Skip to content

Blog

Před zimou můžete třikrát vyhrát

Finská dřevostavba se střechou Ruukki ClassicPrincip těchto podzimních odměn je snadný. Vyhrává každý, kdo si u První Chodské zakoupí produkty Ruukki. Za každých 100 m2 krytiny Ruukki dostane zákazník poukaz v hodnotě 500,- Kč na odběr PHM v síti čerpacích stanic Benzina. Pokud zakoupí ke krytině ještě okapový systém Ruukki, získá další poukaz stejného typu v hodnotě 250,- Kč. Navíc automaticky soutěží o značkový tablet, kdy vítězí každá dvacátá zaplacená objednávka zboží.

Od 10. října do 28. listopadu se vyplatí každému zájemci investovat do nové finské střechy Ruukki hned třikrát.

Kompletní informace a pravidla soutěže naleznete na webu společnosti První Chodská.

Ruukki a První Chodská Vám drží palce! www.ruukkistrechy.cz | www.strechy.chodska.cz

Textilie plné nápadů

10 vítězných textilií z vlákna Trevira CS a odborná komise. Foto Trevira GmbH.Výstava sdružuje vítězné textilie z veletrhu Heimtextil 2014, který proběhl začátkem tohoto roku. Soutěžilo 120 různých textilií, které spojoval jeden jmenovatel – vlákno Trevira CS.

Tříčlenná odborná porota vybrala desítku těch „nej“ a pět dalších textilií se zvláštním oceněním, přičemž byl hodnocen stupeň inovace, technické provedení, způsobilost pro objektový sektor a udávání trendů.

Mezi deseti nejzajímavějšími textiliemi můžeme najít tyto exempláře:

Backhausen GmbH s látkou LINE CIRCLES MC420A Création Baumann AG s textilií SERENO 728 FIDIVI Tessitura Vergnano S.p.A. a jejich textilie CLASS natté Kinnasand GmbH s látkou UP AND DOWN 6703
Backhausen GmbH s látkou LINE CIRCLES MC420A – skvostná potahová textilie byla vyvinuta z atlasové vazby a 3D efekt jako optický klam ukazuje současný design inspirovaný Jugendstylem – secesním stylem v jemně vybroušené grafice. Création Baumann AG s textilií SERENO 728, která zaujme optikou a haptikou spředeného hedvábí, silnými moderními barvami a přirozeným leskem, který téměř svádí myšlenky k asociaci s látkami pro oblečení. FIDIVI Tessitura Vergnano S.p.A. a jejich textilie CLASS natté, která evokuje vlnu a představuje odolnou potahovou látku s přirozenou čistotou a elegancí. Vhodná je pro použití v oblasti hotelů např. přehozy na postele. Kinnasand GmbH s látkou UP AND DOWN 6703 v kombinaci dvou inovativních tvůrčích forem – fleece a speciální tisk – vznikl artikl s moderním, gradientovým vzhledem. Použití jako panel, rollo, nebo např. závěsovina.
Lelièvre s textilií CUBA 4213 Gebr. Munzert GmbH & Co. KG s látkou CS ORIGAMI 270801 Farbe 70 RUBELLI S.p.A. s tkaninou LACCA 30098 Sahco Hesslein GmbH & Co. KG (D) s látkou IRISA 2630
Lelièvre s textilií CUBA 4213 představuje těžkou potahovou látku s retro-designem ve stylu 50. let podobnou hedvábnému damašku, která je ale zároveň velmi extravagantní a živoucí. Optimální na polštářky, závěsy i pro potahy stěn. Gebr. Munzert GmbH & Co. KG s látkou CS ORIGAMI 270801 Farbe 70 – 3D tkanina inspirována japonskými origami je oboustranně využitelná a vyznačuje se relativně vysokou nepropustností světla. Využít se dá také jako akustická/protihluková tkanina. RUBELLI S.p.A. s tkaninou LACCA 30098 – tento damašek se vyznačuje nádhernou hrou se světlými a tmavými tóny a zároveň matnými a lesklými strukturami v metalických barvách, čímž propůjčuje látce vlastní patinový Vintage-Look. Sahco Hesslein GmbH & Co. KG (D) s látkou IRISA 2630 – elegantní dekorativní látka IRISA fascinuje fantastickou hrou duhových barev a zároveň má i Moiré efekt.
Svensson Markspelle s textilií KEY 3524 Svensson Markspelle s textilií KEY 3524 – Nadčasová potahová látka, která připomíná omakem a perleťovým vzhledem přírodní len. Estetika a jednoduchost pro kombinaci se dřevem, kovem či betonem.
Velours Blafo s látkou SATURNE 7510, Caramel 119 Velours Blafo s látkou SATURNE 7510, Caramel 119 – Samet v mohérově sametové optice s elegancí. Textilie není barvená v kuse, ale pestře tkaná a je velice příjemná na omak.

Komisi tvořily:

– Prof. Bettina Göttke-Krogmann (Burg Giebichenstein – Kunsthochschule Halle)
– Cornelia Markus-Diedenhofen (Markus-Diedenhofen Innenarchitektur, Reutlingen)
– Natalija Zimmermann (Interiérová designérka a stylistka, BZ.Bildung-Beratung-Innovation, Lipsko)

Pětice textilií, které získaly zvláštní ohodnocení:

DINA/VANELLI TEKSTIL SAN.TIC.A.S. s látkou CS LINSES TIMOTHY 1-MC453 Gaetano Rossini Srl s textilií 220912.01.00 Lodetex s.p.a. s látkou LINDA CS (Tinto Pezza) 22316

DINA/VANELLI TEKSTIL SAN.TIC.A.S. s látkou CS LINSES TIMOTHY 1-MC453

Módou inspirovaný artikl připomíná vlnu. Neobvyklý vzor žije z matného/lesklého efektu a rozostřené optiky. Náročný žakár působí jako by byl ručně dělaný – hodnotně a extravagantně. Je použitelný jako závěsovina či dekorační látka.

Gaetano Rossini Srl s textilií 220912.01.00

Třídimenzionální pletenina může být použita mnohostranně v oblasti bydlení a dekorací. Zaujmout může i svou funkcí pohlcovače hluku. Struktura pláství, která zároveň působí technicky i blízko přírodě, následuje trend, kdy se protiklady těchto oblastí ruší. Velice dobře se tato látka hodí pro potahy stěn – má velice dobrou plošnou stabilitu.

Lodetex s.p.a. s látkou LINDA CS (Tinto Pezza) 22316

Propracovaná tkaná konstrukce, kde se střídá lněná a otáčivá vazba, nechává vyniknout plochám s různou transparencí. Látka má krásný spád a matný a elegantní vzhled. Pixelová struktura florálního motivu propůjčuje velice moderní vzhled.

Saum & Viebahn GmbH & Co. KG s tkaninou MANHATTAN 622241 40305

Saum & Viebahn GmbH & Co. KG s tkaninou
MANHATTAN 622241 40305

„Moderní“ potahová látka v klasické technice. Omak
lákající k pomazlení je způsoben použitím objemné
žinylkové příze, která je decentně zinscenovaná zdánlivě
pletenou tkací technikou. Tkanina má živoucí povrch s
duhovým efektem díky červené a modré. Na světle vytváří
textilie pěknou hru světla a tmy způsobenou kontrasty
teplé a studené barvy. Nabízí pěkný základ pro
kombinace s žakárovými a vzorovanými textiliemi a také
se hodí na bytové doplňky.

Weyermann Technical Textiles GmbH & Co. KG s látkou TM272/89 3-D Fabric White

Weyermann Technical Textiles GmbH & Co. KG s látkou TM272/89 3-D Fabric White Tato

3D textilie může být díky své výjimečné pevnosti zavěšena volně v prostoru a může tímto sloužit také jako dělící stěna, roleta či panel. Trojrozměrnosti je u této tkaniny dosaženo použitím výplňového útku (Füllschuss), který zároveň zvyšuje účinek absorpce zvuku. Struktura výšky-hloubky ve formě pruhů je návratem k čisté klasice.

text a foto: www.trevira.com, www.mujdum.cz

Schody jako prvek komunikace

Schodiště je srdcem domu a proto si zasluhuje náležitý respekt a pečlivou volbu. Rozdělujeme ho z mnoha různých hledisek. Například máme schodiště hlavní a schodiště vedlejší. I když nutno přiznat, že vedlejší schodiště má ve svém domě málokdo. Je to zkrátka schodiště, které existuje vedle hlavního schodiště a má stejnou funkci, ale není tak často využíváno. Má doplňující účel – například ve šlechtických sídlech schodiště pro služebnictvo nebo dnes ve veřejných budovách. K páru schodišť hlavní-vedlejší ještě patří schodiště vyrovnávací. Pokud hlavní nebo vedlejší schodiště slouží k propojení mezi podlažími, tak vyrovnávací schodiště má působnost pouze v jednom podlaží – vyrovnává různé výškové úrovně v témže podlaží.

Máme-li na mysli schodiště v domě, v interiéru, tak mluvíme o schodišti vnitřním. V případě, že schodiště souvisí bezprostředně s budovou, ale je umístěno mimo ni, tak hovoříme o schodišti vnějším. Schodiště v exteriéru, které slouží k vyrovnání různých úrovní terénu, označujeme jako schodiště terénní.

Anatomie schodů

Schodiště je definováno jako konstrukce, která slouží ke svislému komunikačnímu spojení. Pokud se nachází v budově, tak spojuje jednotlivá podlaží. Nachází-li se v exteriéru, spojuje výškové rozdíly terénu. Schodiště v domě může být částečně nebo úplně ohraničeno schodišťovými zdmi.

Desková schodiště

Základním prvkem je nosná deska ze železobetonu neměnné tloušťky s konstantním stoupáním u přímých ramen a u točitých ramen s proměnlivým stoupáním. Konstrukce mohou být samonosná, visutá nebo kotvená do obvodového zdiva z jedné či obou stran. Používají se pro jednoramenná, víceramenná, rozvětvená, točitá, spirálová a kombinovaná schodiště.

 

Segmentové kombinované schodiště JAP 300 má schodnice vyrobené z masivního buku, ale můžete si zvolit také dub, javor nebo jasan (J. A. P.).Schodiště se skládá z jednotlivých ramen a podest či mezipodest. Rameno je složeno nejméně ze tří stupňů (schodů) a tvoří jakousi základní jednotku schodiště. Podesta či mezipodesta jsou prvky, které spojují jednotlivá ramena schodiště a možná je budete znát pod názvem odpočívadlo (v patře a v mezipatře). První rameno v každém podlaží se nazývá nástupní, poslední výstupní – ostatní ramena jsou běžná. Volný prostor mezi jednotlivými rameny se nazývá zrcadlo. Jednotlivý schod neboli schodišťový stupeň je elementárním prvkem schodiště. Horní ploše schodu se ve stavební hantýrce říká stupnice, přední ploše podstupnice. U deskových stupňů podstupnice nejsou. Boky schodu neboli stupně se označují jako čela.

Sedlové schody

Konstrukce sedlových schodů je charakteristická nápadným osazením schodnic pod stupně. Na otevřených částech schodiště je zábradlí ukončené sloupky. Výplně zábradlí mohou být dole zavrtány do plochy stupňů a nahoře do hrany madel.

V případě požadavku uzavření prostoru pod schodištěm, je možné zde doplnit podstupnice.

Zadlabané schody

Zadlabané schody, jak již název napovídá, tvoří schodnice s dlaby pro osazení stupňů. Na otevřených částech schodiště je zábradlí ukončené sloupky.

Výplně zábradlí jsou zavrtány do hrany schodnic a madel. Pokud je požadavek na uzavření prostoru pod schodištěm, jsou stupně propojeny podstupnicemi.

Třmenové schody

Segmentové schodiště je moderní a účelné řešení využívající maximálně daného prostoru v interiéru (V + L Kulhánek).Základní typ třmenových schodů nemá schodnice. Stupně jsou kotvícími třmeny upevněny přímo do zdi. Pokud není zeď dostatečně pevná, tak je nutné pro toto kotvení použít zadlabané schodnice. Na otevřených částech schodiště je zábradlí ukončené sloupky. Pro větší pevnost se zde používá větší průřez madla (např. 40 x 120 mm). Výplně zábradlí jsou dole zavrtány do plochy stupňů a nahoře do hrany madel. Díky své konstrukci vypadá schodiště velice vzdušně, naproti tomu nelze prostor pod schody jakkoliv uzavřít podstupnicemi.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Vřetenové schody

Tento druh schodů je typický svým upevněním stupňů na středovém sloupu. Venkovní část je tvořena jen zábradlím nebo zábradlím se zadlabanou schodnicí. Výplně zábradlí jsou dole zavrtány do plochy stupňů nebo hrany schodnice a nahoře do hrany madla.

Schodnicové schodiště

Nosným prvkem je schodnice a jednotlivé stupně do schodnic uložené. Schodnice mohou být umístěny po obvodu, nebo jako páteř uprostřed ramene. Vyšší štíhlý nosník je u profilu schodnic, kde převyšuje výška šířku. Tam, kde je nutný z důvodů stability stupňů širší nosník, bývá schodnice střední.

Vřetenová schodiště

Bočnice jsou vyrobeny z kovu.Typickým prvkem je pilíř, zpravidla kruhového, v některých případech také obdélníkového profilu (tzv. vřetenová stěna). Z pilíře spojitě vystupuje desková konstrukce stupňů spirálovitě se točících kolem pilíře (vřetene). Desky mohou být visuté, nebo kotvené do obvodového zdiva (příkladem jsou kostelní či zámecké věže ). Tento typ konstrukce umožňuje také kombinaci se schodnicí po obvodu, která při potřebné výšce může plnit funkci zábradlí.

Pilířová schodiště

Nosným prvkem jsou minimálně dva sloupy, do kterých jsou kotveny ostatní nosné konstrukce, jako jsou schodnice, případně jiné nosníky. Stupně mohou být také podporovány na vnější straně schodišťovou stěnou a na straně vnitřní klenutými pásy nebo schodnicemi kotvenými do sloupů. V současné době se pilířová schodiště navrhují zřídka, většinou u veřejných budov, kde jsou požadována široká ramena. Tento typ konstrukce tvoří přechod mezi vřetenovými a schodnicovými schodišti

Konzolová schodiště

Konstrukci tvoří soustava samostatně vystupujících stupňů (konzol) z nosné stěny (v některých případech stěny vřetenové, určené pro potřeby schodiště). Schodiště takové konstrukce bývají vzdušná a umožňují prosvětlení prostoru pod schodištěm. Jednotlivé stupně je nutné z důvodu bezpečné chůze předsadit (jeden přes druhý) minimálně o 50 mm. Tloušťka a tvar konzoly se odvíjejí od šířky schodiště.

Materiál nášlapů

■ dřevěné nášlapy
■ mramorové nášlapy
■ žulové nášlapy
■ skleněné nášlapy (čiré, bronzové, pískované apod.)
■ ocelové nášlapy (perforované – lisované
a pororošty)

Lomenicová schodiště

Charakteristickým prvkem je zalomená plná deska kopírující tvar stupnic a podstupnic. Laicky se dá říci, že konstrukce je zubatá i zespodu. Konstrukce tohoto typu je náročná na statiku a také na vlastní provedení. Tloušťka desky je v každém místě stejná. Tato schodiště mohou být vytvořena v různých půdorysných tvarech. Vyžadují však prostor, aby vynikla. Nejvíce ceněné jsou nejsubtilnější skořepiny, které jsou však konstrukčně nejnáročnější.

Páteřové schodiště

Je nejrozšířenější a nejpoužívanější typ schodiště, vhodný do moderních interiérů. Nášlapy jsou montovány na středovou nosnou konstrukci. Velmi vzdušné schodiště vhodné do moderních interiérů rodinných domů, půdních vestaveb a místností s omezeným prostorem. Není vhodné pro venkovní použití.

Bočnicové schodiště

Jedná se o masivnější typ schodiště, u kterého jsou nášlapy montovány mezi vnitřní a vnější bočnici, popř. na obě bočnice posazené. Díky velkému výběru zábradlových typů a nášlapů jsou bočnicová schodiště téměř neomezeně kombinovatelná. Jsou určena hlavně do moderních prostor rodinných domů, půdních vestaveb, kanceláří, vstupních vestibulů, hal, nákupních středisek apod. Použití je možné v interiérech i exteriérech.

text: Adam Krejčík, foto: archiv firem

Vyzkoušejte domácí párty v Partyhausu

Partyhaus, jehož koncept vychází z potřeb zjištěných ve spotřebitelských průzkumech, se otevírá dnem otevřených dveří 9.října 2014 a pronajmout si ho může opravdu každý na webu www.partyhaus.cz.

Myšlenka na realizaci Partyhausu přišla s výsledky spotřebitelských průzkumů realizovaných společností Rémy Cointreau ve spolupráci s agenturou g82, které potvrdily masivní nástup trendu domácích party. Z průzkumu také vzešel častý problém spotřebitelů, a sice, že mnohdy nemají kde party organizovat nebo ji zkrátka nechtějí kvůli úklidu organizovat doma. Metaxa proto přichází s unikátní nabídkou pronájmu jedinečného stylově zařízeného Partyhausu, který splní ta nejpřísnější kritéria všech organizátorů i návštěvníků domácích party.

Partyhaus, jehož koncept vychází z potřeb zjištěných ve spotřebitelských průzkumech, se otevírá dnem otevřených dveří 9.října 2014 a pronajmout si ho může opravdu každý.

„Snažíme se s tímto projektem vyjít vstříc těm, kteří nemají kde organizovat své domácí party nebo těm, kteří chtějí zažít něco nového. Jde opravdu o unikátní možnost setkat se s přáteli na jedinečném místě, které evokuje příjemný obývák bez toho, aniž by museli něco sami organizovat. Stačí jen pár kliků v našem e-shopu a my vše připravíme za ně“, říká k projektu brand manažerka Mária Hrablíková.

V Partyhausu se nemusíte bát zabouchnout dveře a utéct okolnímu světu, protože místnost je plně klimatizována – v létě vám uvnitř nebude vedro a v zimě zima. Nechybí tu plný bar, kuchyň s lednicí s alko a nealko drinky a cateringem pro 10 osob, šatna, koupelna a WC.

text a foto: www.partyhaus.cz, www.mujdum.cz

Poznejte skutečné pasivní domy

Budete mít možnost si nejen dům prohlédnout, ale i zažít na vlastní kůži, pochopit jak pasivní dům funguje a zeptat se majitelů těchto domů, proč si vybrali pasivní dům, jak vše okolo stavby probíhá, jak se v pasivním domě žije a jaké jsou skutečné náklady na energie. Máte tak tedy jedinečnou příležitost navštívit dům v běžném denním provozu, nabídne Vám toto jiná firma?

Vzorový pasivní dům Lucius, Zdiměřice, Praha-západ, BAHALNež si však domluvíte návštěvu v konkrétním domě, nechte se inspirovat skutečným příběhem manželů F., kteří si pasivní dům postavili a ušli tak cestu za bydlením s BAHALem od začátku až do konce.

Důležitý první kontakt

Jedním z prvotních důvodů, proč manželé začali uvažovat o pořízení pasivního domu, byly nízké provozní náklady, jednoduchý a moderní design domů BAHAL a v neposlední řadě také rostoucí ceny energií.

O existenci firmy BAHAL se dozvěděli z billboardu. Poté co se blíže podívali na webové stránky a katalog typových domů, sjednali si schůzku s obchodním zástupcem panem Landou, který manžele přesvědčil pro stavbu s BAHALem. Potěšila je také celkem příznivá cena vzhledem k použitým technologiím a materiálům.

Dům si klienti upravili dle individuálních požadavků

Pasivní dům Helen, BAHALManželé F. využili možnosti nechat si za příplatek upravit katalogový dům podle jejich individuálních potřeb. Byl zpracován architektonický návrh, který byl po osobním jednání s panem Jokešem (ředitel společnosti) odsouhlasen.

Zkušenosti se stavbou domu

Samotná výstavba probíhala bez větších problémů, až na vrtochy počasí. A jediný problém, který se při stavbě vyskytl, byl vyřízen ke spokojenosti klientů.

Manželé jsou s bydlením v domě spokojeni, líbí se jim nízké náklady na vytápění a ohřev vody, které se vejdou do 10 tis. Kč za rok, dům tak v pohodě plní hlavní požadavek klientů na úspory na energiích.

BAHALDrobné reklamace, které se v domě objevily, BAHAL řešil a řeší, a snaží se je v co nejkratším čase odstranit ke spokojenosti manželů F.

Už máte domluvenou svoji návštěvu?

Zaujali Vás pasivní domy? Chcete se pobavit o obyvateli pasivních domů o jejich zkušenosti s bydlením nebo firmou BAHAL? Neváhejte a využijte jedinečnou příležitost návštěvy u skutečných vlastníků pasivních domů, bez rizika nebo bez marketingového nátlaku. Zjistěte, jak se skutečně bydlí v pasivním domě, a poznejte výhody bydlení v moderním pasivním domě.

Více informací o Dnech otevřených dveří a možnosti nezávazné registrace k návštěvě naleznete na stránkách společnosti BAHAL.

(komerční prezentace)

Jedna zahrada, tři pokoje

Velikost zákoutí se řídí počtem osob, které tu obvykle budou pobývat. Pro šest osob budete potřebovat nejméně dvanáct metrů čtverečných. Propojte tento prostor se zahradou prostřednictvím cestiček, rostlin, štěrkových ploch nebo kamenů. Chcete-li se cítit chráněni, obklopte jej živým plotem nebo kvetoucími keři. Před větrem vás ochrání zídka nebo rošt porostlý popínavou zelení.

Středomořské rostliny v květináčích, proutěný zahradní nábytek a pergola promění hodiny na zahradě v malou dovolenou.Zařiďte toto místo tak, abyste tu mohli pobývat od rána až do večera. Můžete zvolit útulnou pergolu porostlou vinnou révou, polstrované židle a sofa, které odolá povětrnosti. Při „zařizování“ si před­stavte opravdový pokoj. Vyberte hezkou dlažbu či dřevěnou palubu, pohodlný nábytek, odkládací stolek, instalujte svítidla a ozeleňte tento prostor rostlinami v ná­dobách. Chcete-li mít střechu nad hlavou, máte na výběr slunečníky, stínicí plachty nebo různé typy altánů.

Restaurace pod širým nebem

Při vaření na zahradě se nebudete cítit odstrčení od společenského dění, užijete si čerstvého vzduchu i prosluněných dní. To vše představuje dobrý důvod, proč si pořídit kvalitní venkovní kuchyni, která nabídne veškerý komfort: plynový gril, pracovní plochu, úložný prostor a napojení na sítě. Proto venkovní kuchyni umístěte blízko domu, aby bylo možné snadno zavést elektřinu a vodu.

V blízkosti domu také můžete snadno kuchyň zastřešit, konstrukci lze zavěsit na fasádu. Záhony s bylinkami a zeleninou za­ložte v bezprostřední blízkosti, suroviny budete mít vždy absolutně čerstvé. Krytinu na zem volte tak, aby se nestalo žádné neštěstí, když vám při vaření něco ukápne na zem.

Více článků z rubriky ZAHRADA na www.dumabyt.cz.

S pomocí mobilní kuchyně, která odolává povětrnosti, připravíte své oblíbené lahůdky v kterémkoli místě vaší zahrady.

Také jídelní sezení umístěte poblíž zahradní kuchyně domu, abyste měli vše potřebné po ruce a nemuseli neustále odbíhat.

Ostrůvky pro nerušené chvíle

Stačí docela malý koutek v nejzazším rohu zahrady, kde se můžete uvolnit, natáhnout nohy, zavřít oči a poslouchat zpěv ptáků. Tyto oázy musíte zařídit jinak než klasické zahradní sezení. Proutěné křeslo obklopte letničkami, kolem kmenu jabloně postavte kruhovou lavici, pořiďte si miniaturní altánek nebo plážový koš. Máte-li na zahradě vzrostlé stromy, můžete na ně zavěsit houpací sítě.

Čím bude odpočinkový koutek skrytější, tím lépe. Za živým plotem, hustými keři nebo plotem vás nikdo neuvidí, vždy si ale dopřejte malý výhled, abyste se necítili stísněně. Myslete také na zvuk vody, malý pramen nebo fontánka vás odvedou od ruchu z okolí. Polštáře, lehátka nebo lehací lavice poskytnou potřebný komfort pro co nejlepší odpočinek.

text: Jitka Pálková, foto: Flora Garten

Kdo má židli, ten bydlí

Čtyři nohy, sedák, opěradlo, případně područky – zdánlivě nic složitého k vymýšlení. Přesto právě židle prošla zajímavým historickým vývojem a její design odrážel vyspělost výrobních technologií, které přinášely nové možnosti. Sebeatraktivnější model by však neměl rezignovat na ergonomické parametry, dobrou stabilitu a pohodlné sezení.

Od krále Artuše k chemickému výzkumu

Židle, křesílka a pohovka z kolekce Aruba se vyrábějí z jasanového dřeva mořeného do kouřového nebo tabákově hnědého odstínu. Můžete volit dřevěný sedák, textilní či kožené čalounění, výplet i různé kombinace materiálů, www.varaschin.it.Ve starověku se při stolování často leželo na lehátkách či sedělo na zemi, později na kamenných a dřevěných lavicích. Židle zřejmě odvozuje svůj původ od královského trůnu, možná její první prototyp použili rytíři krále Artuše u kulatého stolu. Nejčastějším materiálem pro výrobu židle bylo dřevo, vyráběly se jako celodřevěné či čalouněné. V 19. století její podobu výrazně proměnil Michael Thonet, dodavatel nábytku pro vídeňský císařský dvůr. Jeho objev – technologie ohýbání svazku dýh či svazku dřevěných hranolků – dal židlím ladné křivky a lehkost a umožnil sériovou tovární výrobu.

Mnoho židlí, jeden styl

Ve společném obývacím prostoru, který zahrnuje jídelnu, kuchyň i obývák, bývá těžké sladit různé typy sedacího nábytku. S novou kolekcí čalouněných židlí Filly, kterou vyrábí společnost Flexform, vám to půjde snadno. Obsahuje jídelní židle s vyšším či nižším opěrákem, křesílko s područkami i barové židle. Můžete si pohrát s barvami potahů.

Lehká, mimořádně odolná židle Liz (zn. Walter Knoll) sluší mj. minimalistickým interiérům. Prodává Stopka nábytek.Tonetky se proslavily po celém světě a jejich obliba trvá dodnes, pokračovatelem tradice je továrna TON v Bystřici.  Odlehčený tvar židle z ohýbaného dřeva si žádal promyšlené tvarování podnože, aby židle neztratila stabilitu. Totéž platí pro nábytek s konstrukcí z ohýbaných trubek a tenkých ocelových profi lů, který zažívá velký boom ve 20. a 30. letech 20. století. Sedák a opěradlo byly čalouněné či je tvořil výplet z kůže, ratanu, textilií… Slavní funkcionalističtí architekti, jako byli Mies van der Rohe, Le Corbusier, Eileen Gray a další vytvořili nadčasové ikony, podle nichž se židle a křesla vyrábějí dodnes. (Licenci na výrobu nábytku podle jejich originálních návrhů má například společnost Classicon.) 

Více článků z rubriky INTERIÉR na www.dumabyt.cz nebo www.modernibyt.cz.

Novinkou značky Casamania je čalouněná židle Toast. Základní jednoduchý tvar je v objetí područek. Vyrábí se s textilním či koženým čalouněním, podnož je na výběr z lakovaného či chromovaného kovu, dřeva nebo rovněž čalouněná. Rozměry sedáku 52 × 56 cm poskytnou opravdové pohodlí při sezení. www.casamania.it.Designér Verner Pantone

Další velký krok vpřed přinesla v 50. letech technologie laminátových skořepin a světlo světa spatřily sedáky a opěradla v jednom – pohodlné „vejcovité“ formy, které navrhovali Charles a Ray Eamesovi v USA pro společnost naopak transparentní. Průkopníkem na tomto poli byl designér Verner Pantone a značka Kartell. Dnes se po bok těchto moderních materiálů přidávají recyklované hmoty, membrány, gely apod., a to nejen na samotné nosné konstrukci, ale i na čalounění. Jak si správně vybrat Dnes jsou na trhu židle ze všech uvedených materiálů, v různém designu.

Ergonomie židle

Správná židle je především pevná a stabilní. Pohodlí zajišťuje nejen tvar, ale i materiál. Sedák a opěradlo by měly být dostatečně široké, anatomicky tvarované, čalouněné nebo z pevného materiálu, trvanlivého a příjemného při kontaktu s tělem. Výška sedáku se pohybuje v rozmezí 40–50 cm tak, aby sedící člověk dosáhl nohama na zem a měl v kolenou mírně tupý úhel. Optimální úhel sklonu opěradla činí 5–6°, opěradlo dosahuje pod lopatky, u židlí s vyšším opěrákem k ramenům. Židle s područkami se řadí do kategorie polokřeslo a hodí se i k delšímu posezení a relaxaci. Při opření jsou ramena ve volné poloze a ruka svírá v lokti mírně tupý úhel.

Lotto W, novinka značky Bonaldo, působí díky provedení z plastu subtilně, díky ocelové podnoži je však velmi pevná. Vyrábí se v bílém, černém, zeleném, čirém a transparentním kouřovém provedení. V ČR ji nabízí studio Punto Design (www.puntodesign.cz).Před nákupem je třeba kromě stylu interiéru zvážit také „přízemní“ aspekty jejich používání. Kromě základních ergonomických parametrů, které si nejlépe ověříte na vlastním těle, záleží také na ostatním vybavení bytu. Začínajícímu manželskému páru či mladé rodině s dětmi se jistě budou dobře hodit židle z trvanlivého materiálu, omyvatelné a nepříliš nákladné, ve středním věku si můžete dovolit elegantní výrobky s příjemným čalouněním či potažené kůží. Design lze sladit s ostatním zařízením interiéru a naopak – výrazně barevné židle či subtilní plastové výlisky u dřevěného stolu oživí váš byt. K současným trendům patří vyvážený mix – každá židle u jídelní tabule jiná.

text: Jitka Pálková, foto: archiv

Broušení ručních nástrojů

Okvalitě i ceně nástroje rozhoduje z velké míry materiál, ze kterého je pracovní část nástroje zhotovena. Tradičně je za tímto účelem využívána ocel obohacená zušlechťujícími přísadami, navíc zde záleží také na dalším zpracování nástroje, např. kováním a kalením. Obecně však platí, že sebelepší nástroj, pokud není správně naostřen, nemůže umožnit to, co od něho očekáváme: snadnou, rychlou a přesnou práci.

Nebojte se ostření

Mezi brousicí prostředky patří také pásová bruska s pásem z brusného papíru či plátna.Mnoho kutilů se broušení obává, proto se obrací na profesionální brusiče, kteří jim nástroje správně naostří. To však není pochopitelně zadarmo, navíc to stojí čas. Přitom broušení základních ručních nástrojů, jako jsou např. dláta a nože, zvládne snadno každý kutil sám. Jen je třeba dodržet několik pravidel.

Brusné materiály

Pro ostření nástrojů se používají brusné materiály různých forem (kotouče, ploché brousicí kameny, pasty), a to přírodního nebo syntetického původu. Mezi přírodní brousicí materiály patří pískovec, břidlice, chalcedon, korund, smirek a diamant, mezi ty uměle vyrobené patří elektrokorund, slinutý korund, karbid křemíku, syntetický diamant a kubický nitrid boru. Ať už má brousicí nástroj formu kotouče či plochého kamene, je důležité znát jeho další vlastnosti, například materiál brusiva, zrnitost, druh pojiva a tvrdost. Zrnitost má vliv na kvalitu broušené plochy, tvrdost zase ovlivní ohřátí břitu při broušení.

Sloh čili struktura

Důležitý je také tzv. sloh kotouče, což je pojem, který označuje poměr objemů mezi póry a brusnými zrny v kotouči. Sloh kotouče se označuje číslovkami 1 až 15, přičemž číslice 1 a 2 označuje velmi hutný brusný materiál (pórovitost 5 až 10 %) a číslovky od 11 do 15 označují zvlášť pórovitý materiál (nad 50 %). Pro broušení tvrdých a křehkých materiálů a pro velmi jemný povrch je vhodný hustší sloh kotouče, naproti tomu pro houževnatější materiály (sekery či sekáče) se používá sloh řidší.

Velikost a četnost pórů mezi zrny je v kotouči důležitá, aby se při práci kotouč nezalepoval a neucpával a třísky mohly snadno vypadávat. Při broušení je také důležité chlazení, aby se ostří nepřehřívalo a nepálilo, protože by se výrazně zhoršila jeho odolnost a trvanlivost. A právě pórovitost umožňuje chladicí kapalině dostat se do struktury kotouče a odvádět teplo, které vzniká třením.

Více článků z rubriky STAVBA na www.dumabyt.cz.

Pojivo

Materiál, který drží brusná zrna pohromadě, se nazývá pojivo. Podobně jako sloh či struktura, také pojivo značně ovlivňuje vlastnosti brusného kotouče, konkrétně jeho tvrdost, brusné vlastnosti, pevnost a dovolenou obvodovou rychlost. Nejčastěji se využívají pojiva keramická, pryskyřičná, pryžová, v případě diamantů též pojiva kovová (bronz, měď či měkká pájka).

Obtahovací kameny

Obtahováním rozumíme takřka závěrečnou fázi broušení, při kterém jde o snížení drsnosti ploch ostří a také o odstranění tzv. jehly na ostří. Jehla je nepatrný zbytek materiálu, který vznikl „navalením“ velmi malé vrstvičky materiálu při předchozím broušení. Obtahovací kameny mají většinou obdélníkový tvar a jsou buď jednovrstvé, nebo dvojvrstvé (jemná a hrubá strana). Počítáme mezi ně i brousek na kosu a brousek kruhového průřezu pro ostření nožů.

Nejčastěji se vyrábějí z karbidu křemíku (pro obtahování velmi tvrdých ocelí či slinutých karbidů) a poznáte je podle zelené či šedé barvy nebo mohou být z umělého korundu (pro broušení měkčích nástrojových ocelí) – ty mají růžovou či červenou barvu. Důležité je vědět, že všechny syntetické obtahovací kameny se musí při práci sytit nevysychavým, řídkým strojním či mazacím olejem.

Chalcedon nebo přírodní korund

K mání je také speciální olej pro broušení. Další kapitolou jsou obtahovací kameny přírodní. Sem řadíme zejména břidlici či poněkud dražší chalcedon nebo přírodní korund. Tyto kameny jsou vhodné pro velmi jemné nástroje, např. řezbářská dláta, rydla či skalpely. Tyto ušlechtilé obtahovací kameny jsou též známy pod označením Arkansas či Belgický brousek.

Zajímavé jsou také syntetické obtahovací kameny z materiálu Tecepol (oxid ceričitý). Tecepol se používá v průmyslu pro leštění skla, kromě toho je též velmi vhodný k obtahování skalpelů a dalších přesných řezných nástrojů.

Diamantové brousky

Kotoučová bruska na ruční pohon se hodí všude tam, kde není k dispozici elektřina.Nabízí se však i další možnost, a tou je použití diamantových obtahovacích kamenů. Ty sestávají z diamantového brusiva, které je galvanicky ukotveno v niklové vrstvě na podložce. Na povrchu brousku jsou vytvořeny kruhové otvory, které slouží k zachycení odbroušených částeček ostří.

Díky tomu zůstává povrch brousku vždy čistý a ostrý. Americká firma DMT tyto brousky nabízí ve čtyřech zrnitostech s následujícím barevným odlišením: černá barva – velmi hrubý brousek, modrá – hrubý, červená – jemný a zelená – velmi jemný. Tyto brousky je možné oplachovat a vlhčit pouze čistou vodou, protože olej by je mohl zničit.

Brusné a lešticí pasty

Poslední fází broušení je leštění a lapování. K tomu se používají speciální pasty, které se dávají na lešticí kotouče. Další možností, jak ostří dokončit, je použití obtahovacího koženého řemenu.

text: Adam Krejčík, foto: archiv a autor

Otevřete svou zahradu umění

Plastiky v zahradách Botanicus v Ostré u Prahy od Jakuba Flejšara jsou nepřehlédnutelné.Nejen ve veřejných, ale i v soukromých zahradách se uplatní jak klasické sochy a moderní plastiky, tak nejrůznější kašny a fontány, solitérní kameny či keramika v mnoha podobách. Promyšleným rozmístěním výtvarných prvků můžete dosáhnout harmonie a zajímavých pohledových efektů po celý rok.

Čistota stylu

Výběr výtvarných prvků záleží kromě jiného i na velikosti zahrady a proporcích zahradních detailů. Klasické sochy z pískovce nejlépe vyniknou u vodních ploch a na větších travnatých plochách, moderní plastiky udělají okrasu terasám, drobnou keramiku spojujeme nejčastěji s pestrobarevnými letničkami, ozdobnými trávami i trvalkami.

Více článků z rubriky ZAHRADA na www.dumabyt.cz nebo www.modernibyt.cz.

Od písku po bronz

Osobité a technologicky ojedinělé venkovní keramické plastiky Alexandry Koláčkové lákají svou hravostí a výraznou barevností. Obří plastiky s názvem Táta a máma se hodí do zahrady i na dětské hřiště.Pískovec, žula, mramor, dřevo, kov, bronz, keramika i sklo mohou být zajímavým materiálem, který dokonale oživí každé zahradní zákoutí. Materiál musí být trvanlivý a odolný vůči povětrnostním vlivům. U soch jsou historicky nejběžnější různé druhy kamene, lze ale využívat i jiné materiály a postupy. Kurt Gebauer, mistr sochařského umění na pražské uměleckoprůmyslové škole, definuje rozdíly mezi sochou, plastikou, skulpturou a objektem. „Socha, jiným slovem též plastika – pokud je tvořena technikou přidávací, či skulptura – pokud je tvořena technikou odebírající, je třírozměrné umělecké dílo, které svým tvarem či proporcemi obvykle vychází z lidské postavy, není to však pravidlem. V moderním sochařství se objevují sochy, které nevycházejí z lidské figury.

S mrazuvzdornou šamotovou kameninou, glazovanou, pískovanou, se můžeme setkat zvláště u zahradních plastik Jitky Wernerové. Modré ryby a kameny mají kouzlo imaginace...Tyto odlidštěné sochy se dají nazvat objekty,“ vysvětluje Kurt Gebauer na příkladech z dílny jeho studentů. V zahradách najdeme sochy jako součást pomníků a kašen, jako architektonickou součást budov a samozřejmě také jako samostatná díla. Nemusí jít ale vždy o kámen: zahrady mohou zdobit třeba i dřevěné zahradní sochy vyrobené motorovou pilou dřevorubeckého mistra Martina Komárka, nebo barevně glazované keramické plastiky, které vytváří neméně slavná Alexandra Koláčková.

Japonsko, Afrika i Kanada

Zahradní plastika na živé světlo od Jitky Wernerové ze šamotové kameniny je vysoká 120 centimetrů a připomíná spíše menší kosmickou loď než zahradní lampu.Je přirozené, že s kvalitou materiálu roste i cena, a pokud byste chtěli skutečné originály vyrobené na zakázku, museli byste jistě sáhnout hlouběji do kapsy. Zajímavé výtvarné prvky ale seženete i na prodejních výstavách nebo na keramických trzích. Oblibě se zde těší asijské nebo africké prvky. „Velkou módou je ale Afrika a poptávka je i nadále po zahradním detailu do japonských a čínských zahrad,“ potvrzuje prodejce na zahradnické výstavě v Kroměříži.

„Sochy jsou šperkem zahrady,“ shrnují manželé Ondřej a Hana Homolkovi, kteří pořádají sochařské workshopy a nabízejí sochy, které byly vytesány v umělecké komunitě Tengenenge v Zimbabwe. „Přestože do tohoto místa nevede ani pořádná cesta, sochy, které zde vznikají, najdete po celém světě,“ připomíná Ondřej Homolka.

Rozesmátého Buddhu z asijského pískovce najdeme nejčastěji v japonské zahradě. Je strážcem malebných zákoutí a určuje charakter zahrady.Sochy ze Zimbabwe jsou vytesány z místního kamene, nejčastěji jsou černé, někde odstíny přecházejí do hněda, další jsou zabarvené do zelena a povrch kamene má výraznou strukturální kresbu. „Výrazná barva kamene je zdůrazněna voskováním. Po napuštění voskem získají sochy tmavé a barevně syté odstíny,“ vysvětluje Ondřej Homolka, který sochy dováží. Díky internetu dnes ale můžete získat zajímavé dílo z kterékoliv části světa. Jednou z možností jsou i bronzové skulptury inspirované indiánskou kulturou od Kanaďana Daniela Kloce, který se nechává ovlivnit i svými východoevropskými kořeny.

text: Vlastimil Růžička, foto: autor a archiv tvůrců

Elegantní dům nad rybníkem

Prvotním záměrem architektonického tandemu Stempel & Tesař je tvořit domy, ve kterých se majitelé budou cítit šťastní. Přestože architekturu nestaví do popředí, jejich dokonale usazené realizace na první pohled zaujmou střídmou nadčasovou elegancí s maximálním využitím genia loci. Takový je i rodinný dům na Českolipsku s výhledem na klidnou hladinu rybníka.

Jednoduchý rámec přízemí určují obvodové zdi vystavěné v systému Porotherm. Vnitřní prostor pak rytmizují dřevěné sloupky, které nesou dřevěný trámový strop. Vytvářejí pravidelné moduly, do nichž je včleněn nábytek, krb, dveře či knihovna, čímž se důmyslně zvyšuje užitná plocha domu.Aby dvojice architektů dokázala pro klienta navrhnout dobrý rodinný dům, musí poznat jeho zvyky. Hned od počátku je nutné najít vodítko pro materiální, konstrukční i dispoziční řešení studie. V tomto ohledu oba architekti nezapřou svoji pedagogickou praxi na Fakultě architektury ČVUT v Praze: „Když za námi přijde klient, nejprve mu zadáme domácí úkol. To znamená, že nám napíše, co od domu očekává. Někdo chce hned po ránu vyběhnout bosý do trávy, někdo nemá rád barvy nebo dřevo, každý člověk je jiný,“ říká architekt Jan Tesař.

„Dům musíme chápat jako celek, nelze jej rozdělit na interiér a stavbu. Zejména u malých domů znamená každá příčka zbytečných deset centimetrů, které lze přímo využít na část skříně nebo knihovnu. Proto tento prvek využíváme v našich projektech poměrně často,“ vysvětluje JanTesař.Ján Stempel v rozhovoru pro časopis Zlatý řez k tématu dodává: „Každý z členů rodiny vypracuje úkol samostatně, i děti, pokud už umí psát. Nesmí se opisovat, není nutné, aby se v přáních omezovali, můžou si i protiřečit – třeba ‚nemám rád červenou barvu, ale miluji cihly‘.“ Ohledně konstrukčního materiálu stavby mívají někteří klienti jasno, jindy si o řešení řekne místo samo. V případě domu „Nad rybníkem“ vychází stavba jednoznačně z charakteru staré rodinné usedlosti, do níž je zakomponována.

Zasloužené ocenění

Za dokonalou rovnováhu mezi soudobou a tradiční architekturou, harmonické spojení stavby s přírodou a promyšlené využití stavebních materiálů získala tato realizace hlavní cenu v soutěži Brick Award 2013–2014. Tuto soutěž vypisuje společnost Wienerberger cihlářský průmysl s cílem představit možnosti a zdařilé příklady využití cihelného zdiva v moderní architektuře.

Terasa s výhledem

Téměř úplná absence vnitřních zdí odlehčuje prostor domu „Nad rybníkem“ a dává vyniknout jeho hřejivé barevnosti. Ta vychází z keramické dlažby, jejíž cihlová červeň postupně přechází do hnědi dřeva a uzemňuje interiér.Na nejkrásnějším místě souboru starých budov stála stáj a uzavírala kompozici hospodářské usedlosti. Posazená nad rybníkem ze severní strany, slibovala krásný výhled do okolí přes koruny vzrostlých stromů. Havarijní stav stáje sice rozhodl o jejím zbourání, přesto se objem a forma stavení zachovaly. „Původní rozložení a jednoduchý tvar stavby byly natolik provázány s celkovým uspořádáním hospodářství, že určily vzhled novostavby. Bylo by škoda narušit kouzlo místa, když z něj bylo naopak možné těžit ve prospěch domu,“ říká architekt Tesař. „Ze staré stáje zůstala jen opěrná pískovcová zeď, která se znovu vystavěla a dnes tvoří podstavec celého domu.

„Dům musíme chápat jako celek, nelze jej rozdělit na interiér a stavbu. Zejména u malých domů znamená každá příčka zbytečných deset centimetrů, které lze přímo využít na část skříně nebo knihovnu. Proto tento prvek využíváme v našich projektech poměrně často,“ vysvětluje JanTesař.Ze strany od rybníka byl zachován i malý sklípek přístupný ze svahu. Zdí se pozemek znovu zpevnil a na základové desce pak vznikla jednoduchá stavba. Její poloha si řekla o úpravu, která v původní konstrukci chyběla – z objemu stáje se vykonzolovala terasa s výhledem na rybník.“ Dřevěná paluba lehce stíněná listovím stromů dnes slouží jako venkovní jídelna, s pevnou půdou ji spojuje dřevěná podlaha ochozu. Přirozené zastínění listnáčů v zimě mizí a jižní slunce znamená pro interiér velké tepelné zisky. Silné propojení vnějšího a vnitřního prostoru zajišťují posuvná velkoformátová okna, jež dovolují lehce přenést jídelní stůl ven na terasu či na několika místech vyjít ven na ochoz vedený ze tří stran po obvodu domu.Příroda za velkoplošným prosklením se i za špatného počasí stává nedílnou součástí života rodiny.

! Prohlédněte si on-line NEJVĚTŠÍ KATALOG RODINNÝCH DOMŮ !

Není nahoře jako dole

Jednoduchý rámec přízemí určují obvodové zdi vystavěné v systému Porotherm. Vnitřní prostor pak rytmizují dřevěné sloupky, které nesou dřevěný trámový strop. Vytvářejí pravidelné moduly, do nichž je včleněn nábytek, krb, dveře či knihovna, čímž se důmyslně zvyšuje užitná plocha domu.Dům vznikl jako praktické bydlení s ohledem na budoucí stáří, proto je hlavní obytná plocha koncipována do přízemí. Kompletní byt s otevřeným prostorem, šatnou, ložnicí a koupelnou skýtá veškerý potřebný komfort pro manželskou dvojici. „Investoři počítají s tím, že se zde bude celá rodina scházet, a tak je přízemí vybaveno velkým jídelním stolem a podkroví poskytuje prázdninové ubytování se zázemím pro děti i vnoučata,“ dodává Jan Tesař.
Z praktických důvodů má podkroví vlastní ohřev vody a je na prvním podlaží zcela nezávislé. Po většinu roku zůstává neobydleno. Podlahové topení napojené na plynový kotel se skládá z několika okruhů, které lze jednotlivě ztlumit, malé pokojíky v podkroví lze během zimních měsíců temperovat.

Sezonní využívání domu nevyžaduje náročnější zvukovou izolaci mezi podlažími, která by v celoročním oběhu byla žádoucí, a proto se architekti rozhodli pro tradiční dřevěné trámové stropy.  Přiznané trámoví spolu s klasickou kubickou stavbou a sedlovou střechou tak zapadají do venkovského rázu usedlosti, aniž by ztratily na moderním tvarosloví.

text: Daniela Rígrová, foto: Fotes

Technické údaje

Technické údaje

Zastavěná plocha 112,6 m²
Užitná plocha 198 m²
Konstrukce zdicí systém Porotherm, vnější kontaktní zateplení, omítkové souvrství/pískovcový obklad, dřevěné trámové stropy, dřevěný vaznicový krov, střešní krytina Bramac – Tegalit
Výplně otvorů okna hliníková, vnitřní dveře atypické dřevěné lakované – součást vestavěného nábytku
Vytápění plynové, podlahové vytápění v přízemí

Autoři

doc. Ing. arch. Ján Stempel (1959) Ing. arch. Jan Jakub Tesař (1981)
Ján Stempel, absolvent Fakulty architektury Technické Univerzity v Budapešti, začal svoji praxi v ateliéru SIAL, od r. 2004 vede vlastní ateliér. Působí jako pedagog na Fakultě architektury ČVUT v Praze. V roce 2008 založil studio Stempel & Tesař architekti společně s Janem Tesařem, který studoval na prestižní univerzitě v Delftu v Nizozemsku a na Fakultě architektury ČVUT v Praze.

Kontakt

Stempel & Tesař architekti
Thákurova 9, Praha 6, www.stempel-tesar.com
Wienerberger cihlářský průmysl, a. s.
www.wienerberger.cz

Slovo architekta

„Vzhledem k tomu, že majitelé přesně věděli, co od bydlení chtějí, vyladil se dům během poměrně krátké doby. Zadání bylo jasné možná i proto, že se jednalo o starší manželský pár, který už o bydlení ví své a nepodřizuje požadavky krátkodobým aspektům rodinného života.“

PARTNEŘI WEBU

MUJDUM MUJDUM STAVBAWEB IMATERIALY RODINYDOM BMONE
Copyright © BUSINESS MEDIA ONE, s. r. o. 2006–2025