoly, které z fasády vyčnívají vodorovně. V nich pak jsou buď pevné, nebo natáčecí kovové lamely. V případě pohyblivého řešení je možné nastavením úhlu lamel regulovat množství pronikajícího světla. Ovládání lze opět řešit podobně jako u markýz: ruční, motorové, dálkové, prostřednictvím čidel, časových spínačů, automatiky s různými programy atd.

Jakousi obdobou žaluzií, jenže s poněkud odlišnou funkcí, jsou takzvané usměrňovače světla. Jde o systémy kovových nebo skleněných lamel upevněných na vnější fasádě, jejichž základním úkolem není bezprostředně stínit, ale usměrňovat světlo žádoucím směrem. Mohou být pohyblivé i nepohyblivé. Umožňují především dostat více světla tam, kam by za normálních podmínek neproniklo.

text: Jan A. Novák, foto: archiv firem

Zahradní kompozice se stromy

Sluníčko si majitelé užijí především na nové terase nad garáží. Hlavní vchod do domu na severní straně je spojen s garáží zpevněnou plochou z kamene (pískovec). Záhon při vstupu stíněný domem a stromy bude osázen bujnými kapradinami (Matteucia struthiopteris, Dryopteris dilatata, Osmunda regalis) v kombinaci s teple červenou čechravou (Astilbe arendsii ‚Feuer‘). Žumpu zakryjí oblázky, které se dají snadno odhrnout z víka.

PŘÁNÍ MAJITELŮ

Zahrada o ploše 1 000 m² v nadmořské výšce 430 m byla založena ve 30. letech minulého století, ale utrpěla rekonstrukcí domu. Je tu několik 70letých ovocných stromů a jílovitá zamokřená půda. Zahradu hodlají majitelé užívat k aktivnímu i pasivnímu odpočinku, chtějí tu grilovat, v boudě zabydlet velkého psa a potřebují rezervní místo pro parkování auta. Ze severozápadu chtějí být chráněni zelení.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Návrh vstupní partieCesta ústí do plochy vjezdu do garáže a do nezastřešeného stání aut, které je zpevněné plastovou zatravňovací dlažbou vyplněnou drobnými oblázky.

Stávající betonové dlaždice doporučujeme nahradit přírodním kamenem. Betonové tvarovky, které zpevňují svahy u vjezdu do garáže a terasy, budou zakryty popínavkami – břečťanem (Hedera helix) ze severu a přísavníkem (Parthenocissus tricuspidata) z jihu.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Současný pohled na zanedbanou zahradu u nově zrekonstruovaného rodinného domu.Místo pro odpočinek

Odpočinková část zahrady začíná na slunné terase přilehlé k obytné části domu. S ostatními partiemi ji spojují kamenné schody a šlapáky, které vedou až ke kompostéru s organickým odpadem (v severovýchodním rohu na vsakovací jímce) a grilovacímu zákoutí s ohništěm. Místo pro grilování bude v jižním cípu (pískovcové desky volně položené do pískového lože se spárami prorostlými kobercem z úrazníku – Sagina subbulata).

Posezení chrání stříhaný plot z habrů (Carpinus betulus) nebo tisů (Taxus baccata). Přímo proti schodišti bude z boudy ve stínu stromů hlídat dění v kuchyni pes. Svah od terasy bude měkčeji vymodelován, aby mohl zůstat zatravněný a děti si na něm užily sáňkování. Odpočinkovou část oddělí od stání pro auto volně rostoucí živý plot z kvetoucích keřů (Kolkwitzia amabilis, Weigella hybrida ‚Eva Rathke‘, Deutzia gracilis).

Spousty barev

Plán zahrady: 1) dům, 2) terasa, 3) hlavní vstup, 4) vjezd do garáže, 5) stání pro auto, 6) kamenné schody, 7) stávající betonové prefabrikáty, 8) studna, 9) štěrková (oblázková) plocha, 10) zpevněná plocha kolem ohniště, 11) pískovcové šlapáky, 12) bouda pro psa, 13) kompostér schovaný za kvetoucími keři, 14) stávající stromy, 15) skupiny stávajících stromů, 16) navrhovaný strom, 17) stříhaný živý plot, 18) skupina keřů, 19) zatravněný svah, 20) trvalkový záhon, 21) jarní druhy květin, 22) rekreační trávník, 23) popínavé rostliny.Stávající ovocné dřeviny na jihu podsázíme půdopokryvnými rostlinami – barvínkem (Vinca minor), břečťanem (Hedera helix), hluchavkou (Lamium maculatum) – a cibulovinami. Betonovou studnu s pumpou obroste břečťan (Hedera helix). Kout u terasy je vyplněn záhonem denivek v teplých oranžových tónech (Hemerocallis hybrida ‚Naranja‘) se solitérní, smetanově kvetoucí udatnou (Aruncus dioicus).

Volné plochy trávníku zpestří dva štíhlé stromy: u domu habr (Carpinus betulus ‚Columnaris‘) a u ohniště dub (Quercus robur ‚Fastigiata‘). Západní roh domu jsme změkčili záhonem hortenzií. Travnatý svah bude i tady zmírněn a na západě bude zahradu chránit živý plot z habru nebo tisu. Tato stěna vybíhá po obou stranách do zahrady, aby ji lépe izolovala od hluku, vedle ní jsou stávající stromy a nové úzkokorunné lípy (Tilia cordata ‚Rancho‘).

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Současný pohled na zanedbanou zahradu u nově zrekonstruovaného rodinného domu.Užitečný koutek

Stávající porost ovocných stromů po obvodu dotvářejí okrasné stromy – buk a jeho červenolisté odrůdy (Fagus sylvatica) a javor (Acer pseudoplatanus ‚Purpuascens‘). Místo záhonů radíme pěstovat bylinky v terakotových květináčích přímo na slunné terase co nejblíže kuchyni. Záhon při jižní hranici pozemku může být doplněn lesními jahodami (Fragaria vesca), po konstrukci u terasy může šplhat velkoplodá ostružina. Malina či rybíz se dají vysadit třeba k betonové zídce u travnatého svahu.

text: a návrh: Jitka a Tomáš Gabrielovi

NEXT DESIGN DOOR – soutěž pro studenty

Odpovědi na tyto otázky hledá už více než dvacet let firma NEXT, která řeší obě funkce dveří současně. Vyměňte své staré dveře za nové, bezpečnostní, které budou mít zároveň zajímavý, originální design, protože dveře Next umožňují obrovskou variabilitu. Firma se rozhodla, že dá šanci mladým výtvarníkům a designérům podílet se tvorbě limitované řady bezpečnostní dveří. Proto vyhlásila soutěž NEXT DESIGN DOOR 2012 s mottem „Bezpečný design – staň se tvůrcem limitované série bezpečnostních dveří NEXT“. Výsledkem soutěže budou unikátní a kreativní designové dveře v plné kvalitě 3. a 4. bezpečnostní třídy.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

NEXT DESIGN DOOR - soutěž pro studentySoutěž NEXT DESIGN DOOR 2012 si klade za cíl přijít s jedinečným designem bezpečnostních dveří. Variabilitě a originalitě se meze nekladou. Soutěž nenápadně odstartovala 15. února 2012 na webových stránkách společnosti. „Smyslem soutěže je dát příležitost plnoletým studentům tuzemských středních a vysokých škol zaměřených na design a architekturu k vytvoření kreativního návrhu bezpečnostních dveří, případně designu jejich příslušenství (kukátko, práh, obložení bezpečnostních zárubní, poštovní schránka, zvonek, zarážka dveří apod.) pro naši firmu dle jasně daných technických parametrů,“ upřesňuje Ivan Pavlíček, ředitel společnosti NEXT.

Celá soutěž má dvě části. Internetové hlasování veřejnosti, jehož vítěz získá Apple iPad 2. V odborném hlasování potom vybere porota z deseti finalistů tři nejlepší práce, jejichž autoři si mezi sebe rozdělí finanční odměnu. Absolutně nejlepší návrh pak firma NEXT plánuje převést v prototyp, který bude vystavovat na letošním ročníku Designbloku v Praze.

Více článků z rubriky INTERIÉR najdete na www.dumabyt.cz.

Porota složená z odborníků z řad designu i odborných médií

Studenti mají možnost zasílat své návrhy dle stanovených podmínek, které jsou i s přihláškou k dispozici na www.next.cz od 15. února do 15. dubna 2012. Porota, která bude návrhy posuzovat je složená z odborníků z řad designu i odborných médií. Jedním z porotců je např. Ing. arch. Kamila Douděrová, která mimo jiné už několik let účinkuje v pořadu Jak se staví sen.

Výsledek veřejného hlasování a výsledky hlasování odborné poroty budou zveřejněny nejpozději do konce června 2012 na webových stránkách.

text a foto: www.mujdum.cz, www.next.cz

Bydlení v oblíbeném prototypu

Zuzana je oblíbeným typovým domem od firmy RD Allstav. Navštívíme dnes tu, která byla první a dala tomuto typu vzhled i dispozice. Začalo to obvyklým scénářem. Mladá rodina se dvěma dětmi toužila po bydlení ve vlastním domě, kde by bylo dost místa i pro budoucího benjamínka.

Zděděný pozemek, za jehož plotem začínají brdské lesy, je zprvu příliš nenadchnul, působil jako místo, kde lišky dávají dobrou noc. Po zvážení všech pro a proti se zde nakonec stavět rozhodli. Devizou tohoto místa je dostatek soukromí, jaké by jim neposkytl žádný satelit.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ

Typový dům podle vlastního návrhu

Střecha je tradiční sedlová s dřevěným krovem, krytá taškou Bramac. Střešní konstrukce jsou dimenzovány na zatížení sněhem až 1,0 kN/m², za příplatek dodá firma střechu s hodnotou pro větší zatížení.Druhá etapa cesty za bydlením pokračovala hledáním vhodného domu a stavební firmy. Následující rok jezdili po výstavách a vzorových domech, až je oslovil kvalitně zpracovaný katalog dřevostaveb firmy RD Allstav, která v té době působila především v Německu a na našem trhu se teprve prosazovala. Tak se stalo, že investoři byli sami sobě i projektanty a navrhli si kompletně celou dispozici (kromě technických instalací).

Tím, že byli u nás mezi prvními, nebyl ještě určen standard vybavení a investoři si je vybírali sami, ale možnosti průběžně konzultovali s pracovníky firmy. „Všichni včetně samotného majitele se nám věnovali a pomáhali nám řešit každý technický problém, a to už před podepsáním smlouvy,“ vzpomínají na počátky stavění.

Na celkovou konstrukci třicetiletou záruku

Bíle lakovaná kuchyňská linka s masivními úchytkami je moderní variací na kuchyňský nábytek dřívějších dob s rámovými dvířky a propracovanými detaily.Dům byl kompletně postaven za sedm měsíců, základovou desku v tomto případě zhotovila místní firma, ovšem za důkladné kontroly pracovníků RD Allstav. V současnosti, kdy už je dům Zuzana zaběhnutým typem, probíhá jeho výstavba rychleji (kompletní realizaci na klíč do 6 měsíců) a poskytuje na stavbu tříletou a na celkovou konstrukci třicetiletou záruku.

Co se týče samotné výstavby domu, vsadili investoři na jistotu a vymínili si, že dům bude stavět parta, která staví domy v Německu. „Předpoklad, že obstála v konfrontaci s německým perfekcionalismem, se ukázal velmi správným. Nejenže řemeslníci pracovali naplno a končili za tmy, ale přicházeli i s různými dílčími řešeními. Tak si představujeme individuální přístup ke klientům.“

Majitelé v domě spokojeně bydlí už osmý rok a oslovili RD Allstav, aby jim postavil garáž s přístřeškem z betonového polotovaru, který si zakoupili. Přestože se firma specializuje na dřevostavby, poradila si i s touto výstavbou na jedničku a nová stavba zcela koresponduje s domem.

Ozvěny severu i Francie

Výrazná žlutá omítka, která se odráží od zelené masy stromů spolu s bílým nátěrem dřevěných částí přiznaného krovu a sloupů propůjčuje domu trvale letní vzhled, pozitivně nalaďující jeho obyvatele i v ostatních obdobích roku.Otevřená dispozice obytné části v přízemí a vybavení inspirované Francií vytvářejí spolu se severským vzhledem exteriéru zajímavý stylový kontrast.

Dřevěný nábytek evokuje atmosféru Provence, staré stolky od šicích strojů a květinové a patchworkové potahy či litinová kamínka s prosklenými dvířky přispívají k maximální útulnosti interiéru, který dotvářejí i drobnější grafiky od českých výtvarníků.

Podlaha z exotického dřeva tigerwood je v praktickém tmavém odstínu magnum. Dominantou domu je bukové schodiště, mořené do obdobného odstínu jako podlaha.Nejen vzhled, ale i praktičnost je v domě znát na každém kroku. V podkroví postačují francouzská okna namísto balkónu, jehož funkci přebírá venkovní terasa krytá prodloužením střechy. Dvě koupelny a v patře samostatné WC, které si vymínil pán domu, zajišťují bezproblémový provoz pětičlenné rodiny především v ranní špičce. Také tři samostatné dětské pokoje nebývají ani ve velkých domech samozřejmostí ke škodě nejmladších obyvatel. V tomto domě jim však rozhodně nedostatek soukromí nehrozí.

Ani rodičům, kteří mají svou ložnici, i když ji s nimi zatím užívá nejmladší syn a trvale i psí člen rodiny. Praktická jsou v neposlední řadě i kamínka, která neslouží jen k pohodovému účinku při sledování ohňového představení, ale i k přitopení mimo topnou sezónu nebo jako záloha, kdyby byla náhle přerušena dodávka elektrické energie. Jediné, co by snad majitelé dnes uvítali, by bylo prodloužení obytné části ještě tak o metr.

text: Jitka Pálková, foto: Robert Virt

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha 84,6 m2
Užitková plocha 165,6 m2
Konstrukční řešení dřevostavba na základové betonové desce, obvodové stěny: rámová konstrukce z lepených hranolů, sendvičové panely na bázi dřeva (Fermacell) s izolací z vnější strany samozhášivým polystyrenem GREYWALL 100 mm a dále minerální izolací 16 0 mm, dokončené vnější omítkou o tloušťce 3  mm, celková standardní tloušťka 270 mm (součinitel prostupu tepla U = 0,19 W/m²K, u stěny 300 mm U = 0,14), vnitřní stěny ze sendvičových panelů na bázi dřeva o celkové tloušťce cca 150 mm s minerální izolací 40 mm dokončené sádrokartonem, strop: dřevěná konstrukce z lepených hranolů, podhled z laťového roštu dokončený sádrokartonem, v obývacím pokoji palubky a dřevěné trámy, horní záklop podlahovky tloušťka 27 mm, vnitřní schodiště bukový masiv mořený
Střecha sedlová, klasický dřevěný krov, krytina Bramac moravská taška plus, přesahy střechy řešeny dřevěnými palubkovými podhledy ošetřenými bílým nátěrem
Výplně otvorů vchodové dveře dřevěný masiv, okna plastová Veka, střešní okna VELUX, interiérové dveře dýhované s obložkovou zárubní, plné i prosklené kaleným sklem
Podlahy anhydritová stěrka, dlažba, masivní podlaha tigerwood magnum, koberce
Vytápění elektrický kotel, podlahové v přízemí a koupelně, v podkroví radiátory, v obývacím pokoji navíc litinová kamínka

Kontakt

RD Allstav, s. r. o.
Chotýšany 108
tel.: 317 850 900
www.allstav.cz

Obrana před hlukem v domě

Tam, kde ještě donedávna „burácelo“ jen ptačí cvrlikání, se dnes spouští neustálá hluková clona. Na civilizační hluk si lze zvyknout do té míry, že jej přestáváme vnímat, je-li ovšem ještě okořeněn italskou domácností v sousedství, pak se o tzv. „návyku na hluk“ dá hovořit jen stěží.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Dům jako zesilovač

TI 140 je izolace z minerálních skleněných vláken. Dodává se v rolích o šíři 625 mm, což odpovídá obvyklé osové vzdálenosti svislých profilů sádrokartonových příček. Cena 68 Kč za metr čtvereční bez DPH v tloušťce 40 mm (KNAUF INSULATION).Rušivý hluk k nám ovšem neproniká jen zvenčí, ale šíří se i zevnitř. Stačí jeden dospívající potomek, který se aktivně věnuje hudbě, a rázem se v kategorii asociálních sousedů můžeme ocitnout také. A co taková tatínkova dílnička v suterénu nebo kutilské úpravy interiéru za pomoci příklepové vrtačky? Někdy stačí i hlasitější návštěva či puštěné rádio, aby to okolí vnímalo jako útok na své soukromí a zasloužený klid.   Vtip je v tom, že často nemusí být na vině ani příliš vysoká hladina decibelů. Zvuk se totiž šíří podle svých vlastních zákonů a důležitou roli v tom sehrává konstrukce domu a použité materiály. Při stavbě nového rodinného domu lze požadavky na maximální snížení pronikajícího hluku dovnitř či hlukovou izolaci jednotlivých místností domu zahrnout již do projektu. Horší je to v případě, že kupujeme starší byt či nemovitost. Ale ani pak ještě není nic ztraceno.

Šíření zvuku

Pro zajištění akustické izolace vnitřních příček s kovovou nebo dřevěnou konstrukcí se TP 115 vkládá do dutiny mezi sádrokartonovými deskami. Cena 66 Kč za metr čtvereční bez DPH v tloušťce 40 mm (KNAUF INSULATION).Zvuk se šíří v zásadě dvěma způsoby: vzduchem a stavebními konstrukcemi. Vzduchem se šíří především řeč, zpěv, hlasitě puštěné vysílání, hudba apod. Stavebními konstrukcemi pak zvuky vznikající naší činností – například často podceňovaný kročejový hluk. Dále sem patří bouchání dveřmi, šoupání nábytkem, ale i vrtání a přibíjení hřebíků. Zajímavou vlastností zvuku je totiž také fakt, že se snaží šířit do všech stran. Stavební konstrukce pak často působí jako přenašeč rezonancí. Stěny a příčky by sice vzhledem ke své tuhosti a hmotnosti mohly pohlcovat značnou část zvuku, ale je to také otázka jejich technického řešení a zapojení do celkové konstrukce domu.

Často naopak fungují jako velké rezonanční desky. Za vysokou hmotnost postačující k významnému tlumení hluku můžeme považovat stěnu s váhou přesahující 40 kg/m².   Pokud daný materiál izoluje dobře tepelně, bude pravděpodobně dobře izolovat i zvukově. Nový dům bývá vůči vnějšímu prostředí dobře tepelně a tím i zvukově odizolován. Tepelnou izolaci však neřeší vnitřní přepážky, natož pak vnitřní dveře, čímž trpí i izolace zvuková uvnitř domu.

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz.

Podlahový decibeložrout

Aplikace odhlučovacího systému weber.sys acoustic je rychlá a pochozí již po 12 hodinách. Součástí systému je izolační role o tloušťce 3 mm, zvukový útlum pak dosahuje až 18 dB. Při celkové tloušťce systému 8 mm je systém ideální i do panelových domů (WEBER-TERRANOVA).Pokud nestavíte novostavbu, můžete jen stěží ovlivnit „váhu“ – tuhost stavebních konstrukcí. Podobné je to i s konstrukcí podlahových a stropních „sendvičů“ ovlivňujících kročejovou izolaci. Dnešní trh ovšem nabízí několik variant, jak své bydlení i vztahy s okolím jednoduše vylepšit.

Začněme od podlahy. Přenáší totiž zvuk nejenom pod sebe, ale při nedostatečné boční izolaci i do stěn, které ho jako rezonanční desky posílají dál. Odizolovat dodatečně podlahu je velký problém, protože to v podstatě předpokládá její demontáž. Naštěstí lze použít i jiné prvky, a to dodatečné. Zásadní novinkou v tomto smyslu je systém weber.sys acoustic, který dokáže snížit průnik zvuku o unikátních 18 až 25 dB. Je to obdivuhodné číslo, vezmeme-li v potaz, že v bytových domech jsou požadavky na zvu­kovou izolaci místností 52 dB a u obvodové konstrukce 56 dB. Systém je určen jak pro novostavby, tak i pro rekonstrukce podlah ve starších domech.

Venkovní hluková zátěžPoužívá se pod dlažbu, ale hodí se i pod jiné tvrdé nášlapné vrstvy. Jedinečný je v poměru tloušťky k odhlučňovacímu výkonu: 8 mm tohoto systému (+ dlažba nebo jiná nášlapná vrstva) dokáže ubrat 18 dB! Použití speciálního odlehčeného lepidla může přispět ke zvýšení zvukověizolačních vlastností až na zmíněných 25 dB. Systém je komplexní a skládá se z akrylátové lepicí hmoty, „rohože“ akustické izolace weber.sys acoustic (tloušťka 3 mm!), spojovacích koutových pásů (pro zabránění přenosu zvuku do stěn), distančních tělísek, ztužující nivelační malty, lepidla na dlažbu a spárovací hmoty. Nezanedbatelnou výhodou tohoto systému je snadná a rychlá aplikace během několika hodin.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Tenké tlusté stěny

Podobným systémovým „průlomem“ jsou předsazené sádrokartonové stěny Rigips, které dokážou zlepšit stávající zvukový útlum až o 12 dB. Dalšími přednostmi jsou pouze 7,5 cm tloušťky a v neposlední řadě také to, že předsazená sádrokartonová stěna je hotová za jeden den. Srovnatelná stěna z cihel stavěná klasickou cestou by trvala 7 dní. Jednoduchý je také princip montáže: desky se jednoduše upevní do hliníkových profilů. Princip je založen na přijímání zvukové energie (deska působí jako absorpční membrána) a její destrukci, kdy se zvuk tříští mezi rezonující 12,5 mm silnou sádrokartonovou deskou a minerální izolací Isover Piano, kterou je dutina systému vyplněna.

Předsazené sádrokartonové stěny RigipsKromě předsazených stěn nabízí Rigips, Knauf a další firmy sádrokartonové příčky, jejichž konstrukce je určena k maximálnímu útlumu pronikajícího zvuku. V jejich prospěch mluví rozdíl v hmotnosti v porovnání s klasickou příčkovou cihlou. Sádrokartonový systém je lehčí, aniž by to ubralo na jeho schopnosti tlumit zvuk – naopak můžeme říci, že je ještě účinnější.

Útlum cesty vzhůru

Vzhledem k tomu, že zvuk se šíří na všechny strany, je nutné odizolovat i strop. Dodatečná systémová řešení pro byty a rodinné domy nejsou na trhu běžná. Je přece jenom trochu neobvyklé dodatečně odhlučňovat strop „zevnitř“. K tomuto účelu lze ovšem velmi elegantně uzpůsobit řadu systémů nabízených především pro větší prostory a místnosti sloužící k pracovním účelům. Jde o speciální podhledové systémy založené na děrovaných sádrokartonových deskách (Rigips), které účinně snižují hladinu zvuku pronikající stropem.

Zajímavé jsou vlastnosti, které ovlivňují pohltivost zvuku u těchto systémů:

Základní limity pro venkovní hluk■ velikost otvorů: při stejném podílu otvorů má deska s větším množstvím malých otvorů lepší pohltivost ve vyšších frekvencích

■ výška svěšení: velké výšky vedou k dobré pohltivosti u nízkých frekvencí, střední – ve středních frekvencích a malé výšky svěšení pozitivně ovlivňují pohltivost ve vyšších frekvencích

Základní limity pro vnitřní hluk■ dodatečná minerální izolace: dodatečná vrstva minerální izolace zlepšuje pohltivost v nízkých frekvencích. Měla by být aplikovaná vždy do podhledů s nízkým svěšením (stejně jako u předsazených stěn)

■ akusticky účinná textilie (vlies) – podhledy s touto textilií jsou dostačující ve všech prostorách, kde je hluk způsobován lidským hlasem. Typů a variant desek je nabízeno velké množství v nejrůznějších kombinacích velikostí a množství děr, stejně tak jako formátu desek a jejich tvarů zaručující možnost optimálního propojení funkčních a estetických vlastností. Týká se to například značek Rigitone, Gyprone Big Quatro, Gipstone, Dexon a dalších.

text: Stojan Černodrinski, foto: archiv firem

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025