Skip to content

Blog

Inspirace pro krásnou zahradu

Inspirativní výsadba

Do pracné výsadby se pustili dva mladí lidé, kteří ovšem nejsou žádní amatéři: sami totiž vlastní zahradnictví. A tak je jejich soukromá zahrada vlastně vstupní vizitkou pro zákazníky. Najdeme tu celou řadu okrasných konifer, kvetoucích trvalek a množství půdopokryvných rostlin, plazících se mezi vkusně začleněnými kameny.

celý text

Inspirativní výsadbaCelý prostor nabízí v celku i jednotlivostech úchvatné pohledy. Každá partie nabízí nový působivý obraz. Dřevěná palisáda je vkusným řešením předělů prostoru, praktická drcená borka dává vyniknout odlišnostem rostlin.

Verdikt

Zahrada je důkazem mimořádné citlivosti a moderního vztahu k okrasným výsadbám a přírodě vůbec.

Zelené sochařeníZelené sochaření

Charakter zahrady jednoznačně určují jehličnany stříhané do rozličných tvarů a velikostí a sezazované do skupinek kombinovaných z různých druhů. Většina z nich pochází z náletů z blízkého lesa a své ušlechtilé tvary získala díky nůžkám šikovných majitelů. Také kámen pochází z okolních polí a remízků. Vodní prvky zahradu obohacují o další dimenzi, v kombinaci s kamennými zídkami a stříhanými stromky vytvářejí středomořskou atmosféru.

SLOVO ARCHITEKTA

Jiří Prouza

Zahrada má osobitý styl, ve kterém se dají vystopovat vlivy dvou kultur – japonské a evropské. Celkově vzbuzuje pocit čistého a velkorysého prostoru. Intenzivně tvarované dřeviny u nás sice nejsou tradiční, ale pokud jsou takto mistrně zvládnuté, přinesou do zahrady oživení v podobě nezvyklých až fantazijních struktur.

Verdikt

Zahrada působí uceleným a příjemným dojmem a nenásilně přechází v okolní přírodu. Tvarování je ukázkou mistrovské práce a svědčí o neobyčejné fantazii majitelů.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Zahrada jako omalovánky

Zahrada jako omalovánkyOkrasná a zároveň užitková zahrádka s nízkým venkovským plůtkem. Letničky, trvalky, bylinky, zelenina…, to vše umně a úhledně uspořádáno v rabátcích ohraničených přísně stříhaným buxusem. Osázeno s citem pro barvu a dobrou znalostí vzrůstu a tvaru rostlin. Drcená borka zabraňuje růstu plevele a usnadňuje tak poměrně náročnou údržbu zahrádky.

Verdikt

Pěstování plodin nemusí znamenat slámu čouhající z bot.

Romantická zahrada u řeky

Romantická zahrada u řekyŘeka, gotický most a les tvoří hranice pozemku, samotná zahrada je vlastně jen úzký pás vedle domu, který se rozšiřuje směrem dolů k řece. Kamenné schodiště je páteří zahrady, stupňovitě je terén řešen zídkami a vyvýšenými záhonky. Vše je z břidlice, která se v těchto místech už od dob císaře Karla IV. těžila. Náplavka s košatou vrbou a skromnou lavičkou vybízí k posezení. Rychle rostoucí psí víno zakrývá zčásti zahradu před nevítanými pohledy kolemjdoudích a na podzim obdaří pohledem na řetězce rudých lístků.

Verdikt

Pozemek je kvalitně členěn zídkami z břidlice, takže vzniklo několik odlišných zón, umožňujících různé aktivity.

SLOVO ARCHITEKTKY

Jana Pyšková

Zahrada u řeky mě vzala za srdce: přestože nikdo z rodiny nemá odborné zahradnické vzdělání, vypadá báječně. Je to tím, že majitelka i její rodina mají vztah k místu, cit pro přírodu, milují řeku, která je nejspíš nabíjí energií, nebo naopak uklidňuje, a obyčejný cit pro krásu. Velmi dobře je tu použit kámen a upraven terén.

Zahrada s vůní OrientuZahrada s vůní Orientu

Žádná špatná napodobenina, ale zdařilá inspirace východním zahradním uměním. Vše je vkusné, citlivě a velmi pečlivě dotažené do posledního detailu, a přitom zahrada nikomu nevnucuje falešnou představu, že je v Kjótu. Je s podivem, že malý prostor majitele nelimitoval ve výběru rostlin – jen je musí pravidelně „umravňovat“ řezem do vejčitých, kulovitých či obláčkovitých tvarů. Zahradu zpestřuje jezírko a krátký potůček, přes který vede můstek z kulatiny. Po něm lze snadno dojít na skryté místo, kde se dá tajně a nerušeně přemýšlet či meditovat.

Verdikt

Vzpomínky na zahrady Dálného východu jsou vkusné a nenásilné.

SLOVO ARCHITEKTA

Jiří Prouza

Zahrada má pozitivní náboj zejména díky množství bujné zeleně. Důležitým prvkem jsou kvalitní vzrostlé stromy, které tvoří dokonalou kulisu pro vlastní mikrosvět zahrady. Do malého prostoru se podařilo vtěsnat nejen řadu pěkných detailů, ale i zklidňující plochu trávníku.

text: Lucie Martínková, foto: Lucie Martínková, Jana Pyšková, Jiří Prouza, Vilém Flenders, Alena Hrbková a archiv

Stavební právo: Někdo se dívá…

Otázka

Nemohl by mi někdo poradit, jak napsat odvolání proti rozhodnutí o umístění stavby rodinného domu na sousedním pozemku? Pozemek je o výměře cca 540 m2 a zamýšlený dům bude o půdorysu 21 x 11 m se třemi bytovými jednotkami a kancelářemi. Děsím se, že když vyjdu na zahradu, budou se na mě dívat lidé z tohoto domu, neboť všechna okna s balkony jsou na ni směrována. Poradíte mi, kde sehnat kontakt na právníka, který dělá stavební právo?

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Odpověď

Zřejmě máte na mysli zastoupení některým z advokátů. Na www.SeznamAdvokatu.cz jistě najdete kontakt na někoho, kdo vám odvolání kvalifikovaně napíše. Záleží-li vám na věci, rozhodně se do toho nepouštějte sama. Náš právní systém je dnes totiž natolik nepřehledný, že se v něm laik jen těžko orientuje. Vždyť v dnešním stavebním právu se často neorientují ani ti, kdo s ním denně přicházejí do styku. Dlužno však na jejich obranu podotknout, že za to ani nemohou, vzhledem k jeho nepřehlednosti a řadě nových právních institutů, jejichž skutečný obsah se teprve formuje soudní judikaturou.

Z dotazu plyne, že máte obavy z „koukání“.  Jde o typickou občanskoprávní námitku, na jejíž způsob řešení v průběhu územního řízení pamatuje ustanovení § 89 odst. 5 zákona číslo 183/2008 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), dále jen „stavební zákon“. Podle něho o námitce, o které nedošlo k dohodě mezi účastníky řízení, stavební úřad rozhodne na základě obecných požadavků na výstavbu, obecných požadavků na využití území, závazných stanovisek dotčených orgánů nebo technických norem, pokud taková námitka nepřesahuje rozsah jeho působnosti. Nedošlo-li k dohodě o námitce občanskoprávní povahy, stavební úřad si o ní učiní úsudek a rozhodne ve věci; to neplatí v případě námitek týkajících se existence práva nebo rozsahu vlastnických práv.

Námitky týkající se obtěžování pohledem se rozhodně nedotýkají otázek samotné existence práva nebo rozsahu vlastnických práv, a právě proto je v souladu s výše citovaným ustanovením k jejich posouzení a rozhodnutí o nich příslušný stavební úřad. Ten o nich přitom musí rozhodnout nejen v kontextu obecných technických předpisů (vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, vyhl. č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby), ale i § 127 občanského zákoníku.

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz.

Okna za nic nemohou

Podle § 127 odst. 1 občanského zákoníku se vlastník věci musí zdržet všeho, čím by nad míru přiměřenou poměrům obtěžoval jiného nebo čím by vážně ohrožoval výkon jeho práv. Proto zejména nesmí nad míru přiměřenou poměrům obtěžovat sousedy hlukem, prachem, popílkem, kouřem, plyny, parami, pachy, pevnými a tekutými odpady, světlem, stíněním a vibracemi. Právně významné přitom mohou být i tzv. imateriální imise, např. za určitých okolností i obtěžování pohledem, o němž se v podstatě zmiňujete. Za imisi však nelze považovat pouhou samotnou možnost nahlížení z oken do oken v sousední budově nebo z oken na pozemek či z pozemku na pozemek, zejména jde-li o budovu umístěnou v souvislé zástavbě.

Aby bylo možno obtěžování pohledem považovat za imisi, muselo by jít o mimořádnou situaci, při které by bylo soustavně a závažným způsobem narušováno soukromí vlastníka nebo uživatele sousední nemovitosti; zpravidla by šlo o případy, kdy vlastnické právo by bylo zneužíváno k nahlížení do sousední nemovitosti za účelem narušování soukromí sousedů. Při posuzování takovéto věci je ale třeba přihlížet k oprávněným zájmům všech účastníků řízení, takže obecně nelze ukládat těm, kdo mají faktickou možnost nahlížet do cizích oken, zahrad apod., aby provedli taková opatření, kterými by tuto možnost vyloučili, respektive jen z těchto důvodů možného „koukání“ zamítat návrhy na umístění staveb.

Ostatně samotná okna právo na soukromí vůbec nenarušují. Proto také obvykle nelze žadateli o vydání rozhodnutí o umístění stavby nevyhovět jenom proto, že z oken stavby bude vidět na sousední nemovitosti. V souladu s dlouhodobě respektovanými zvyklostmi je naopak na tom, kdo se cítí být obtěžován pohledem, aby provedl opatření, která by tomuto obtěžování zabránila. Tomu odpovídá praxe pořizování záclon, závěsů, žaluzií, neprůhledných plotů atd.,těmi, kdo nechtějí být takto obtěžováni, nikoliv těmi, kdo by mohli do domů, příp. jiných nemovitostí nahlížet (viz např. rozsudek Nejvyššího soudu České republiky sp. zn. 22 Cdo 1629/99, dostupný na www.nsoud.cz).

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

V městě se pohledům neubráníte

V rámci územního řízení si tak měl stavební úřad odpovědět i na otázku (pokud jste skutečně námitku obtěžování pohledem uplatnila), zda zamýšlená stavba, co do tvrzení o ztrátě soukromí a nerespektování osobnostních práv, se nedotkne vašich práv nad míru přiměřenou poměrům v intencích § 127 obč. zákoníku. Činí se tak formou tzv. správního uvážení. Jeho případné opomenutí by bylo vážným pochybením, jež by zatížilo zákonnost vydaného územního rozhodnutí takovou vadou, pro kterou by nezbývalo než je v odvolacím řízení zrušit a věc vrátit prvoinstančnímu správnímu orgánu k novému projednání a rozhodnutí.

Dlužno však zároveň poznamenat, že námitky podobného typu v zastavěné městské zástavbě obvykle nejsou úspěšné, neboť v ní jsou podobné případy zcela běžné (nemovitosti různých vlastníků jsou v přímých kontaktech). Ve městě prostě nelze dosáhnout, pokud jde o pohledy z oken na stavby či pozemky, úplného soukromí. Proti takovémuto „obtěžování“ se proto musí obyvatelé měst bránit sami, např. výsadbou křovin, pergolami atd.

text: Jaroslav Recht, ilustrace: Pavel Dufek

Schodiště dominantou interiéru

Točité, segmentové, bočnicové nebo obložené betonové schodiště. Základní čtyři typy schodišť, ze kterých můžeme vybírat do svých interiérů. Správná volba schodiště, jeho správné umístění a realizace nejsou rozhodně nic jednoduchého, a proto se zde určitě vyplatí odborná rada projektanta či specializované odborné firmy.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Co právě „frčí“

Ukázka atypického schodiště (SMIPE)Dnešní trend stylu schodišť je jasně dán – jednoduchost, vzdušnost a lehkost. Nejčastěji je volen přímý typ schodiště, který je nejen tvarově jednoduchý a čistý, ale designérům umožňuje zaměřit se na volbu dílčích materiálů na schodnice, podstupnice či zábradlí.

Díky barevné i tvarové rozmanitosti dnešních materiálů se schodiště může stát malým uměleckým dílem.

Lomené schodiště

Prostorové důvody nás ovšem mnohdy donutí k volbě lomeného schodiště. Ani zde se nemusíme omezovat na jedno řešení, můžeme zvolit schodiště do tvaru písmen L, S či U. Lomená otevřená schodiště často slouží jako hlavní vstupní prostor do historických objektů, do recepcí nebo veřejně přístupných interiérů a velkých luxusních vil, kde působí jako skutečná dominanta vstupních hal. Především praktické je pak malé točité schodiště, které vyřeší téměř každý problém s prostorem, neboť zabere nejmenší počet čtverečních metrů – také je však nejméně pohodlné.

Více článků z rubriky INTERIÉR najdete na www.dumabyt.cz.

Mít svůj styl

Schodiště jako ulité na míru prostoru (Atyks, dodává J.A.P.)Samostatnou kapitolu tvoří materiály, které propůjčí schodišti osobitý styl. Tradičním materiálem je dřevo, které interiéru dodává přírodní atmosféru a s nímž rozhodně nic nezkazíte. Celodřevěná schodiště však z pohledu bytového designu působí plně, někdy až těžkopádně, a nejčastěji jsou proto využívána v klasických či dobových interiérech. Ovšem i zde je možné odlehčení subtilnějším kovovým typem zábradlí či volnými schodišťovými stupni bez podstupnic, kotvenými do boční schodnice. Snad jedna z mála výtek, která směřuje k funkčnosti dřevěných schodů, je všeobecně známý specifický zvuk vrzajícího dřeva.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Kovově chladné schodiště

Točité schodiště JAP 120 Shell (J.A.P.)Oblíbeným materiálem pro výrobu schodišť je také kov, který se dnes řadí mezi trendově nejžádanější. Kovová schodiště se vyrábí buď z povrchově upravované oceli a nebo nerezu. Jsou velice pevná a odolná, ale do interiéru vnášejí chladný, až průmyslový vzhled. Ten se dá zjemnit kombinací s tzv. teplými materiály, například dřevem. Mezi designové lahůdky bezesporu patří schodiště v kombinaci kovu a skla.

Dejte si obklad

Samostatnou variantou, která je typická pro betonové schodiště, je obklad dřevem či keramickou dlažbou. Rozhodneme-li se pro betonové schodiště, musíme předem vědět, že monolitická schodiště působí ve vzdušném typu interiéru jako těžký prvek. Navíc je během stavby hojně používáno řemeslníky, a tudíž je betonový podklad opotřebován dříve, než si jej stihneme obložit povrchovým materiálem. Ozdobou betonového schodiště bývá nejčastěji designové zábradlí a originální materiálové provedení nášlapů. S tímto typem schodiště se nejčastěji setkáme v rodinných domech jako s vedlejším, tzv. zadním schodištěm.

Můj dům doporučuje

Schodiště nemusí nutně plnit pouze spojovací funkci, jeho vhodné umístění zajistí také odstínění dvou prostorů. Dobrým tipem je například schodiště oddělující kuchyňskou část od obývací.

Schodiště jako šperk

Bočnicové schodiště s plošnou skleněnou výplní zábradlí (J.A.P.)Mezi další nestandardní designové prvky patří u schodišť například ocelová lana suplující zábradlí, podtrhující vzdušnost a lehkost celé konstrukce, dále kusy plechu nebo plastu, a to jak v ploše na zábradlí, tak i na stupních a podstupních.

Také tvrzené sklo je hojně používáno nejen na schodnice, ale i jako výplň schodišťového zábradlí. Není třeba dodávat, že v těchto případech jde skutečně o solitérní atypická schodiště, která naplno odráží spojení „individualita – osobnost – styl“.

Důraz na detail

Neopomenutelným detailem je bezesporu zábradlí. Podstatnou měrou se podílí na celkovém působení schodiště v interiéru, dokončuje jej stejně jako tečka větu.

Zábradlí může být umístěno jak vertikálně, tak horizontálně. Mezi vertikální členění patří například svislé tyče, které navíc opticky prostor výškově prodlužují, takže v interiéru sehrávají hned dvojí roli. Další možností, jak si pohrát s prostorem, jsou horizontální šikmé výplně, jež schodiště tzv. vyplní a opticky sníží.

Atypické točité schodiště Max (J.A.P.)Pokud máme málo místa, můžeme zajít do extrému a použijeme schodiště bez zábradlí nebo pouze s jednostranným zábradlím – jednoduchým madlem. Tato varianta je využívána nejčastěji v moderních loftových bytech nebo v exteriérech.

Zde je třeba zdůraznit, že tento typ schodiště je méně bezpečný a doporučuje se spíše pro uživatele samotáře nebo extravagantní osobnost odvážného ražení než například pro rodiny s malými dětmi.

text: Martina Rychetská, foto: archiv firem

Zahradní kalendárium na únor

Hned po nich by měly následovat petúnie a slaměnky rodu Craspedia. Semenáčky rostou pomalu a při pozdějším výsevu nestačí do výsadby patřičně narůst.

celý text

V zimě je čas těšit se z tropické nádhery bromélií.V zimě je čas těšit se z tropické nádhery bromélií. Většina hybridů, které se běžně prodávají, je vyšlechtěna do bytů a snadno snesou i suchý vzduch. V zimě jim dopřejte co nejvíce světla, netrapte je v temném koutě vedle televize. Po odkvětu stará listová růžice odumře, ale na bázi vyraší jedna nebo několik nových, proto rostlinu nevyhazujte, ale počkejte, než se objeví mladé výhony.

Únor a březen jsou obdobími nejsilnějšího kvetení orchidejí.Světloplaché orchideje

Únor a březen jsou obdobími nejsilnějšího kvetení orchidejí. Ačkoliv hybridy rodu Phalaenopsis vykvétají v průběhu celého roku, jaro je pro ně nejpříznivějším časem. Pozor na ostré jarní slunce, které začíná už za oknem pálit, Phalaenopsis je poměrně stínomilná rostlina a její listy jsou na přímé slunce citlivé.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Čemeřice (Helleborus)Nedočkavé čemeřice

K prvním květům kalendářního roku patří jednoznačně čemeřice (Helleborus). Poupata zakládá již na podzim, a pokud je zima mírná, rozkvétají první květy již v prosinci. Přijdou-li silnější mrazy, doba kvetení se posouvá na období zimních oblev nebo do předjaří.

text a foto: Romana Rybková

Izolační skla sníží náklady

Není sklo jako sklo, a platí to i o těch izolačních. I když se obecně dá říci, že je tvoří zpravidla dvě, pro vyšší účinek případně i tři tabule plochého skla, jejichž vzdálenost je vymezena různou šířkou distančního rámečku, existují mezi nimi rozdíly dané tím, zda mají izolovat především tepelně, akusticky, nebo chránit před palčivými paprsky. V prvních dvou případech hraje hlavní roli inertní plyn, který vyplňuje hermeticky utěsněnou komoru mezi skly. Pro ochranu před slunečním zářením je ovšem daleko podstatnější použití speciálních skel. Žádoucí redukce slunečního svitu procházejícího sklem lze přitom dosáhnout dvěma způsoby: jeho pohlcením a odražením.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Absorpční skla

Zimní zahrada s protislunečními izolačními skly typu SGG Planistar (IZOLAS). Tato skla spojují komfort, přirozené světlo a úsporu energie v každém ročním období (v zimě za vytápění, v létě za klimatizaci).Tato skla mají zvýšenou schopnost pohlcovat sluneční záření. Mezi absorpční skla se řadí plavená skla barvená v hmotě (např. Planibel, Antisun či Parsol). Jsou vyrobena stejným způsobem jako ploché sklo Float (čiré) a mají proto tytéž dobré mechanické vlastnosti. Podstatnou roli zde ovšem hraje zbarvení skla, které ovlivňují přísady přidávané do sklářského kmene.

Vedle tloušťky skla je právě jeho barva (bronzová, šedá, zelená či různé odstíny modré) rozhodující pro účinnou ochranu před slunečním zářením. Zbarvení skla selektivně redukuje záření ve viditelné a blízké infračervené oblasti. Nepříznivé působení slunečního záření se tak omezuje na minimum, zatímco světelný komfort zůstává z větší části zachován.

Vysoká absorpční schopnost skel ovšem přináší také riziko: tato skla jsou vystavena často velkým teplotním rozdílům mezi plochou skla a částí zabudovanou v rámu, což může vést až k prasknutí tabulí vlivem tepelného šoku. Proto výrobci doporučují používat tato skla vždy tvrzená. V současné době jsou již ovšem k dispozici i výkonnější varianty řešení v podobě multifunkčních skel – např. Thermobel Energy N/NT (viz dále).

Reflexní skla

Velkoplošné prosklení fasády je efektní, ale přímo vyžaduje použití protislunečních izolačních skel. Do fasády Reynaers CW 50 jsou vloženy dveře ze systému CS 86 HL.V tomto případě je dominantní vlastností skla schopnost záření odrazit. Může jít o zvýšenou reflexi záření či o kombinaci reflexe s absorpcí. Výběr reflexních skel je co do počtu značek výrazně širší: mezi nejvýznamnější patří Sunergy, Stopsol a Antelio. Tato skla se vyrábějí nanášením reflexní vrstvy oxidu kovu na bezbarvé nebo barevné sklo.

Také tady dochází k selektivní redukci slunečního záření ve viditelné a blízké infračervené oblasti, ale kombinací několika způsobů: výběru barvy skla, typu reflexní vrstvy a orientace skla.   Na trhu jsou i velmi výkonná skla (např. Stopray), která najdou uplatnění hlavně u velkých prosklených ploch na fasádách komerčních budov. Dostupnost těchto skel v menším objemu může být obtížnější, a proto bylo vyvinuto sklo Planibel Energy N/NT, které v sobě spojuje technickou dokonalost ve výkonu s dobrou dosažitelností.

Obecná pravidla

Protisluneční skla mají být vždy umístěna na venkovní straně. Především proto, aby bylo izolační prosklení (dvojsklo či trojsklo) důsledně chráněno před přehříváním a možným následným poškozením. Pokud se rozhodnete použít skla se zvýšenou absorpcí, doporučuje se konzultovat jejich použití s výrobcem. Rozhodně je žádoucí konzultovat s ním také světelně energetické charakteristiky izolačního prosklení s protislunečními skly, protože těchto skel je na trhu značné množství a jejich parametry se leckdy podstatně liší (např. součinitel propustnosti světla se pohybuje od 17 až do 72 %).

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz.

Celoroční komfort

Důležité je také osazení protislunečních skel do rámového profilu. Na snímku hliníkový systém Reynaers CS 77 pro okna a dveře (REYNAERS SYSETMS).Pro využití v bytovém sektoru se jeví jako ideální multifunkční skla, která v sobě spojují ochranu před slunečním zářením a funkci tepelné izolace. Přesvědčivým dokladem toho jsou moderní skla Planibel Energy N/NT (Glaverbel) s tzv. měkkým povlakem. Ta mají vynikající solární faktor 42 % a současně vysokou hodnotu součinitele prostupu světla 71 %. Co to znamená? Že izolační sklo při tradičním složení dvojskla 4-16-4 (dvě skla tloušťky 4 mm s mezerou 16 mm vyplněnou argonem v koncentraci 90 %) zachytí až 58 % vnějšího tepla přenášeného slunečním zářením, zatímco běžné izolační dvojsklo s nízkoemisivní vrstvou zadrží pouze 30-40 % tohoto tepelného záření. Zároveň však sklo Planibel Energy N odrazí jen 12 % světla a téměř tři čtvrtiny (71 %) ho propustí až do interiéru. Výsledek je jasný: v létě, když je venku horko, máte uvnitř domu příjemný chládek při zachování vysokého světelného komfortu. Navíc toto sklo působí velmi neu­trálním dojmem takřka čirého skla.

V zimním období vás bude nepochybně více zajímat kvalitní tepelná izolace (součinitel prostupu tepla „U“). I tady sklo Planibel Energy N spolehlivě obstojí: U = 1,1 W/m²K (podle aktuální evropské normy EN 673). Sklo tak výrazně redukuje teplotní ztráty. V případě izolačního trojskla může hodnota „U“ klesnout až na 0,6 W/m²K.   Sklo Planibel Energy NT je kalenou (tvrzenou) variantou téhož skla a dosahuje téměř totožných parametrů (solární faktor 45 %, součinitel prostupu světla 75 %, U = 1,1 W/m²K).

Stejné hodnoty součinitele prostupu tepla je schopna dosáhnout většina značkových protislunečních skel. Tvrzení skla je dobré zejména u zasklených ploch nízko nad podlahou, kde je možný kontakt osob a zejména dětí se zasklením. Tvrzené sklo má totiž asi 5x zvýšenou odolnost proti proražení a navíc se i v případě prasknutí rozsype na malé neostré úlomky, které nikoho nezraní.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Co nám to přinese?

Rozsáhlá prosklená veranda (obytná zimní zahrada) eliminuje nadbytečné teplo a přitom propouští dovnitř většinu světla (Planibel Energy N, GLAVERBEL GLAVOSTAV).Tuto otázku si logicky položí každý, kdo si chce pořídit nová okna a zvažuje,zda se mu zvýšená investice do protislunečních skel vyplatí. Vedle celoročního uživatelského komfortu je tu ještě několik dalších pádných argumentů. Použitím kvalitních protislunečních skel můžete dosáhnout značné úspory v nákladech na energii. Vzhledem k tomu, že okny uniká z budov nejvíce tepla (u rodinných domů cca 35 %), je zřejmé, jak významně přispívá použití výkonných dvojskel ke snížení spotřeby energie.

Zároveň se svou peněženkou navíc šetříte i životní prostředí: úspora při vytápění či klimatizaci znamená, že se redukují škodlivé emise CO2 do ovzduší. Protisluneční izolační sklo lze v jedné tabuli kombinovat i s jinými typy skel, abyste dosáhli splnění dalších užitných funkcí (protihluková ochrana, odolnost proti vloupání, ochrana před úrazem či požárem). Skla mohou být jednovrstvá nebo lepená a poskytují rovněž dokonalé řešení při stavbě zimních zahrad.

text: Vít Straňák, foto: archiv firem

Projektování zahrady se blíží umění

Projektování okrasných zahrad je staré jako zahrady samy. Již ve starověké civilizaci babylonské, egyptské, řecké a římské se zahrady zakládané ve městech nebo u honosných paláců a vil projektovaly v našem dnešním smyslu. Vyhotovil se plán v půdoryse a určitém měřítku, který pak sloužil jako podklad pro vlastní budování. Ani technika se příliš nelišila: na papyrus, kůži a později papír se malovalo a rýsovalo s pomocí pravítka a kružítka.

celý text

Záhlaví jednoho z plánů pro zahradu ve Versailles ve stylu „Krále slunce“.Po pádu Římské říše se na tradici pomalu navazuje až ve středověku, nejstarší známý dokument je plán zahrady u kláštera St. Gallen ve Švýcarsku z roku 816. Barokní doba po třicetileté válce  byla časem mohutného, okázalého a často až překotného budování, které spolu neslo i velké požadavky na kvalitu projektování. V této době se zakládala a mnoho dalších let rozšiřovala i největší a nejdražší evropská zahrada – park ve Versailles – pro kterou bylo vyhotoveno nesčetné množství umělecky cenných projektů.

Zásadní vliv na rozvoj grafické úrovně plánů měly i objevy na poli rozmnožovacích metod. Technika rytin v kovu byla jednou z nejpřevratnějších a na dlouhou dobu určovala směr. Konečně se daly plány (a nejen ty) vyhotovovat ve větších sériích a případně ještě barevně kolorovat. Později přibyla technika tisku z kamene neboli litografie a nakonec různé způsoby založené na citlivosti na světlo (pauzovací). V současnosti jsou nejběžnější různé fotografické a počítačové kopírky a tiskárny.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Grafické zpracování jako umění

Kolorovaná rytina plánu pro zahradu ve Versailles (detail).Ale vraťme se do historie: Jakmile se výtvarný projev začal chápat jako umění (od renesance), projevilo se to i na grafickém zpracování projektů – stávaly se samy uměním. Nebylo to samoúčelné, i v dřívějších dobách si byli architekti dobře vědomi toho, že i obal prodává…

Je známo nemálo příkladů, kdy se architekt prosadil i díky tomu, jak dokázal plány prezentovat: například anglický zahradní architekt Humphry Repton (1752-1818). Pěkně a pečlivě namaloval několik pohledů na současný stav zahrady, domu a okolí. K obrázku byl pak vždy na jedné straně přilepen další pohled, který se dal odklápět a byl důvtipně vystřihán tak, že po přiklopení na spodní obrázek zakryl všechno, co se bude měnit a sám ukazoval navrhované změny. Stačilo tedy jen přiklápět a odklápět list a viděli jsme celou scénku před a po změnách. K tomu ještě povídání a vysvětlení a celé to bylo svázáno do knihy v červené kůži. Řeknete si hračka, ale na tehdejší poměry velmi silný vizuální vjem, kterému každý rozuměl.

Plánu musí rozumět nejen odborník

V jednom plánu se dá sloučit několik funkcí, aby sloužil zároveň jako osazovací plán, ideový záměr a grafické vyjádření hmot, barev a struktur.Požadavek na srozumitelnost, přehlednost a estetický projev při projektování platí stejně i dnes a bude platit vždy. Plánu musí rozumět nejen odborník, ale i laik, který si zahradu přeje a kterému se musí navrhované řešení líbit. K tomu účelu se využívá celá řada grafických prostředků.

Kromě standardních způsobů značení a kótování jsou stejně jako dříve oblíbené pohledy a perspektivy. Kdo však jednou konstruoval perspektivu, dobře ví, že je to velmi pracná technika. Na pomoc nám dnes přicházejí počítačové programy, které jsou schopny převést půdorys do trojrozměrného pohledu i perspektivy. Jeden z nich vyvíjí i Střední zahradnická škola v Mělníku pod názvem Sadovnická projekce.

Architektonické programy

Jinou vhodnou technikou je malování na fotografii. Do počítače si přeneseme obrázek současného stavu a pomocí elektronické tužky, která zachovává „rukopis“ autora, celou kompozici domalujeme a dotvoříme. V principu je to velmi podobné metodě, jakou používal již zmíněný Repton, ale samozřejmě s daleko většími možnostmi. Nestačí však mít jen přiměřenou zručnost, ale je třeba zvládnout i samotný počítačový program. Mezi nejlepší patří světově proslulý Corel DRAW, který se vedle nesčetných jiných využití skvěle hodí i pro zahradní projektování a jako doplněk jiných programů.

Pro rutinní a pracné části projektu je moderní počítačová technika vynikající pomůckou.Pro exaktní technické kreslení se využívají i speciální architektonické programy řady CAD (computer architecture design), které se uplatňují především ve veřejných zakázkách a v komunikaci se stavebními architekty a inženýry.

Záleží na dohodě investora s architektem

Projektování soukromých zahrad je však oborem, který má svá specifika a kulturu a tradičně nepodléhá žádným přísným normám. Svým charakterem se totiž více blíží umění, kresbě a designu nežli chladnému inženýrskému konstruktivismu. Proto je podoba plánů velmi volná a individuální a záleží spíše na dohodě investora s architektem, jakou formu nakonec bude projekt mít. Jsou známy plány namalované fixem na balicím papíře a paradoxně mohou být svým obsahem kvalitnější nežli složité počítačové animace. Zde se projevuje především osobnost architekta a kvalita jeho realizací.

Řez jezírkemVelmi důležitým aspektem je přitom i působ, jakým se zahrada podle projektu buduje: bude-li ji provádět cizí firma, je třeba dostatečně podrobný a přesný plán. Jestliže se ale architekt osobně podílí na rozhodujících etapách samotného vytváření zahrady, pak postačí plán i v jednodušší podobě jako ideový záměr s možností detailních úprav přímo na místě.

V praxi se setkáváme často s požadavkem na velmi přesný  plán, ale výsledky, pokud je realizace svěřena třetí osobě bez kontroly architekta, nepřesvědčují.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Tvůrčí proces

Spojení slov „zahradní tvorba“ není nelogické a vyjadřuje pravou podstatu věci: zahrada je především tvůrčí proces! Na to bychom měli brát zřetel a také v tomto duchu chápat zahradní plánování. Nejedná se přitom o nějaký nedostatek. I ve stavební architektuře existuje metoda, kdy se budova vyprojektuje jen v hrubých rysech a detaily se rozhodují „za pochodu“. Přestože se využívá i u velmi náročných staveb, je výsledek díky osobnosti autora zaručen.

Axonometrický pohled lze různě natáčet a dále upravovat.O to více je tento přístup vhodný i v zahradní tvorbě. Je to typické především u mnoha detailů při výsadbě rostlin, umístění kamenů a soliterních prvků, vedení cest i při modelování terénu. Přímo na místě se často nabízí vhodnější řešení, které i dokonale technicky zvládnutý projekt nemůže postihnout.

Grafická podoba zpracování plánu

I na obrazovce si lze vypomoci klasickou konstrukcí perspektivy.Ale to neznamená odmítnutí moderní techniky. Právě naopak, pro rutinní a pracné části projektu je moderní počítačová technika vynikající pomůckou, i když v žádném případě nemá a ani nemůže nahradit architekta v jeho odbornosti a zkušenostech.

Soukromé zahrady zaujímají svým způsobem mimořádné postavení v rámci architektonických projektů a bude tomu  zřejmě tak i v budoucnu. Vždyť se skutečně vždy jedná o originál. Individuální přístup je nutný při řešení zahrady v jejím celku i detailech a tomu by přirozeně měla odpovídat i grafická podoba zpracování plánu.

text: Jiří Prouza, ilustrace: autor

Invaze zelené architektury – šetrné stavby

WB Sauna Savu (Otso Virtanen)A není to jen šetrnost k životnímu prostředí, ale rovněž úspora místa – obytného nebo městského, rozpočtu či provozních nákladů. „Pozoruhodné na mnoha projektech je, že své uživatele anebo návštěvníky učí žít v dobrovolné skromnosti. Jako kdyby architektura určovala směr v tápající ekonomice západní Evropy nebo Spojených států a zároveň byla východiskem pro mnohé rozvíjející se ekonomiky,“ doplňuje Dan Merta, spolupořadatel celého projektu Green Architecture II, navazujícího na velmi úspěšnou výstavu otevírající před čtyřmi lety zrekonstruované prostory Galerie Jaroslava Fragnera. Výstava tehdy do galerie přilákala velké množství návštěvníků, kteří sem zavítali vůbec poprvé.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

California Academy of Sciences (Renzo Piano) - detail oknaTři výstavy v Galerii Národní technické knihovny (NTK) v Praze-Dejvicích jsou přesvědčivým důkazem, že šetrný přístup, který se nevylučuje s komfortem, se již plně zavedl ve všech stylech a formách architektury. Ekologické principy lze nalézt v nových garážích pro městské autobusy ve Vídni, honosí se jimi bezpočet rodinných domů i veřejných staveb od Alp po finský venkov, na fasádě domu umění v Sao Paulu, v komunitních centrech subsaharské Afriky nebo v mnoha masterplanech a územních plánech po celém světě.

Návštěvníci NTK mohou porovnat tři různé směry tzv. zelené architektury: výstava Form & Energy ukazuje sedm desítek vzorových šetrných staveb v Rakousku; sekce Wooden Boxes nápaditým způsobem konfrontuje přístup finských a rakouských architektů k víkendovým domům; na větší ploše se rovněž představují nejúspěšnější koncepty udržitelného přístupu v architektuře, které uspěly v prestižní mezinárodní soutěži Zumtobel Group Award 2010.

Více článků z rubriky STAVBA najdete na www.dumabyt.cz.

Současný český industriál

Passive House EL (Walter Unterrainer)„Projekt Green Architecture II bude pokračovat celý rok. Na sklonku jara dáme mnohem větší prostor Michaelu Reynoldsovi, známému ´architektovi odpadu´, na podzim tuzemských příkladům udržitelné architektury, na programu jsou četné přednášky a kulaté stoly, do zbytku republiky se rozjede velmi dobře přijatá výstava Současný český industriál. Máme radost, že téma přitahuje stále větší počet firem, ale rovněž státní správu a samosprávu v čele se Státním fondem životního prostředí,“ doplňuje Dan Merta. Další informace jsou na www.gjf.cz nebo www.techlib.cz.

Rozsahem největší ze tří výstav je Form & Energy – kompilace příkladných realizací šetrné architektury, jež od roku 1990 vznikly v Rakousku. Jde celkem o 72 projektů rozčleněných do 7 kategorií a kopírujících hlavní tematické linie: například Základní energie je zaměřena na užití biomasy nebo vodních elektráren v průmyslových provozech, Dopravní energie přibližující udržitelné projekty v oblasti dopravních staveb, Ekologické konstrukce pak vyzdvihují jeden z určujících směrů rakouské architektury – vizuálně i technologicky dokonalé využití dřeva a dřevěných prvků, stejně jako slámy, sklocementu a samozřejmě řady dalších obnovitelných materiálů.

Pořadatelé

Galerie Jaroslava Fragnera, Rakouské kulturní fórum, Prodesi I Domesi, Zumtobel Lighting

Spolupořadatel: Národní technická knihovna

Prvky zelené architektury

Wooden BoxesNávštěvníky výstavy může překvapit, v jakých souvislostech a u jakých typů staveb lze prvky zelené architektury využít. Součástí výstavy i objemného katalogu Form & Energy jsou elektrárny, mosty, ryze komerční stavby, veřejné prostory, ale i návrhy a realizace náměstí nebo široká škála rezidenčních projektů, včetně těch nejluxusnějších.

Rakouskou stopu lze nalézt i na další výstavě Wooden Boxes, představující moderní architekturu dřevostaveb z Finska a Rakouska. Ač se obě skupiny architektů potkávají ve stejné disciplíně (víkendové, respektive letní bydlení), výsledky jsou velmi odlišné: zatímco finští tvůrci se – i v duchu dobré skandinávské tradice – drželi jednoduchosti a dokonalého splynutí s přírodou, často bez nároku na elektrickou energii nebo teplou vodu, v Rakousku vznikají skvostné dřevostavby nabízející dokonalý technologický komfort a pohodlí.

Pořadatelem výstavy Wooden Boxes je ateliér Prodesi|Domesi, který fotografie a další dokumentaci deseti finských a deseti rakouských projektů instaloval do prosvětlených dřevěných boxů. „Přestože jsou výstupy vypovídající i o tradici a kultuře obou zemí odlišné, spojuje je několik věcí. Mnohé z prezentovaných projektů byly oceněny v architektonických soutěžích, architekti nešetřili inovativními technologickými postupy, z výsledků také čiší kvalita a příjemnost interiérů,“ popisuje Radka Homolová z Prodesi|Domesi.

Třetí část výstavního projektu Green Architecture II prezentuje výsledky mezinárodně sledované soutěže Zumtobel Group Award 2010, jež má statut bienále a cíleně vyhledává a oceňuje realizace a projekty posunující udržitelnost v architektuře. Ve dvou kategoriích, Built Environment a Research and Initiative, jsou oceňováni autoři architektonických, inženýrských či urbanistických realizací i tvůrci idejí a návrhů, nevyjímaje nevládní organizace nebo vysokoškolské studenty.

GREEN ARCHITECTURE II

Galerie Národní technické knihovny (Technická 6 / 2710 160 80 Praha 6 – Dejvice)

Otevřeno: 3. 2. 2012 – 28. 2. 2012 | po – pá 10 – 18h, so 11 – 17h | VSTUP ZDARMA!

PŘEDNÁŠKA

15. 2., 18,30 hod. | Národní technická knihovna – Ballingův sál, Technická 6

– Adolph Stiller (kurátor výstavy Form & Energy), Peter Riepl (Riepl Riepl Architekten) (simultánně tlumočeno!)

Francouzsko-brazilský ateliér Triptyque

Wooden BoxesHlavní cenu předloni obdržel francouzsko-brazilský ateliér Triptyque za pozoruhodný návrh inteligentní zelené fasády domu pro umělecké centrum v Sao Paulu. Hybridní systém pojmenovaný Harmonia 57 kombinuje zelení osázený beton se zavlažovacím a rozprašovacím systémem, ovlivňujícím příznivě klima uvnitř budovy i v době vysokých srážek, teplot i vlhkosti. Porota soutěže ocenila množství další kreativních a inovativních prvků, podobně jako humor a nadhled, s nímž byla budova provedena: k nim patří kupříkladu plán postupného „zarůstání“ objektu.

Mitchell Joachim je českému publiku dobře znám

V druhé kategorii porotci vyzdvihli neziskovou organizaci Terreform ONE + Terrefuge a její studii dalšího možného rozvoje New Yorku – a to i s ohledem na strmý nárůst obyvatel této megapole i možné klimatické změny. Toto studio a jeho lídr Mitchell Joachim je českému publiku dobře znám, neboť jeho výstava byla součástí prvního projektu Green Architecture v roce 2008 a tehdy v Praze také přednášel.

Kromě vítězných projektů jsou zde prezentovány i další nadmíru zajímavé realizace jako např. rozlehlá spektakulární Akademie věd v Kalifornii od Renza Piana nebo konverze staré železniční dráhy na zahradní, odpočinkovou a vyhlídkovou promenádu vedoucí nad New Yorkem navrženou ateliérem James Corner Field Operations.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

text: www.mujdum.cz, foto: archiv firem

Zahrada s vodopádem

Majitelka domu si nechala vypracovat studii zahrady včetně zahradního jezírka určeného ke koupání. Samotné realizace se však obávala. Byla si vědoma náročnosti terénních úprav i technického řešení stavby jezírka ve svažitém terénu. Rozhodla se proto požádat o odbornou spolupráci specialistu na jezírka, zahradního architekta Jiřího Prouzu.

Kontakty na firmy a skrytý text se zobrazí až po registraci a přihlášení.

celý text

Jezero jako zrcadlo domu

K detailům, které usnadňují údržbu zahrady, patří speciální lemování záhonů. Ohýbané plechy spojené patentním zámkem tvoří dokonalou bariéru proti prorůstání trávy do záhonů. V popředí vidíme kontryhel, za ním červenou dlužichu a modrou šantu.Po prvních konzultacích bylo vše jinak. Původní navržené jezírko bylo totiž příliš malé vzhledem k velikosti domu a zahrady. „K zásadám dobré architektury, a to i zahradní, patří vyvážené proporce – jak domu a jezera, tak i jezírka ve vztahu k velikosti zahrady. Díky zvětšení vodní plochy na dvojnásobek dosáhneme působivějšího efektu zrcadlení domu na hladině jezera. Zahrada tak dostane novou dimenzi,“ vysvětluje Jiří Prouza.

Prodloužení vodní hladiny v podélné ose zahrady opticky zvětšuje rovinu před domem a volně navazuje na zatravněnou plochu. Díky důmyslné technologii a konstrukci jezírka zůstává voda čistá i bez chemických přísad a umožňuje v létě příjemnou koupel.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Zkrocení svahu

Cestu u domu ohraničuje pestrá směs růží a trvalek.Radikální změna podoby jezírka s sebou přinesla značný zásah do celkové koncepce zahrady. Majitelé se rozhodli původní projekt zahrady opustit a nechat architektovi volné ruce. Bylo třeba navrhnout takové terénní úpravy, které by ze svažitého pozemku vytvořily prostor s dostatečně velkou travnatou plochou, jež se bude svažovat jen nepatrně. Výsledkem je vybudování dvou základních výškových úrovní zahrady.

Rovina v horní části poskytuje pohodlný pohyb v bezprostřední blízkosti domu. Na ni navazuje terénní zlom, který je z větší části vyrovnán kamennou suchou zídkou. Její součástí je efektní kamenná třístupňová vodní kaskáda, po níž voda padá do jezera. Druhá travnatá plocha pod jezírkem je větší a slouží k aktivní rekreaci.Prodloužení vodní hladiny v podélné ose zahrady opticky zvětšuje rovinu před domem a volně navazuje na zatravněnou plochu. Díky důmyslné technologii a konstrukci jezírka zůstává voda čistá i bez chemických přísad a umožňuje v létě příjemnou koupel.

Zkrocení svahu

V pozdním létě dokvétá žluté krásnoočko a začínají se otvírat květy podzimní astry.Radikální změna podoby jezírka s sebou přinesla značný zásah do celkové koncepce zahrady. Majitelé se rozhodli původní projekt zahrady opustit a nechat architektovi volné ruce. Bylo třeba navrhnout takové terénní úpravy, které by ze svažitého pozemku vytvořily prostor s dostatečně velkou travnatou plochou, jež se bude svažovat jen nepatrně. Výsledkem je vybudování dvou základních výškových úrovní zahrady.

Rovina v horní části poskytuje pohodlný pohyb v bezprostřední blízkosti domu. Na ni navazuje terénní zlom, který je z větší části vyrovnán kamennou suchou zídkou. Její součástí je efektní kamenná třístupňová vodní kaskáda, po níž voda padá do jezera. Druhá travnatá plocha pod jezírkem je větší a slouží k aktivní rekreaci.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ JEZÍRKA

Unikátní je technické řešení zázemí jezírka. Veškerá technika (čerpadlo, kompresor, ventily) je napojena na domácí počítačový systém, který se stará o bezpečný a automatický provoz jezírka. Umožňuje spouštět na dálku čerpadlo, měnit způsob oběhu vody (odlišný v zimě a v létě), čistit filtr, kontrolovat funkce ventilů, vzduchování, apod.

Krása v každém ročním období

Přírodní jezírko je působivé v každé roční době. Na podzim se červeně zbarvené listy škumpy (Rhus typhina) sklánějí nad klidnou vodní hladinu.Běžným požadavkem investorů bývá zahrada co nejméně náročná na údržbu. Výsledkem je často zeleň, která vypadá stále stejně, ať je jaro nebo podzim. V případě zahrady s vodopádem tomu bylo právě naopak. Majitelka je opravdový zahradní nadšenec. Miluje květiny a chce z nich mít potěšení po celou sezonu. „Spolupráce s takovými klienty je radost,“ pochvaluje si Jiří Prouza.   Zahrada u Prahy se díky správně zvolenému sortimentu pár let po výsadbě proměnila v rozkvetlý ráj.

Okraje pozemku lemují vyšší výsadby stromů a keřů doplněné bohatým sortimentem růží a trvalek. Na slunci roste levandule, šanta, šuškarda a modré ostrožky, v přistíněných částech zase plamenky, dlužichy, orlíčky, denivky, kontryhel, z dřevin jsou to hortenzie, azalky, pěnišníky, borůvky a další. Nechybějí zde kvalitní odrůdy růží (robustní ‚Rosarium Uetersen‘, žlutá ‚Lichtkönigin Lucia‘, bíle kvetoucí ‚Schneewittchen‘, půdopokryvné ‚Sommerabend‘, ‚Sommerwind‘ a další). Kompozici zjemňují různé druhy trav (ostřice, ozdobnice, kostřava, bezkolenec). Jezírko lemuje spousta vodních a bahenních rostlin.

Kostra zahrady

Vstupní zatravněná cesta do zahrady je tvořena vlnovkou a lemována pestrou výsadbou keřů a trvalek.Většina stromů je vysázena po okrajích zahrady. Mezi listnatými jmenujme fialově kvetoucí akát (Robinia hispida), okrasnou broskvomandloň (Prunus amygdalopersica), několik druhů sakur (Prunus serrulata a další), okrasné jabloně (Malus sp.), moruše (Morus alba) a katalpu (Catalpa). V travnaté ploše vynikne solitérní bříza (Betula utilis), známá jako „bříza s nejbělejší“ kůrou.

Listnáčům dělají společnost jehličnany, jako je metasekvoj (Metasequoia), korejská jedle (Abies koreana), borovice černé (Pinus nigra) a borovice kleč (Pinus mugo), pyramidální jalovce (Juniperus ‚Monarch‘), zakrslé modříny (Larix). Bohaté je i keřové patro: roste tu třeba kalina japonská (Viburnum plicatum ‚Mariesii‘), více druhů šeříků (Syringa sp.) a koncem léta kvetoucí ořechoplodec (Caryopteris clandonensis), japonský javor (Acer palmatum), červená ruj vlasatá (Cotinus coggygria ‚Royal Purple‘).

Sluncem prozářená japonská vrba Hakuro Nishiki je krásným pozadím pro modrofialové kosatce a kontryhel.Pořád lepší

Realizace probíhala asi tři roky a oficiálně byla ukončena vloni. „Zahrada není nikdy hotová,“ cituje autor slavnou zahradnickou legendu Karla Foerstera. Jeho spolupráce s majitelkou proto nekončí – bude pořád co vymýšlet, vylepšovat a doplňovat. Krása zahrady je také podmíněna pravidelnou údržbou. Majitelka však nelituje námahy ani peněz, protože jí půvabné okolí domu přináší mnohem více než jenom kousek soukromí pod širým nebem.

text a foto: Jana Pyšková , Jiří Prouza

Zahradní umění z Dálného východu

Dá se dokonce říci, že čínské a japonské zahrady spolu s jinými vlivy způsobily pád geometrických a přísně tvarovaných barokních zahrad na našem kontinentu. Nový přírodněkrajinářský styl se ne nadarmo zprvu nazýval anglicko-čínský.

celý text

Přes modelované koryto vidíme na kamennou pagodu i červenolistý javor dlanitolistý.Často se však více než o pochopení hlubších principů jednalo a dodnes spíše jedná o jakési víceméně zdařilé kopírování. Nejvyšší vrchol, japonské zen-budhistické meditační zahrady, jsou pro nezasvěceného našince tak jako tak jen stěží pochopitelné. Ale přesto: i povrchnější úpravy v japonském stylu mají hodně do sebe, neboť každá krása a harmonie vyzařuje pozitivní energii.

Kam nás zavedl kačírek

Stejně je tomu i na našich obrázcích (pro inspiraci jsme si zajeli do německého Bonnu): velkoryse pojaté dílo se vyznačuje jednoduchostí a čistotou podle hesla „méně bývá více“.

Velká vodní plocha zrcadlí okolí a oblohu, mohutný umělý potok se stará o patřičný pohyb a zvukový doprovod. Na okraji pozemku jsou vysázeny vyšší stromy a keře jako pohledová clona. Brání rušivým vlivům zvenčí a zároveň vytváří kulisu a optické ukončení.

Spíš než o potok se jedná o horskou bystřinu.Zahradou prochází chodník vysypaný kačírkem, který nás vede k zajímavým bodům a výhledům této miniaturní krajiny.

Rostliny jsou vybrány v takových druzích, aby svým charakterem doplnily celkový ráz. To není problém, neboť velké množství okrasných dřevin pocházejících z Východu se i v Evropě běžně pěstuje. Jedná se především o různé japonské azalky, bambusy, sakury, javory, kaliny a mnoho dalších keřů, stromů i květin.

Více článků z rubriky ZAHRADA najdete na www.dumabyt.cz.

Zahrada v japonském stylu

Japonské azalky jsou hlavním tématem jarního kvetení.Autor této parkové úpravy však nechtěl vytvořit „pravou“ japonskou zahradu, ale jen zahradu v japonském stylu. Proto tu najdeme i rostliny z jiných kontinentů, a ty nejenže nikomu nevadí, ale naopak zapadají do celkového pojetí více než zdařile. Jsou to například zeravy, borovice a jedlovce z Ameriky, ale i mnoho evropských rostlin se tu cítí „jako doma“.

Jezírko je nejen okrasné, ale jeho konstrukce a hloubka umožňuje i koupání. Čištěno je samozřejmě biologicky, což umožňuje život celé škále okrasných ryb a dalších užitečných tvorů. Břehy jsou na několika místech vydlážděny kameny tak, aby umožňovaly slunění a pohodlný a bezpečný přístup do vody. Celá zahrada vyzařuje klid a mír.

Náklady vyšší, údržba nepatrná

Potok ústí do jezírka malým vodopádem.Náklady na takovou úpravu jsou samozřejmě citelně vyšší než na běžnou zahradu s trávníkem, záhonkem a několika keři. Odměnou za mnoho shánění a lopoty je však kus malebné krajiny jako stvořené pro procházky, v níž se dá žít, rekreovat se i snít. Je-li takové dílo správně a odborně založeno, můžeme věnovat čas a energii jen nezbytné údržbě. I tak jí nebude málo, chceme-li mít zahradu v perfektním stavu. Velmi důležitá je  znalost jednotlivých druhů rostlin do té míry, abychom věděli, co se smí kdy zkrátit, jakým hnojivem přihnojit a který prostředek použít proti nezvaným chorobám a škůdcům, které se bohužel nevyhnou ani pozitivně laděné zahradě. V tomto směru se tedy nároky na zahradnické práce v ničem neliší od jiné náročnější úpravy.

Jste-li majiteli vhodného pozemku a nevíte, jakou zahradu si vybudovat, můžete se inspirovat i naším příkladem.

text: Jiří Prouza, foto: autor

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025